Az oroszok szerint az új orosz Szuhoj Superjet 100-as utasszállító repülőgépnek nem az a példánya zuhant le május 9-én Indonéziában, amellyel az ázsiai bemutató körutat megkezdték. Az indonéz Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal képviselője szerint a Szuhoj a tizenegyezer méteres magasságon észlelt hatalmas gomoly- és esőfelhő kikerülésének a kísérlete közben zuhant le.
Az új orosz Szuhoj Superjet 100-as utasszállító repülőgépnek nem az a példánya zuhant le május 9-én Indonéziában, amellyel az ázsiai bemutató körutat megkezdték - közölte hétfőn a konstruktőri iroda képviselője, miután a moszkvai sajtó megszellőztette: műszaki hiba miatt hazarendelték az első gépet. Olga Kajukova, a Szuhoj polgári gépeket gyártó ágának szóvivője elmondta, hogy a pakisztáni bemutató repülése után hazarendelt első gépet műszaki vizsgálatnak vetették alá, de nem bukkantak technikai rendellenességre.
A Moszkovszkij Komszomolec népszerű moszkvai újság viszont hétfőn egy repülőgép-ipari forrásra hivatkozva azt írta, hogy a gép egyik hajtóművében üzemzavart észleltek a kazahsztáni és a pakisztáni promóciós repülés alkalmával is, ezért "váltották le" egy másik Szuhojjal, amelyet viszont nem készítettek fel kellően a bemutatóra. A szóvivő cáfolta ezt az állítást, azt hangoztatva, hogy a második gép indulása előtt kifogástalan műszaki állapotban volt.
A több ázsiai országot érintő próbarepüléseket azért szervezték, hogy a gépet gyártó orosz cég bemutathassa az új Superjet 100 előnyeit. A szerencsétlenül járt gépen nyolctagú orosz személyzet és 42 utas tartózkodott, köztük potenciális vásárlók és újságírók. Az utasok, egy amerikai és egy francia állampolgár kivételével, indonéziaiak voltak.
A szerencsétlenség okait még nem tisztázták egyértelműen, a szakértők a pilóta hibájára gyanakszanak. A Moszkovszkij Komszomolec szerint ez az állítás csak arra jó, hogy elhitessék a világgal, hogy nem műszaki hiba okozta a lezuhanást.
Thomas Jamaluddin, az indonéz Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal képviselője szerint a Szuhoj a tizenegyezer méteres magasságon észlelt hatalmas gomoly- és esőfelhő kikerülésének a kísérlete közben zuhant le.
A Salak-hegy, amelynek oldalában felfedezték a repülőgép roncsait, egy vulkanikus eredetű hegyvonulat része, amely gyakran akadályozza a Jáva-tenger felől érkező viharfelhők továbbhaladását. Az elemzés szerint a Salak-hely térségében a repülés idején rossz volt az időjárás, a repülőgép pilótája feltehetően megpróbálta kikerülni az esőfelhőt, és ezért kérte az engedélyt, hogy csökketnse a gép repülési magasságát - nyilatkozta a képviselő.
Az indonéziai mentők, valamint a hadsereg és a rendőrség különleges egységei már felfedezték a repülőgép repülési adatrögzítőit, jeladóját, amelyeket most próbálnak meg felhozni egy 500 méter mély szurdokból. A szakemberek már látják a repülőgép 50-szer 60 centiméteres feketedobozát is, amelyet nem tudnak elérni.