Kábítószeres banda végzett Barta Tamással?
26 éve halt meg Los Angelesben Barta Tamás, a Locomotiv GT alapító gitáros-énekese. A sokak által minden idők legjobb magyar gitárosának tartott rockzenész életét golyó oltotta ki, máig vitatott körülmények között.
Barta, Frenreisz Presser és Laux, 1972-ben © www.passzio.hu |
De haladjunk sorjában. 1962 őszén Barta megkezdte középiskolai tanulmányait a Landler Jenő Villamosipari Technikumban, ahol Fenyő Miklós osztálytársa volt. Mint Fenyő a hvg.hu-nak elmondta: mivel többet jártak az iskola mellé, mint az iskolába, 1964-ben mindkettőjüket páros lábbal kirúgták. A Hungária spiritusz rektora szerint ténykedésük háromnegyedében a rock’n’roll, egynegyedében pedig a csajozás állt. Egy évig nem találkoztak, majd 1965-ben Barta megjelent Fenyő akkori zenekarának, a Syconornak a próbáján. Kölcsönkérte a gitárt és elkezdett játszani, mégpedig úgy, hogy azonnal bevették a Syconorba. Fenyő szerint Barta egy év alatt, autodidakta módon tanult meg hangszerén játszani, ugyanis 1964-ben még egyáltalán nem gitározott. Igaz – teszi hozzá – a zenei alapjai megvoltak, hegedülni ugyanis tudott.
Barta 1967-ig volt a Syconor tagja. Utána katonáskodott, illetve vendégzenészként többször föllépett a Syriusszal. 1969-től ismét együtt zenélt Fenyővel: belépett a Hungáriába, s játszik a zenekar első, Koncert a Marson című, 1970-es albumán is. Innét hívták az LGT-be.
Fölmerül a kérdés, hogy egy, már létező és aránylag sikeres zenekar tagja miért hagyja ott addigi együttesét egy új, akkor alakuló banda kedvéért, az ismeretlent választva. Ennek a korszaknak a rockzenéje már nem a háromakkordos rock’n’roll, hanem részben a progresszív, részben a kemény rock – mely kettő egyébként gyakran találkozott. 1968-ban alakult a Deep Purple és Jethro Tull, 1970-ben az Emerson, Lake and Palmer, de a Beatles és a Rolling Stones is teljesen mást játszott 1969-ben, mint öt évvel korábban. Ez a zenei átalakulás általában – némi fáziskéséssel – Magyarországra is hatott: érdemes például összehasonlítani az Illés 1966-os és 1971-es fölvételeit. Teljesen természetes, hogy Barta – akit képességei arra predesztináltak, hogy ne kövesse, hanem alakítsa a magyar rockzenét – egyszer csak egy supergroupban találta magát. Frenreisz Károly szerint „az LGT-ben az ő progresszív gitártudását kitűnően lehetett kamatoztatni.”
fenn: Barta, Presser, lenn: Somló, Laux © www.passzio.hu |
Barta Tamás nemcsak gitárosnak, hanem zeneszerzőnek is elsőrangú volt. A három LGT-, egy-egy Zalatnay- és Kovács Kati-lemez számai közül húsznak ő a zeneszerzője. E húsz szám némelyike, például a Gyere, gyere ki a hegyoldalba és az Ő még csak tizennégy, hatalmas sláger lett és azóta is az együttes legnépszerűbb dalai közé tartozik. Más, egyébként nem kevésbé nagyszerű nótákra, mint az Ringasd el magad-on hallható, Frenreisz Károllyal közösen szerzett, instrumentális Lincoln Fesztivál Bluesra, vagy a kislemezen megjelent – és a Zalatnay-albumon egy gyorsabb, zongoraalappal szintén hallható – Szeress nagyon-ra ma már csak kevesen emlékeznek. A Szeress nagyon kislemezen megjelent változatának huszonnégy másodperces bevezetője egyébként Presser és Barta közös jutalomjátéka. A Hammond-orgona és a gitár tökéletes összhangja a magyar rockzene legszebb pillanatai közé tartozik.
Frenreisz Károly 1973-ban kilépett az LGT-ből. Az új szaxofonos-basszusgitáros-énekessel, Somló Tamással egy gond volt: nem tudott basszusgitározni. Mint Somló a hvg.hu-nak elmondta, naponta tizenegytől délután négyig Bartánál ült az Izabella utcai lakásban és basszusgitározni tanult. Hozzátette: a Bummm! egyszerűbb számaiban ő basszusgitározik, a komplikáltabbakban Barta, mert – mint fogalmazott – „egy gitárosnak basszusozni nem kunszt”.
Barta 1976-ban Kaliforniában. Édesanyja felvétele |
Kinn maradásának több oka is volt. Imádta az Egyesült Államokat, és azt hitte, ott nagy karriert fog befutni. Az 1985-ben megjelent És ilyen a Boksz? című könyvben Somló azt írta: „Az volt a baja, hogy [Magyarországon] nem volt pénze, lakása. Volt egy lány, akivel együtt élt, annak a lakásrészében laktak az Izabella utcában. Azzal érvelt, hogy nézd meg, Kalifornia, pálmafák, süt a nap, tenger, én nem fogom még egyszer a harmadik emeletre a hátamon felcipelni a szenet meg a fát. Ebben a keserű mondatban van is némi igazság.” Ráadásul apja halálával elszakadt az őt Magyarországon tartó egyik legfontosabb kötelék.
Egyharmad évszázad után úgy tűnik: Barta ekkor követte el élete nagy hibáját. Somló Tamásnak alighanem igaza volt, amikor a már említett LGT-könyvben így emlékezett vissza Barta emigrálására: „Ez mindenképpen nagyon rossz húzás volt a részéről. […] Kimondottan haragudtam rá, megpróbáltam megmagyarázni neki, hogy gyere haza velünk, neked otthon lesz Amerika.” Zalatnay Sarolta is ezt erősítette meg a hvg.hu-nak arra a kérdésére válaszolva, hogy lehetett volna-e a zenekar világhírű: „A Loksi karrierje Bartán múlt” – fogalmazott.
A Hungária egykori dobosa, az 1971-ben emigrált Tóth József Barta közeli barátja volt. „Mondtam neki Los Angelesben, hogy menjen haza, de nem tudtam lebeszélni arról, hogy kint maradjon” – nyilatkozta a hvg.hu-nak.
Barta Tamás soha többet nem járt Magyarországon. Bár zenélt, de nem futotta be azt a karriert, mint amire vágyott, és amire tudása alapján rá is szolgált volna. Üzletkötéssel, papírkereskedéssel foglalkozott, majd 1982. február 16-án gyilkosság áldozata lett. Tragikus halálával kapcsolatban sok a kérdőjel. Van, aki szerint belekeveredett a maffiába, mások szerint kokainozhatott, tartozása volt és ezért lőtték le, de olyan elképzelés is van, hogy véletlenül, más helyett kapta a halálos lövést. A hvg.hu 2006-os, ezzel kapcsolatos cikke itt olvasható.
A Los Angeles-i magyar maffia |
Üzletembereket, a kilencvenes évek leszámolásos merényleteinél célpontként felbukkant alvilági figurákat, és az LGT zenekar Amerikában meggyilkolt gitárosát is összefüggésbe hozták rendőrségi források azzal a bűnszervezettel, amely a hetvenes-nyolcvanas évektől a rendszerváltásig regnált Kaliforniában. De vajon mi a valóság és mi csupán legenda mindabból, amit az amerikai és magyar bűnüldözők egyaránt a Los Angeles-i magyar maffiaként emlegettek anno? Kétrészes cikksorozatunkban ennek járunk utána. További részletekért kattintson! |
A hetvenes évek közepén ugyancsak emigráló és szintén Los Angelesben letelepedő Laux József a hvg.hu-nak cáfolta, hogy az egykori gitárosnak maffiakapcsolatai lettek volna. Hozzátette: néha találkozott Bartával, de – tekintve, hogy autóval háromnegyed órára laktak egymástól – sokkal lazább volt a kapcsolatuk, mint Budapesten. Laux az öngyilkosságot is kizárja. Az egykori dobos 1998-ban a Hawaii-szigeteken fölkereste Barta egykori Los Angeles-i üzlettársát, Fekete Barnát és interjút készített vele, amit filmen rögzített.
Fekete úgy véli: a gyilkost vagy a gyilkosokat leszámítva ő volt az utolsó, aki Bartát élve látta. Koradélután ment el Bartától, akit fél hat tájban felhívott, de helyette egy, a gyilkosság ügyében nyomozó rendőr vette föl a telefont. . Fekete meggyőződése, hogy a helyi magyar „papírmaffiának” nem volt köze a gyilkossághoz . Mindenesetre az öngyilkosági teóriának sem ad hitelt. „A fegyverből két golyót lőttek ki. Kettőt nem lő az ember magába. Szerinte Bartával egy kolumbiai kábítószer-kereskedő társaság végzett. „Tomi tőlük vette a kábítószert, amit – szerintem – tovább akart adni” – nyilatkozta tíz évvel ezelőtt Fekete Lauxnak. Laux a Fekete által elmondottakat hitelesnek tartja.
Barta földi maradványait elhamvasztották és helikopterről szétszórták. Megoszlanak a vélemények, hogy a szétszórás a Sierra Nevada, vagy a Csendes-óceán fölött történt.
Vegyük le a polcról azt a borzalmas borítójú, 1992-es Barta-emléklemezt és hallgassuk meg.
Szegő Péter