2009. március. 08. 18:26 MTI Utolsó frissítés: 2009. március. 08. 17:44 Világ

Állástalan vezető fizet annak, aki alkalmazza

Ötven ezer eurós jutalékot ajánl egy kilenc hónapja munkanélküli, 51 éves francia férfi annak, aki állást ad neki.

Jean-Pierre Le Floch korábbi munkahelyén pénzügyi vezetőként dolgozott. Kilenc hónapja vesztette el állását. Azóta kétszáz álláshirdetésre válaszolt, 15 interjúra hívták be. Hiába. A céltalan keresés után tette fel meglepő hirdetését blogjára: „50 ezer eurós jutalékot ajánlok annak, aki alkalmaz”.

A korábban ismert francia nagyvállalatok pénzügyi vezetőjeként tevékenykedő 51 éves közgazdász teljes pénzügyi konstrukciót dolgozott ki a jutalék kifizetésének módjára. Legutóbbi munkahelyén - ahonnan azért kellett távoznia, mert a céget felszámolták - bruttó 6 ezer eurós fizetése volt. Új munkáltatójától ezért legalább havi 5 ezer eurós jövedelmet remél, amelyből havi 500 eurós részletekben fizetné ki az 50 ezer eurós jutalékot, tízéves futamidővel. 

„Az én koromban a válság idején nincs több vesztenivaló időm. Franciaországban az idősebb munkavállalóknak szinte képtelenség új helyet találni, a válságban hosszú idejű munkanélküliségre kell berendezkedni” – mondta a férfi a France Info hírrádiónak adott interjújában.

Azt is elmondta, hogy egy senior munkakeresők részére meghirdetett párizsi találkozón 100-200 méteres sorral szembesült, ami számára az 1929-es világválságról készült filmek képeit idézte. A férfi ekkor döbbent rá, hogy nagyon sokan vannak hozzá hasonló helyzetben, s azért választotta a nagy sajtóvisszhangot kiváltó hirdetési módszerét, hogy végre felfigyeljenek rá.

Jean-Pierre Le Floch szándéka komolyságának alátámasztására hirdetésébe azt is beleírta: „Egyetlen banknak sem okoztam 5 milliárd eurós veszteséget. A hiperelnök generációjához tartozom”. A férfit valójában egy fiatalabb sorstársának az ötlete ihlette meg. A 23 éves Yannick Miel az eBay árverési oldalon ezer euróért kezdete önmagát árulni. A szimbolikus hirdetés azonban nem vezetett tényleges árveréshez, mert a médiaérdeklődést követően a szolgáltató gyorsan levette azt a honlapról.

A mosolygós frissdiplomás ekkor szendvicsembernek öltözve Párizs üzleti negyedében, a Défense-ban kezdte járókelőknek osztogatni önéletrajzát és képességeit ajánlgatni az esetleg arra járó munkáltatóknak. „Lepje meg magát egy olcsó és könnyen karbantartható frissdiplomással” – kurjongatta a fiatalember.

Performance-ával nem titkolt módon a fiatal értelmiségiek nehéz helyzetére is fel kívánta hívni a figyelmet. Véleménye szerint a francia egyetemi tanulmányoknak nagyon kevés köze van a munka tényleges világához, és a fiatalok nincsenek felkészülve arra, hogy nem könnyű munkát találni.  

Yannick Miel akciója mindenesetre alig néhány óra alatt sikeresnek bizonyult. Martin Hirch, a fiatalok helyzetének javításával megbízott kormánytag személyesen ment le az utcára megkeresni a fiatalembert, hogy állást ajánljon neki kabinetjében, miután lenyűgözte, ahogy az egy rádióműsorban elemezte a frissdiplomások munkavállalási nehézségeit. A bordeaux-i egyetemen szervezési menedzsment szakon diplomázott fiatalember jelenleg a fiatalok integrációjával foglalkozó kormánybizottság tagja.

Hirdetés