Az utóbbi időszak egyik legösszetettebb mérnöki akciójával egyenesítenék ki ma a Costa Concordia vízbe merült hajótestét, hogy később el tudják távolítani a tengerből. A mentőprojekt, amelyben több százan vesznek részt, a viharos időjárás miatt csúszással indult, és várhatóan 10-12 órát fog igénybe venni. Kövesse a mentést a hvg.hu-val!
Most érkezett
"A hajó ismét egyenes helyzetben van" - jelentette be hivatalosan pontban reggel 4 órakor Franco Gabrielli, a polgári védelem vezetője. A rendkívüli és egyedülálló munka a tervezett 12 óránál hosszabb ideig tartott, mivel előző este némi anomália miatt megszakították a luxushajó egyenesbe állítását.
A Costa Concordia felállításáról szóló percről-percre tudósításunkat lezárjuk.
A környezetvédelmi miniszter úgy tudja, hogy a hajónak az az oldala, amelyen feküdt, rosszabb állapotban van, mint ahogyan azt korábban várták. Azt si mondta, hogy bízik benne, másnapra megtalálják a még mindig eltűntként kezelt két utas holttestét.
Bizonyos tárgyak felúsztak a víz színére, de mindezidáig semmilyen környezeti szennyezéssel nem járt a Costa Concordia visszabillentése - közölte Andrea Orlando olasz környezetvédelmi miniszter.
A hajó kiemelésért felelős tisztviselő, Franco Porcellacchia azt mondta, hogy a hajó a kiemelés közben a lehető legjobban viselkedik, vagyis hajótest szilárd.
Este hét előtt egy órára megszakították a luxushajó egyenesbe állítását - mondta el Porcellacchia, az óceánjárónak a tengerből kiemelkedő oldalára műszaki szakemberek léptek. Beavatkozásra volt szükség, mivel a hajótestet húzó acélsodronyok beleakadtak a hajó oldalán levő tartályokba.
Közel 13 fokkal sikerült eddig visszabillenteni a Costa Concordiát, de a következő fontos stáció a 24 foknál lesz majd. Az alakulatok egész éjjel dolgoznak majd, és azt ígérik, hogy a hajótest hajnalban már állni fog. Hat-hét óra múlva kezdik el a hajó oldalára erősített tartályok vízzel való feltöltését, ekkor már a hajó egy óra alatt "feláll" az odakészített állványzatra.
A Costa Concordiát zátonynak vezető, és a hajóról idő előtt elmenekülő Francesco Schettino kapitány pere szeptember 23-án folytatódik. Szakértői véleményeket és a védelem álláspontját szembesítik majd ekkor. Schettino húsz év börtönt is kaphat, de ítélet várhatóan csak a jövő nyáron születik.
A feleségével és kisfiával utazott a zátonyra futott hajón Umberto Trotti, aki a kiemelési munkákat is a helyszínen követi, és akit a Repubblica szólaltatott meg. Azt mondja, a felesége pörölt vele, hogy hagyja már ezt az átkozott hajót, de ő mégis szerette volna nézni a műveletet. Fájdalmas nézni a hajó rozsdamarta részét (az a rész, amelyik eddig víz alatt volt - a szerk.), amely a vészhelyzet pillanatait juttatja eszébe - mondta.
Két embert továbbra is eltűntként kezelnek a tavaly januárban bekövetkezett tragédia óta, de a polgári védelem késő délután is megerősítette, hogy a kiemelés során nem talált holttesteket a hajó alatt.
Eddig 11 foknyit tudták felhúzni a Costa Concordiát, és 4 méternyit emelkedett ki a hajótest a vízből - írja a Repubblica. Nincs olyan sorvezető, amelyet a technikusok szigorúan követnek, mivel a hajótest a kiemelési művelet során deformálódik. Egy tudományos mérőszám áll rendelkezésre lényegében, ez pedig a dőlésszög.
Sajtótájékoztatót is tartottak, amelyen azt közölték, hogy a munka felénél tartanak, és 4-6 óra múlva jutnak túl a munkafolyamat kritikus szakaszán.