Vélemény Iványi György 2015. március. 04. 08:20

A Buda-Cash–DRB anomália

Amit itt leírok, csupa feltételezés, spekuláció, lehet és ha. Nagyon keveset tudunk.

„A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete jogutód nélkül megszűnt” – találta mondani 2015. február 25-én dr. Fülöp Zsuzsanna MNB-szóvivő a Hír24-nek, a felügyeleti felelősséget firtató kérdések nyomása alatt. Érdekes gondolat. A Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény a magyar állam felügyeleti felelősségét ruházta át a PSZÁF-ról a pénzügyi, monetáris politikai, piacfelügyeleti, fogyasztóvédelmi (s mint azóta kiderült ingatlan- és műtárgy-beruházási, továbbá oktatási) nagyáruházzá növekvő MNB-re. A magyar állam pedig nem szűnt meg, se jogutóddal, se anélkül.

A – szóvivő szerint rövid múltra visszatekintő – felügyelet képviseletében viszont Windisch László MNB-alelnök egy nappal korábban, 15 év óta húzódó visszaélés-sorozatról és 100 milliárdos kár gyanújáról beszélt. Még egy nappal korábban készenléti rendőrök szállták meg a Buda-Cash Brókerház Ménesi úti irodáit és másnap reggelre az MNB már vissza is vonta a Buda-Cash és a vele tulajdonosi kapcsolatban álló négy kisebb kereskedelmi bank működési engedélyét.

Egy pénzintézet működési engedélyének visszavonása nem gyanú, hanem ítélet. Visszafordíthatatlan lépés, olyan csapás, amelyből a Buda-Cash és a DRB bankcsoport aligha áll fel, a felügyeleti vagy bűnügyi vizsgálat eredményétől függetlenül. Még az is különös gondosságot – nem csak az ellenőrzéshez, hanem a befektetési portfóliók kezeléséhez is jól értő, széles körű meghatalmazással bíró felügyeleti biztosokat – igényel, hogy a működés felfüggesztése és a várható felszámolás ne okozzon további kárt az ügyfeleknek, a befektetési számlák tulajdonosainak. Akár nagyobbakat, mint a feltételezett, vagy később feltárt visszaélések.

A további veszteségek megakadályozásának feltétele kettős. Egyrészt korlátozott, de aktív üzleti tevékenységet igényel: a pozíciók lezárását, a nyitott opciókkal és határidős ügyletekkel ellentétes fedezeti ügyleteket.

Másrészt haladéktalanul meg kell állapítani az ügyfelek értékpapírszámlái és a brókercég erről készült kimutatásai valósságát. Ez nem túl bonyolult és nem is túl időigényes feladat: a brókerház kimutatásainak megfeleltetése a Központi Elszámolóház és Értéktár, a Keler kimutatásaival. Dematerializált értékpapírokat (állampapírokat, kötvényeket, részvényeket) nem lehet "eltüntetni", forgalmuknak nyoma van és pontosan követhető.

Ez a mindennél sürgősebb vizsgálat azonnal választ ad, megalapozott-e a legsúlyosabb gyanú: megvannak-e az ügyfelek tulajdonaként feltüntetett értékpapírok, vagy csalás történt, a kimutatások hamisak, s az értékpapírok vásárlására rendelkezésre bocsátott pénzt valaki, valakik elvonták.

Sok más visszaélés is lehet.

Lehet, hogy a "normál" ügyfelek tulajdona érintetlen, kimutatásaik megfelelnek a valóságnak, csak a tőke-megfelelési mutatóik látszólagos teljesítésében érdekelt, takarékszövetkezetekből kinőtt, alacsonyan tőkésített bankok befektetési portfóliója "felfújt" – a bankok menedzsmentje, tulajdonosai tudtával. Ez esetben anyagi kár csak a DRB csoport tulajdonosait, rosszabb esetben a bankok betéteseit, illetve az őket kártalanító Országos Betétbiztosítási Alapot érheti.

Lehet, hogy a tulajdonosok, brókerek, megsértve a megbízó és ügynöke közötti kapcsolat szabályait, ügyfeleik terhére hajtották végre saját ügyleteiket, vagy más megbízó ügyleteit. Különös lehetőséget adnak az ilyen visszaélésre az összeférhetetlenséget tiltó törvények rései és/vagy az arm’s length, "kartávolságban" végrehajtott ügyletek szoros követését mellőző felügyeleti lazaság. Ebben az esetben az ügyfelek értékpapírjai "megvannak", legföljebb a portfóliójuk értéke nem annyi, mint konfliktusmentes kezelés esetében lehetett volna.

Lehet, hogy a Buda-Cash és/vagy a DRB csoport a svájci frank hirtelen felértékelődésén veszített sokat, mint oly sokan. A devizakereskedőket elkényelmesítette az Sfr értékváltozásának évek óta ismétlődő rutinja: a frank árfolyama emelkedett, majd az SNB interveniált, emelkedett, interveniált, újra meg újra. Aki felismerte a ritmust és opciós, határidős üzletekkel multiplikálta forrásait, sokat kereshetett ezeken az apró változásokon. Amikor aztán az SNB váratlanul nem interveniált, nagyon sokat veszített.

Ha a brókerház ügyfelei, befektetői megbízásából fektet devizába, vételi vagy eladási opciókba, nincs törvénysértés, de a veszteséget be kell vallani. Akkor a bróker csak befektetői bizalmát veszíti el. Ha a brókerház saját számlájára spekulált, máris rajtakaptunk egy újabb, a törvény által nem tiltott veszélyes összeférhetetlenséget. Befektetési szolgáltató maradjon a kaptafánál, kezelje ügyfelei befektetéseit. Ezen túllépve veszélyezteti szűkös saját tőkéjét, ugyanakkor megnyitja az összeférhetetlen és bennfentes műveletek lehetőségeit.

Ha a DRB bankjai bonyolódtak devizaspekulációba, de nem képeztek ezzel arányos tőketartalékot, megsértették a hitelintézeti törvényt, kockáztatták betéteseik pénzét.

Az is lehet, hogy a brókerház jutaléka növelése érdekében "turbózta" a hozamokat.

És így tovább.

Csupa lehet és ha. A sajtó viszont az évszázad csalásáról cikkezik; 20 000 befektető nem tudja, megvan-e a vagyona, s mikor fér hozzá; vagy 100 000 betétes nem jut a pénzéhez. Eközben szinte semmit sem tudunk.

A nagyon radikális és közel sem kockázatmentes lépést végrehajtó MNB, a lépés okaira nézvést, roppant szűkszavú: akár 15 éves sorozatos csalás, 100 milliárdos kár. A felügyelet, befektetési szolgáltatóknál, csak ötévenként végez átfogó vizsgálatot. Az MNB csak nemrég vette át a felügyeleti feladatot, egy másik („jogutód nélkül”) megszűnt állami felügyelet volt az, amely legutóbb mindent rendben talált.

15 év, 100 milliárd: kicsit soknak tűnik. Hogyan nem tűnt fel ennyi év alatt egyetlen auditornak, a felelősségre vonástól tartó, vagy csalódott alkalmazottnak, elégedetlen ügyfélnek? Nem sok-e a kerek 100 milliárd a Buda-Cash és a DRB bankok méreteihez és forgalmához képest?

A közintézményeinkbe vetett bizalom szomorú állapotát jelzi, hogy a közvélemény nagy része – pedig nem igazán (igazán nem) imádja sem a bankárokat, sem a brókereket, egyik szakmát sem sorolja magasra sem a népszerűségi, sem a megbízhatósági listákon – inkább valamiféle kartellháborút tételez, s politikai ízlése, preferenciái szerint sorolja a Buda-Casht, DRB-t, tulajdonosait, az intézkedő hatóságot az egyik vagy másik politikai táborhoz.

A Buda-Cash-anomália – félő inkább hosszabb, mint rövidebb idő alatt – kigubancolható. Remélhető, hogy a DRB bankok betétesei és talán a Buda-Cash befektetői is, ennél rövidebb idő alatt a tulajdonukhoz jutnak. Az ügy azonban néhány további tanulság levonását, jogszabály-alkotói bölcsességet is igényel. Megfelelőek-e a brókercégek konfliktusos üzletágaira vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok? Megfelelőek-e a bankok és befektetési szolgáltatók kereszttulajdonlására vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok? Megfelelőek és érvényesíthetőek-e a bennfentes kereskedelmet tiltó szabályok? Célszerű-e a piac- és intézményi felügyelet hiperkoncentrációja; biztosítják-e a felügyelet szabályai és módszerei a megfelelő, korai figyelmeztetést? Érvényesül-e a felügyeleti felelősség? Milyen minőségi kritériumnak kell megfelelnie egy hitelintézetnek, milyen kockázati besorolásnak egy pénzügyi terméknek, hogy abban közintézmény, önkormányzat közpénzt helyezhessen el?

És így tovább.

Hirdetés
Kult Köves Gábor 2025. február. 16. 20:00

Cyndi Lauper a HVG-nek: „Szavazni kell minden kis választáson!”

Budapestet is útba ejti búcsúturnéján Cyndi Lauper, hogy elénekelje nekünk is a Girls Just Want to Have Fun-t. Utcazenész korszakáról, a vele egyszerre kezdő Madonnáról és Trump valóságshow-járól is beszélgettünk, amiben az énekesnő szerepelt.