GVH: megúszták a bírságot a telefonos játékok készítői
Nem vetett ki bírságot a Gazdasági Versenyhivatal az interaktív televíziós játékok készítőire, az ügy kötelezettségvállalással zárult - jelenti a HavariaPress.
A hivatal Versenytanácsa úgy döntött, elfogadja a játékokat készítõ vállalkozások és az azokat sugárzó tévécsatornák vállalásait. Így a fogyasztókat a jövõben megfelelõ tájékoztatásban kell részesíteni az ilyen típusú játékok pontos szabályairól, így világossá válik elõttük, hogy a játékban fontos elem a szerencse is. Az ügyben ezért a GVH nem állapított meg jogsértést, és bírságot sem szabott ki.
A GVH 2007. első félévében indított versenyfelügyeleti eljárást négy interaktív nyereményjátékot készítõ vállalkozás és a játékokat sugárzó televíziós csatornák ellen. Felmerült ugyanis annak valószínûsége, hogy a játékokba való bejutás feltételei és a játékkal kapcsolatban közzétett tájékoztatások tisztességtelenül befolyásolják a fogyasztók döntéseit. A versenyhatóság kifogásolta, hogy a telefonautomaták és a mûsorvezetők által adott információk illetve a képernyőn megjelenõ feliratok azt a látszatot keltik, mintha a nyereményhez való hozzájutás pusztán attól függne, hogy a tévénézõ tudja-e a választ az aktuális feladványra - miközben a játékba való bekerülés jóval kevésbé átlátható módszerrel dõl el, a betelefonálók közötti szelektálás útján.
A vizsgálat megállapította, hogy a bizonytalanság fenntartása a játék készítõinek és a mûsor sugárzó csatornának is az érdekében áll, hiszen ily módon olyan nézõktõl is fogadhattak emeltdíjas telefonhívásokat, akik a szabályok pontos ismeretében egyáltalán nem telefonáltak volna, vagy legalábbis nem annyiszor. Kifogásolta a GVH a hívásdíjjal kapcsolatos tájékoztatásokat is, mert több cég nem jól érzékelhetõ módon tüntette fel, hogy bruttó összegrõl van szó. Sok esetben az sem derült ki a fogyasztók számára, hogy a hívásdíjat akkor is meg kell fizetniük, ha automatára rögzített választ érnek el, vagy egyátalán nem kerülnek be az adásba.
A GVH álláspontját megismerve az eljárás alá vont vállalkozások mind a négy ügyben vállalták, hogy alapos tájékoztatást adnak a nézõknek arról, hogy a kérdésre adandó válasz ismerete és az emeltdíjas betelefonálás nem feltétlen eredményez nyerést. Egyértelmûen fel kell tüntetni ezentúl a hívásonként fizetendõ bruttó díjat is, s nézõknek adott tájékoztatás nem adhat olyan információt, amely arról biztosítja a nézõt, hogy újrahívás esetén biztosan adásba kerül. Nem állíthatják a mûsorvezetõk ezentúl azt sem, hogy senki sem hívja a mûsor telefonszámát, és a telefonálók adásba kapcsolásának szabályairól is folyamatosan, jól érzékelhetõen kell tájékoztatni a nézõket. A fentiekre tekintettel a Versenytanács kötelezõvé tette a kötelezettségvállalások teljesítését, egyúttal az eljárások megszüntésérõl döntött.