Az Index új ruhája
Hétfőn megújult az Index.hu portálja. Az új formai elemek diszkrétebbeknek tűnnek, hagyják, hogy – például blogok és videók formájában – a tartalmak maguk határozzák meg az új arculatot. E folyamatot azonban a szájt fődizájnere szerint tanulniuk kell még lapkészítőknek és böngészőknek egyaránt.
Mókás előlap. Ruhacsere |
A többszörösen megáldott és leleplezett új dizájn persze csak ruha (de hátha nem csak az embert, de a „posztportált” is a ruha teszi?). Látszik, több a videó, a belinkelt saját és nem saját blog, maradt az Arial betűtípus, lett három hasáb, és a korábbi 800 helyett 1024 képpontnyi oldalszélesség. A különböző (közel- és nem közelálló) webszájtokon az Indexről szóló cikkekhez érkezett kommentárokban a böngészők örömmel fogadták, hogy az új dizájn gyorsabb hat évig szolgált elődjénél. Annak azonban a legtöbben nem örültek, hogy nem volt publikus próbaverzió, és általában a Nyájas Böngész véleményét nem kérték ki arról, milyen indexet szeretne.
„Kár, hogy ez egy ilyen nagy ügy!” – véli Nyírő András, az iNteRNeTTo, majd az Index.hu alapító főszerkesztője, aki jelenleg a romák internetes integrációján munkálkodó Login kezdeményezést vezeti. Szerinte sokkal gyakrabban és szisztematikusabban kellene a portáloknak változtatniuk, sokkal több, gyakoribb, voltaképpen folyamatos kísérletezésre lenne szükség. Nyírő reméli, az Index szerinte bátor megújulása lépésekre kényszerítheti majd a versenytársakat is. Elvégre, mint mondta, „az internet mégsem a tudományos akadémia közlönye, ahol százévenként kell változtatni egy léniát”.
Egyelőre nem látható, hogy tartalmilag és stílusában, vagyis az új köntös alatt történik-e valami lényeges változás. Az 1995-ben iNteRNeTTo címen indult portál, amely a kiadó IDG és a szerkesztőség közötti konfliktus után 1999 májusában index.hu néven alakult újjá, s amely sokáig az internetes kultúra hazai zászlóvivőjének számított, az elmúlt években sok bírálatot kapott a megmondós, polgár-stb-pukkasztó, öncélúan (inkább nagyobb nézettséget megcélzó) trágár stílusáért, illetve bulvárosodásáért. (Ez utóbbit illetően ne legyünk túl szigorúak: ez a jelenség az egész magyar online újságírást jellemzi).
Az új dizájn csak a kereteket adja, az oldal igazi arculatát mindinkább maguk a tartalmak alakítják majd – vonhatjuk le elsőre a következtetést az eddigi visszajelzésekből. Az Index fődizájnere a portálhoz közelálló Webisztán blogban egy kommentre válaszolva a következő szavakkal vázolta ars poeticáját: „A forma az egy dolog, a tartalom előállítása, minősége, a hangsúlyok megtalálása már egészen más, ez nem a technikai stáb asztala. Ráadásul az indexes cikkek stílusa, a tartalom blogosodása talán még szubjektívebb. Hogy a címlap töménységére, kuszaságára is mondjak valamit: a címlapot szerkesztők kezében most sokkal több eszköz van arra, hogy érdekesebbé, tagoltabbá tegyék a szerkesztett tartalmat. Sok régi beidegződésnek kell változnia, sokkal kreatívabban lehet tartalmat találni, mint eddig, ami az újságírók részéről is egy tanulási folyamat lesz, és az olvasóknak is szokniuk kell az új dolgokat.”
Gerlóczy Ferenc