2011. október. 24. 19:20 eduline.hu Utolsó frissítés: 2011. október. 24. 20:36 Vélemény

Kié az egyetem?

Az új felsőoktatási törvény tavasszal „véletlenül” kiszivárgott koncepcióiról és a kormány által elfogadott változatról szóló viták és tiltakozások közepette szinte alig esik szó arról, hogy mi is voltaképp az egyetem. Hogyan kellene működnie? Kié egyáltalán: az államé, a rektoré vagy a diákoké? Abban még az új törvényt ellenzők is egyetértenek, hogy az eddigi helyzeten mindenképpen változtatni kell: de nem mindegy, hogyan.

A kilencvenes években kialakított, részben foglalkoztatáspolitikai célokat is szolgáló tömegegyetem eszméje – nemcsak nálunk, de szerte a világon – válságba került; a tömeges oktatás a lélektelenség és a személytelenség kultúrájának kialakítása mellett pedagógiailag sem hatékony, hiszen a kiemelkedő képességű diákokkal való további foglalkozásra egyszerűen nincsen mód, a gyengébbek felzárkóztatása ugyanígy képtelenség.

Ez az állami felsőoktatás-politika felől nézve nyilvánvalóan részletkérdés: makroszintű megközelítésben, ugyan kit érdekel, hogy miképpen érzik magukat a hallgatók az egyetem falain belül, vagy hogy az egyik oktató szívesebben tartana-e 5-6 fős intenzív, magas színvonalú köröket a 200-300 fős tömegelőadások helyett.

A „költségvetés szempontjából”, a „foglalkoztatáspolitika nézőpontjából” vagy az „oktatáspolitikai elveket figyelembe véve” kezdetű okfejtések valahogyan – többnyire hallgatólagosan – mindig arra ösztönzik az egyetemek polgárait: ne vegyék észre, hogy a 25 négyzetméteres teremben nem lehet leülni ötvenen, ne érezzék magukat kellemetlenül, hogy a mellékhelyiségeket két-három hete nem takarították, s förtelmes bűzt árasztanak.

Rá se rántsanak, hogy a kurzusra feladott könyv az egyetemi könyvtárban elérhetetlen, hogy a folyosókon nincs egy pad, amire le lehet ülni, hogy a termekben lévő székek utolsó leltári éve 1974 volt, s ekképp jó eséllyel összecsuklanak az óvatlan felhasználó alatt, hogy egyes egyetemi campusok udvarai fizetős autóparkolóként működnek. Erre könnyű lenne rávágni: édes istenem, hiszen szinte minden ezen a színvonalon működik a mai Magyarországon, miért is kellene ezt észrevenni és szóvátenni. Hol slamperáj van, ott slamperáj van.

K. Horváth Zsolt egyetemi oktató írását teljes terjedelmében az Eduline oktatási oldalon olvashatja el.

hvg360 Hamvay Péter 2024. november. 28. 15:20

Magyar Péter a politikai sárm iskolapéldája – interjú Sonnevend Júlia amerikai-magyar médiaszociológussal

A sárm, amivel korunk politikusainak egy része él, azt sugallja, hogy „olyan vagyok, mint te, úgy gondolkodom, úgy élek, mint te<strong>”</strong>, még akkor is, ha ez nincs is így – mondja Sonnevend Júlia. Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.