Nyerészkedés eltűnt poggyászokkal
Bár a légitársaságoknál tabuként kezelik, mégis tény: egy-egy elveszettnek hitt poggyász valójában nem is tűnt el, mindössze tulajdonosa próbál némi pénzhez jutni. Elveszett poggyász után ugyanis akár százezer forint kártérítést kaphatnak az utasok anélkül, hogy poggyászukra biztosítást kötöttek volna.
© sxc.hu |
Hogyan veszhet el a csomag?
© sxc.hu |
Ha név vagy telefonszám sincs a poggyászon, akkor rosszabb esetben csak a tartalma alapján tudják beazonosítani. "Vannak utasok, akik amikor elhagyják a poggyászukat és mi megkérdezzük, hogy mi volt benne, rögtön előállnak azzal, hogy a legdrágább cuccokat tették a bőröndjükbe. Azt hiszik ugyanis, hogy mi azért kérdezzük tőlük, hogy kártalanítsuk őket, holott a légitársaságok a biztosítókkal ellentétben súly alapján fizetnek kártérítést. Mi azért akarjuk tudni, hogy mi volt a poggyászban, hogy nagyobb esélyünk legyen megtalálni azt" – magyarázta a hvg.hu-nak egy reptéri alkalmazott.
Ha az utas például Budapestről Párizsba repül és megérkezéskor a francia repülőtéren bejelenti, hogy elveszett a bőröndje, a párizsi reptér Elveszett Poggyászok Szolgálatánál annak a címkének a másik felét (baggage receipt) kérik el az utastól, amit a bőröndre Budapesten a check-in pultnál rátett az ottani kolléga.
Bevett gyakorlat? |
Az EasyJet Budapestről Genfbe tartó repülőgépébe egy tonnával több üzemanyagot tankoltak január 2-án Budapesten, s emi-att túlsúlyos lett a gép. A kapitány úgy döntött, nem az üzemanyagból „vesz vissza”, inkább a csomagokból, ezért több mint 70 poggyász Buda-pesten maradt – tudta meg a hvg.hu egy utastól. Az utasok Genfben szembesültek azzal, hogy nincs meg a poggyászuk, igaz, ezeket még aznap EasyJet és Malév-gépekkel Budapestről a svájci városba szállították. Az ügyben megkerestük az EasyJetet is. A társaság PR-menedzsere, Vinczefy Virág el-mondta: az ominózus járaton sok utas túlsúlyos bőrönddel érkezett, ezért is döntött így a kapitány. Az EasyJet szerint a poggyászok hátrahagyása „be-vett gyakorlat a légitársasá-goknál”. |
Ha viszont a bőröndöt a tulajdonosának utastársa vagy ő maga valamilyen trükkel már kijuttatta a reptérről, hiába keresik, soha nem lesz meg a poggyász. "Persze gyanús, ha az utas később nem érdeklődik a csomagja felől, csak ölbe tett kézzel arra vár, hogy a megfelelő idő lejárta után megkapja a kártérítést. De a legravaszabb csalók a bejelentést követően szinte óránként érdeklődnek, ezzel is elterelve magukról minden gyanút" - mondta az alkalmazott. Jóllehet a vámosok ellenőrizhetnék a bőrönddel távozó utasok poggyász-címkéit, a gyakorlatban erre ritkán kerül sor.
A poggyászkereső World Tracernél jóval hatékonyabb rendszer a British Airwaysnél használatos JBS (Journey Baggage System). Ezzel az intelligens csomagkövető rendszerrel 98 százalékos pontossággal meg lehet állapítani, hogy hol "olvasták le" utoljára a poggyász azonosító címkéjét. A JBS ugyanis össze van kötve több rendszerrel (checkin/worldtracer/poggyász szortírozó terminál), illetve azok szkennereivel. Tehát ha például a csaló Londonból érkezve azt állítja, hogy nincs meg a bőröndje, noha a rendszer jelzi, hogy a bőröndöt legutoljára a gépbe töltés előtt Londonban leolvasta egy szkenner, már gyanús lehet az illető. Természetesen ez még nem jelenti azt, hogy a légitársaság csalóval áll szemben, hiszen előfordulhat, hogy a csomag leesett a szállító járműről a gépállás és a terminál között.
Ahogy minden más légitársaság, a magyar nemzeti légitársaság munkatársai is tudnak a visszaélésekről, ám ezekről nem szívesen beszélnek a sajtónak. "Ismerjük a legkülönfélébb módszereket, és felkészültek is vagyunk ezek kezelésére, de nem szeretnénk a sajtón keresztül ötleteket adni" – mondta a hvg.hu-nak Krebsz Adrien, a Malév szóvivője. Mint mondta, a visszaélések visszaszorítása érdekében a Malév többféle eszközt is igénybe vesz, ilyen például az érkező tranzitot kamerákkal figyelik.
Poggyászát kereső utas egy repülőtéren © sxc.hu |
Úgy tudjuk, a kamerázásnál ésszerűbb megoldás, ha a légitársaságok listát készítenek azokról, akiknek végleg elveszett a poggyásza és ezért fizették ki nekik a kártérítést. A csalók ezt jól tudják, így ha egyszer már "elveszítették" egy a poggyászukat, akkor a csalást ugyanannál a légitársaságnál, illetve annak partnercégeinél nem ismétlik meg.
A biztosítókat is átvághatják
A csalók a légitársaságok által fizetett kártérítési összeget még megfejelhetik azzal, hogy előzőleg egy biztosítótársaságnál poggyászbiztosítást kötnek. A biztosítónak a repülőtéren készült jegyzőkönyvet nyújtják be, csatolva néhány számlával, ami igazolja, hogy a bőröndben méregdrága dolgokat vitt a "szerencsétlenül járt" utas. A biztosító pedig fizet.
"Sikeres csalás esetén a személy annyit nyer, amennyit a megkötött biztosítási módozata poggyászkár esetén fizet az utasnak általában" – tájékoztatta a hvg.hu-t Farkas Szilvia, a Credit Suisse alá tartozó Winterthur biztosítótársaság marketing és kommunikációs vezetője. Farkas arról nem kívánt beszélni, hogy a csalókat a Winterthur milyen módon próbálja meg kiszűrni, illetve lebuktatni. Sokat sejtetően azonban annyit elárult, hogy "keringenek különböző történetek a piacon".