A fémtolvajok ellen az osztrákok is tehetetlenek
Kedden tetemes késéssel érkezett a budapesti gyors Bécsbe, a magyar szakaszon ugyanis fémtolvajok elvitték a vasúti felsővezeték hosszú métereit.
A magyar fémgyűjtő bandákról legendák szólnak Ausztriában, mint ahogyan általában kelet-közép-európai tetteseknek tulajdonítják az Ausztriában is egyre hatalmasabb méreteket öltő fémlopást. A leszerelt fémek között műemlékektől kezdve csatornatetőkön, autópálya-megállókon át templomi hófogókig sok mindennek nyoma vész.
Afölött azonban a nyomozók is csak lassan tértek napirendre, hogy a német-cseh határ közelében egy használaton kívüli, 4 tonnás vasúti hídnak is „lába kélt”. Az egyik leginkább fosztogatott intézmény az osztrák vasút, az ÖBB, amelynek tavaly 184 esetben okoztak kárt, összesen 604 ezer euró értékben. A cég büszke, hogy a fémtolvajok garázdálkodása ellenére csak egyszer kényszerült a vasút eltérni a menetrendtől, amikor áramvezető kábelt vágtak ki a rendszerből.
Az osztrák belügyminisztériumban külön osztály létesült a fémárakkal együtt növekvő fémbűnözés megfékezésére. Az osztály adatai szerint 2008 első felében 650 káresetet jelentettek, ez valamivel kevesebb a tavalyi 723 fémlopásnál. A felderítési ráta szerény, a haszonfémek esetében csak 16,9 százalékos, a nemesfémeknél 41,5.
A rendőrök panaszosak, akkor sem igazán tehetnek semmit, ha tettenérnek fémeseket. Legutóbb egy rézdrótokkal kitömött román kisbusz vezetőjét fülelték le, az illető azt állította, hogy ő csak bérsofőr. Feljelentették ugyan, de a szabályok szerint le nem tartóztathatták, így szállítmányostól elhagyta Ausztriát. Nehezebben boldogulnak azok a mohó fémgyűjtők, akik hatalmas kamionnal próbálják kicsempészni „leleményüket”. Az osztrák hatóságok őket is vassal riogatják, ígérik, hogy rács mögé dugják őket.
Földvári Zsuzsa / Bécs