Fehér Sándort kiképzés nélkül osztották be életmentőnek a Costa Concordián
Fehér Sándor zenekarvezetőt annak ellenére osztották be mentésirányítónak a szerencsétlenül járt Costa Concordia óceánjárón, hogy nem volt meg az ehhez szükséges életmentő kiképzése - jelentette ki szerdán az MTI-nek telefonon nyilatkozva Peter Ronai, a katasztrófa magyar áldozatának és károsultjainak New York-i ügyvédje.
Fehér Sándor a január 13-án, a toscanai partoknál bekövetkezett balesetben 29 másik emberrel együtt életét vesztette, két embernek nyoma veszett. Az ügyvéd szerint a zenészt - a személyzet több más tagjával együtt - nemcsak kiképzés híján kényszerítették bele a mentésirányítói szerepbe, hanem úgy, hogy angolul sem tudott. Ilyen körülmények között akkor is képtelen lett volna instrukciókkal ellátni az utasokat, ha egyébként tudta volna, mi a teendő.
"A hajón sem a személyzetet, sem az utasokat nem készítették fel arra, hogy vészhelyzet esetén mi a teendő. Ekkora káoszban nem is csoda, hogy ennyien az életüket vesztették" - mondta Ronai. Ha az üzemeltető betartotta volna a biztonsági előírásokat, senkinek sem kellett volna meghalnia - tette hozzá.
Peter Ronai az állítását egy újonnan nyilvánosságra hozott, egy utas által készített videofelvétellel támasztotta alá, amelyen az látható, ahogy Fehér Sándor a személyzet sárga mentőmellényében áll a vörös mentőmellényt viselő utasok mellett.
"Kétlem, hogy bármikor az életükben vettek már fel mentőmellényt" - mondta a mentésre beosztott magyar cigányzenekar tagjairól a Fox News televíziónak nyilatkozva az áldozat és a többi magyar károsult ügyvédje. A kérdésre, hogy az angolul nem beszélő érintettek hogyan mehettek át mégis a biztonsági vizsgán, az ügyvéd kijelentette: azért, mert megmondták nekik, hogy melyik tesztkérdésre mit kell válaszolniuk.
Fehér ügyvédei, Peter Ronai és Holly Ostrov-Ronai gondatlanságból elkövetett emberölés jogcímén kezdeményeztek eljárást a hajó üzemeltetője és tulajdonosa, a brit-amerikai Carnival-csoport ellen, és 400 millió dolláros kártérítési keresetet nyújtottak be.
A túlélők nevében indított polgári keresetek teljes gondatlansággal vádolják a katasztrófával kapcsolatban a Carnival Cruise Line hajótársaságot, valamint annak anyacégét, a Carnival Corporationt is. Ezekben a keresetekben is szerepel büntető jellegű kártérítés.
A Costa Concordia, a fedélzetén több mint 4 ezer utassal és személyzettel a toscanai partok közelében ütközött sziklának. A balesetet követő káoszban a kapitány, Francesco Schettino elhagyta a fedélzetet. Fehér Sándor az óceánjárón utazó gyerekek mentése közben halt meg.
A Ronai & Ronai ügyvédi iroda képviselte annak a két magyar fiatalnak a hozzátartozóit is, aki Philadelphiában 2010 nyarán egy folyami hajóbalesetben vesztette életét. Az ügyben peren kívül 17 millió dolláros megállapodás született.