Az örökös dugók nehezítik az életet Moszkvában
Dmitrij Medvegyev elnök legelső sorban az örökös dugó probléma megoldását várja Szergej Szobjanyintól, a nemrég kinevezett új polgármestertől, aki már hozzá is látott a feladathoz: buszsávoké és tiltásé a jövő.
Úgy rendelkezett, hogy le kell bontani a kioszkokat, amelyekben a sajtótól a színházjegyeken és dohányárun át a friss zöldségig és cipőfűzőig mindent árulnak.
Buszsávok és tilalmak jöhetnek
Kedden az államfő közlekedésszervezési ajánlásokkal állt elő: korlátozni kell a teherautók behajtását a város területére, buszsávokat kell kijelölni, ki kell építeni a fizetőparkolók rendszerét, a gyalogosok számára aluljárókat kell építeni, le kell bontani az utak mentén engedély nélkül épült objektumokat, és a város és a megye közös kezelésébe kell venni az utakat.
A kioszkok elszállítása már folyik, de heves vitát váltott ki. Az emberek a metró kijáratánál legalább újságot és cigarettát szeretnének venni. Szakértők szerint a sok száz kioszk legfeljebb 100 ember tulajdonában van, akik némi vesztegetés árán bizonyosan megszerezték, és újra megszerzik majd a szükséges engedélyeket, és havi 4-5 ezer dollárért adják bérbe a bódékat.
A Vedomosztyi című üzleti lap keddi kommentárja szerint lehet, hogy sok bódésnak nincsenek meg a szükséges papírjai, illegálisan csapolja meg az áramot és nem fizet adót, azonban a szabálysértések felszámolásának törvényes módja a bírósági döntés, amely nincs.
Szobjanyin nem csak a kisvállalkozókhoz intéz kihívást, hanem mindazon a hivatalnokokhoz is, akik jól éltek a bódék engedélyezéséért és védelméért, meg az okozott piszok feletti szemhunyásért kapott vesztegetésekből, és a nagy felhajtás alighanem csak a tulajdon újraelosztásához vezet. Végül Szobjanyin ezzel figyelmen kívül hagyja a bódékban dolgozó, s gyorsételekkel táplálkozó szegényebb és bevándorolt moszkvaiak érdekeit, akik munka és olcsó étel nélkül maradnak - írta a lap.
Hiába a tiltás, a rendőrök korruptak
Szakértők a teherautók behajtása nappal már jelenleg is korlátozott, de 700-10 000 forintért bármikor, bárhová be lehet hajtani. Vagyis a korlátozás hatékonyságához le kell győzni a korrupciót a hírhedten korrupt közlekedésrendészetnél is.
Egy nagy autóbusz-közlekedési vállalat vezetője elmondta: a városban ugyancsak a rendőrök korrupt volta folytán mintegy 45 illegális "buszpályaudvar" működik, főleg a vasúti pályaudvarok körül, s ezeken naponta több mint 5000 busz várja az utasokat, hatalmas dugókat okozva a környéken.
A buszsáv ötlete Moszkvában tréfásan hangzik: az autósok az egy irányban 6-8-10 sávos főutakon nemcsak a járdán és mellette, hanem a második, sőt sokszor a harmadik sávban is parkolnak.
Így a moszkvai közlekedési dugók várhatóan fennmaradnak, bármi történjék is: egyrészt közlekedésszervezés lényegében nincs, mert a fontos kereszteződéseknél rendőrök kapcsolgatják a lámpákat, hogy fontos főnökök számára szabaddá tudják tenni az utat. Másrészt a dugók zömét a moszkvai autósok fegyelmezetlensége okozza, s ez aligha változik meg egyhamar.