Mérő László
Szerzőnk Mérő László

Rómeó és Júlia legalább annyira szól a korabeli Veronáról, mint a két főszereplő szerelméről. Katinka és Shane története a mai Magyarország, és egyben a globalizálódó világ kvintesszenciája.

Gyárfás Tamás úszófőnök „az édes Katinkát szeretné visszakapni”. Apuka a kicsi lányát, akit elragadott tőle a gaz csábító, aki még ráadásul idegen is, sőt nemcsak afféle német vagy román, hanem egyenesen amerikai. Joggal várja el, hogy mögé álljon a nemzet, még az a része is, aki a női princípiumról talán másként gondolkodik. Apa csak egy van, és haza is.

A történetről már szinte mindent megírtak, de ez a szerelmi szál valahogy elsikkadt a nagy hangzavarban. Pedig előttünk játszódik a 21. század egyik nagy szerelmi története, maga az élet írja. Elég időt töltöttem pszichológusok között ahhoz, hogy ne tudjam nem észrevenni, ahogy Katinka hullafáradtan, a végletekig kihajtva magát odaadó szerelemmel néz ki a medencéből a párjára, aki egyben az edzője is, és éppen egy elrontott benyúlás miatt kiabál vele úgy, hogy zeng az uszoda.

Egy kortárs Rómeó és Júlia történet játszódik itt a szemünk előtt, és mi csak úszószövetségről, versenyengedélyekről, esetleg az ezzel kapcsolatos politikáról beszélünk. Pedig ha ez a nő Rióban nyer néhány olimpiai aranyérmet, az a szerelem diadala lesz. Ámbár lehet, hogy csak én vagyok ennyire csőlátásos, én már a Mátrix-filmet is elsősorban egy szép szerelmi történetként tudtam csak látni.

Minden nagy szerelmi történet nemcsak egy férfiról és egy nőről szól, hanem a korról is, amelyben játszódik. A Rómeó és Júlia legalább annyira szól a korabeli Veronáról, mint a két főszereplő szerelméről. Katinka és Shane története a mai Magyarország, és egyben a globalizálódó világ kvintesszenciája.

Apuka módszerei igen magasra juttatták el a kislányt, olimpiai negyedik helyig, ez nagyon szép teljesítmény, keveseknek adatik meg. Csakhogy ma már nem ér véget itt a történet. Júlia tizenhárom évesen meghalt, Katinkának viszont huszonhét évesen még előtte van élete nagy esélye. Mondják, „harminc az új húsz”, ebben is a mai kor terméke ez a sztori. A régi módszerek a régi ideális úszókorban ennyire tudtak vezetni, de Katinka az élő példa arra, hogy mennyire megváltozott a világ.

Nem gondolom, hogy az úszószövetségről, versenyengedélyekről, zsarolásokról, a régi és az új harcáról, az ezekkel kapcsolatos politikáról szóló írások butaságok, de körülbelül annyira találják el a lényeget, mint ha valaki a 15. század Veronájáról ír Rómeó és Júlia szerelmének említése nélkül, csak a Montague-k és a Capuletek harcait elemezve. Úgy látszik, a mi korunkban is tudja alakítani a történelmet egy nagyszabású szerelmi történet. Katinka és Shane története, akárhogy alakul is a végkifejlete, átalakíthatja nemcsak a kis magyar glóbuszt, hanem a globális világ úszósportjának is új irányt szabhat. De erről nálam avatottabbak már szinte mindent megírtak, pro és kontra egyaránt.

Ezért figyelem szenvedélyesen, mint egy szappanoperát, a fejleményeket. Ki fog derülni, hogy igaz-e mai korunkban is, hogy a szerelem mindent legyőz, ki fog derülni, hogy egy ilyen szerelmi történet, aminek kulisszái a régi és az új harca, a mai korban is tragikus végre van-e ítélve. Drukkolok, hogy kiderüljön: korunk egyik emblematikus földrajzi helyének, Hollywoodnak van igaza, és a happy end ma már elkerülhetetlen. Hajrá Katinka, hajrá Shane!

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hirdetés
Minden hír a koronavírus-járványról