2007. április. 09. 14:30
MTI
Utolsó frissítés: 2007. április. 09. 14:13
Világ
Kampánykezdet: a franciák szerint Sarkozy a befutó
A franciák csaknem hatvan százaléka szerint Nicolas Sarkozy, a Népi Mozgalom Uniója (UMP) konzervatív párt jelöltje nyeri a közelgő francia elnökválasztást, amelynek a hivatalos kampánya húsvéthétfőn kezdetét vette.
Míg a volt belügyminiszter választási győzelmére a megkérdezettek 59 százaléka számít, szocialista párti ellenfelére, Ségolene Royaléra csak 18 százalék a Le Parisien című napilapban hétfőn megjelent közvélemény-kutatási adatok szerint.
Francois Bayrout, a centrista Unió a Francia Demokráciáért (UDF) elnökjelöltjét mindössze a választók 8 százaléka várja az első helyre. A maradék kilenc induló közül Jean-Marie Le Pennek, a szélsőjobboldali Nemzeti Front vezérének az elnökké választására egy százalék fogadna, a többiek esélyét a végső győzelemre még ennél is halványabbnak gondolják a francia választók.
A hivatalos kampánykezdet azt jelenti, hogy a jelöltek megkezdhetik a plakátok kifüggesztését Franciaország 85 ezer választókörzetében. Ennél vélhetően nagyobb súllyal esnek latba a szintén most kezdődő televíziós szereplések, amelyeknek szabályait aprólékosan kidolgozták: minden jelölt 45 perc adásidővel rendelkezik - egyperces bontásban - a közszolgálati tévében és rádióban, vagyis a közszolgálati médiában lejátszott kampányfilmjei, szövegei egyenként nem haladhatják meg az egy percet, összesen pedig a 45 percet az április 22-i első fordulóig.
A kampány sokak segítségére lehet a döntésben: az Európai Unió második legnépesebb államában kevesebb mint két héttel az elnökválasztás előtt a választásra jogosultak 42 százaléka - mintegy 18 millió felnőtt - még nem tudja, melyik jelöltet fogja támogatni.
Francois Bayrout, a centrista Unió a Francia Demokráciáért (UDF) elnökjelöltjét mindössze a választók 8 százaléka várja az első helyre. A maradék kilenc induló közül Jean-Marie Le Pennek, a szélsőjobboldali Nemzeti Front vezérének az elnökké választására egy százalék fogadna, a többiek esélyét a végső győzelemre még ennél is halványabbnak gondolják a francia választók.
A hivatalos kampánykezdet azt jelenti, hogy a jelöltek megkezdhetik a plakátok kifüggesztését Franciaország 85 ezer választókörzetében. Ennél vélhetően nagyobb súllyal esnek latba a szintén most kezdődő televíziós szereplések, amelyeknek szabályait aprólékosan kidolgozták: minden jelölt 45 perc adásidővel rendelkezik - egyperces bontásban - a közszolgálati tévében és rádióban, vagyis a közszolgálati médiában lejátszott kampányfilmjei, szövegei egyenként nem haladhatják meg az egy percet, összesen pedig a 45 percet az április 22-i első fordulóig.
A kampány sokak segítségére lehet a döntésben: az Európai Unió második legnépesebb államában kevesebb mint két héttel az elnökválasztás előtt a választásra jogosultak 42 százaléka - mintegy 18 millió felnőtt - még nem tudja, melyik jelöltet fogja támogatni.