Reneszánszát éli a kávézás. Bár sokaknak még mindig az íz és a koffein a legvonzóbb egy csésze kávéban, egyre többen vannak a kávésznobok, akiknek az egészen apró részletek is fontosak, és bár megmosolyogtató néha a borhoz hasonló, „elöl dió, hátul málna” kóstolgatás és cuppogás, legalább jót tesznek a gazdaságnak.
Míg egy átlagos kávéfogyasztó megelégszik azzal, hogy tudja, hogyan szereti a kávét, az igazi sznobok azt is nézik, hogy a kávéjuk honnan és melyik termésből származik, hogyan pörkölték, kioktató kiselőadásokat tartanak arról, hogy mikor és milyen kávét, mikor és mivel kellene inni, és az sem mindegy nekik, hogy milyen technikával készül a feketeleves. Ezt persze lehet túlzásnak tartani, lehet idegesítő, de Quartz cikke most arról számol be, hogy a kávésznobok és a rájuk épült kávébiznisz jelentősen pörgetik a helyi gazdaságot.
11 milliárd dolláros üzlet
Sok kávéfogyasztó még mindig abban a hitben él, hogy az első csésze fekete segít kikeverednie az ágyból és nem érdekli, mi is az, hogy aeropress, CHEMEX, V-60 vagy hideg-csepegtetés – pedig ezek mind különböző kávéfőzési módszerek. Tudják viszont a kávésznobok, akiknek részben a kávézás jelenlegi reneszánszát is köszönhetjük. A kávézás ugyanis új – szám szerint harmadik – hullámát éli. Az első hullám a 20 század elejére datálódik, amikor jelentősen megnövekedett világszerte a kávéfogyasztás, a második hullám pedig a 20 század végére tehető, amikor megjelentek, és nagyon hamar népszerűek lettek az olyan kávézóláncok, mint a Starbucks.
Most pedig – ahogy korábban a bort és sört – elérte a kávét is a kézművesség, aminek a lényege, hogy a kávé nem egy árucikk, hanem élmény és tapasztalat. Ezért fontossá vált, hogy a kávébabot hol termesztették, mikor szüretelték, hogyan pörkölték, és persze az sem mindegy, hogyan folyik át rajta a víz, hogy végül megkapjuk a feketénket.
Hogy mennyire jelentős és növekvő ez az iparág, az abból is látszik, hogy az Egyesült Királyságban minden ötödik ember jár naponta kávézóba, míg 2009-ben még csak minden kilencedik ember tette ezt. Ez részben köszönhető a globális kávézóláncok gyors bővülésének, amit mások – például a McDonald's a McCaféval – is meglovagoltak. Emellett szintén jelentősen emelkedett a független kávézók száma.
A kávéházipar nagy üzlet lett, tavaly 11 milliárd dolláros bevételt hozott csak az Egyesült Királyságban, ahol jelenleg 18 ezer kávézó működik, de 2020-ra számuk elérheti a 27 ezret is.
A brit piacot a Starbucks, a Costa és a Caffé Nero uralja, de folyamatosan emelkedik a független kávézók száma és több kávéfesztivált (London Coffe Festival, Cup North, Edinburgh Coffe Festival) is rendeznek. A briteknél a 18. század óta népszerűek a kávézók, mára pedig komoly gazdasági tényezőkké váltak, helyi szinten 2-4 százalékkal is hozzájárulhatnak a gazdaság növekedéséhez.
Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!