2009. január. 16. 10:23
MTI
Utolsó frissítés: 2009. január. 16. 10:25
Világ
"Hudsoni csoda": ludakkal ütközhetett a repülőgép
A Hudson folyón landolt egy amerikai utasszállító repülőgép csütörtökön a New York-i LaGuardia repülőtér közelében, csodával határos módon a gép becsapódáskor ép maradt, és az utasokat mind egy szálig gyorsan kimentették a helyszínre érkező hajók.
© AP |
"Hangos robbanás hallatszott néhány perccel a felszállás után, és a gép kissé megrázkódott" - mondta az egyik utas, Alberto Pinero. Szerinte az utastérben füstszagot lehetett érezni, és ekkor kezdett visszafordulni a gép, amiből arra lehetett következtetni, hogy valami baj van.
A repülésirányító hatóságok közlése szerint a pilóta kevesebb mint egy perccel a felszállás után "kettős madárütközést" jelentett, majd vészleszállást hajtott végre a Hudson-folyón. Az ABC értesülése szerint az utasszállító lúdcsapattal találkozott. A gép 975 méteres magasságból fordult vissza a folyó felé. A Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) közlése szerint nincs arra utaló jel, hogy terrorcselekmény történt.
A pilóta arra kérte az irányítótornyot, hogy visszatérhessen a LaGuardia reptérre. Erre meg is akarták adni az engedélyt, de a pilóta közölte, hogy inkább mégis a közelebbi, Teterboro reptérre irányítaná a gépet. Ez volt az utolsó kapcsolatfelvétele az irányítókkal.
Pinero szerint a pilóta annyit közölt az utasokkal, hogy "készüljenek fel a becsapódásra". "Ekkor tudtuk, hogy zuhanunk, ráadásul vízre" - mondta. Az utasok szerint a becsapódás olyan volt, mint egy autókarambol. Egy szemtanú, aki egy épület 25-ik emeletéről nézte végig a landolást, azt mondta, hogy a gép nagyon lassan érintette a víz felszínét.
A US Airways 1549-es járata Manhattantől nyugatra, a 48. utca magasságában esett a New Yorkot New Jersey-től elválasztó Hudson-folyó vizébe. A levegő hőmérséklete mínusz 6, a vízé plusz 6 Celsius fokos volt. A repülőgép a folyó jeges vizén lebegett, majd lassú süllyedésbe kezdett. A repülőgépet nem sokkal a baleset után a környéken tartozkodó hajók vették körül, és az utasokat - akik egy része a gép szárnyaira kimászva, állva várta, hogy partra vigyék - kimentették. Ha ez nem sikerült volna, a vízbe kerülő utasokat perceken belül kihűlés fenyegette volna.
Amikor a gép elkezdett süllyedni a vízben, pánik tört ki az utastérben, de néhányan kiabálva nyugalomra próbálták inteni az utasokat. Egy másik utas, Jeff Kolodjay csuromvizesen, hosszasan ecsetelte újságíróknak a történteket. "A gép meglehetősen gyorsan elkezdett megtelni vízzel. Félelmetes volt. Tőlem balra volt egy hölgy egy csecsemővel, mászott át az üléseken" - mondta Kolodjay.
A becsapódás után az utasok hátrahagyva kabátjaikat és poggyászaikat, megragadva a mentőmellényeket és a felfújható párnákat igyekeztek kifelé a gépből. Az utasokat a partra, egy közeli épületbe szállították a mentőegységek.
A gépet sikerült Manhattan partjához vontatni, egy kikötői bakhoz rögzítették, a pilótafülke és egyik szárnya emelkedik ki a vízből. Egyelőre nem dőlt el, hogyan emelik ki a folyóból.
Michael Bloomberg New York-i polgármester szerint a pilóta "mesterien" tette vízre a gépet, s nem hagyta el a fedélzetet, amíg meg nem bizonyosodott arról, hogy egyetlen utas sem maradt a fedélzeten. Kétszer is visszament a gépre, miután már mindenkit kimenekítettek. Peter Goelz, az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) volt vezérigazgatója úgy fogalmazott, hogy ami történt, az a "repüléstörténet bámulatos hőstette volt".
A máris "hőssé" kikiáltott pilótáról kiderült, hogy Chesley Sullenbergernek hívják, negyvenéves repülési tapasztalattal rendelkezik, és korábban az amerikai légierőnél szolgált vadászpilótaként.
Az amerikai hírcsatornák "hudsoni csodaként" emlegetik a balesetet. Mindenesetre repülési szakértők is azt mondják, hogy kivételes eset az, amikor sikerül vízen landolnia egy utasszállító gépnek, anélkül, hogy kettétörne. "A vízre való landolás általában nagyobb rombolással jár, mint a szárazföldi landolás. Bámulatba ejtő, hogy egy sugárhajtású Airbus képes volt leszállni egy folyón anélkül, hogy darabokra tört volna" - mondta Max Vermij légi balesetekkel foglalkozó kanadai nyomozó. Szerinte a gép óránkénti mintegy 250 kilométeres sebességgel ért vizet, és ilyenkor a becsapódáskor általában letörnek a szárnyak és a hajtóművek, víz került a gép belsejébe, s ez szétszakítja a gép törzsét.
Joe Mazzone, a Delta Air Lines nyugalmazott pilótája elmondta: nem szokatlan, hogy madarak repülőgépekkel ütköznek, s ha a hajtóműbe kerülnek, azok szinte azonnal leállnak. A repülésirányító torony értesíteni szokta a felszálló gépeket, ha madarakat észlel a térségben.
1975 óta öt nagy sugárhajtású géppel történt komoly baleset madarakkal való ütközés következtében.
Világ
MTI
2009. január. 15. 22:18