Vállalat + Vezető hvg.hu 2015. július. 10. 06:50

Amikor a főnök azt is szabályozná, mikor mehetsz WC-re

WC-használat korlátozása, a személyes tárgyak tiltása irodában, drákói e-mailezési és internetezési szabályok – csak néhány azon idióta intézkedések közül, amelyekkel a vezetés tökéletesen az őrületbe kergetheti a dolgozókat.

Egy cégnél szükség van a szabályokra, de fontos, hogy ezeket nagyon körültekintően kell kialakítani. A vezetők könnyen beleesnek abba a csapdába, hogy egy adott probléma miatt mindenkire egyformán vonatkozó szabályt hoznak, aztán hamar kiderül, hogy az átgondolatlanság nagyobb problémát generál, és ezt általában egy másik szabállyal akarják feloldani – ördögi kör ez. Nem lehet őrült és túlzó szabályokat hozni csak azért, mert a vezetőség lusta bizonyos helyzeteket megfelelően kezelni.

A Business Insider olyan példákat szedett össze, amikor a vezetőség idióta szabályokat hozott, amivel inkább tönkretette a céget, őrületbe kergette a dolgozókat, és bebizonyította a vezetői alkalmatlanságukat.

Internet korlátozása

Ezt általában azért teszik a munkáltatók, mert rossz gyereknek nézik a dolgozókat, akik ahelyett, hogy dolgoznának, csak netezgetnek. Persze fontos, hogy az emberek elvégezzék a munkájukat, de ahhoz, hogy ez hatékonyan történjen, szükség van kisebb pihenőkre. Ha elzárják a világtól az alkalmazottat, attól nem dolgozik majd többet, de frusztráltabb lesz. Ráadásul később lehet új szabályokat hozni, hogy mit kell tenni akkor, ha egy munkához mégis kell az internet.

Késni nem lehet, de túlórázni kötelező

Az emberek általában az elvégzett munkájuk után kapják a fizetést, és nem azért, hogy hány órát töltenek a munkahelyükön. Amikor fizetéslevonás jár öt perc késésért, viszont rendszeresek az estébe nyúló munkanapok vagy a hétvégi pluszmunka – akkor valószínűleg a szabályok betartatása előbbre való a teljesítménynél, ráadásul a munkahelyre való ki-be járás és a szabadidő túlzó ellenőrzése és rugalmatlansága azt is jelenti, hogy a főnök nem bízik a dolgozóiban. 

Drákói e-mailezési szabályok

Van olyan cég, amelyik úgy próbálja korlátozni az e-mail használatát, hogy a munkavállalónak egy listáról kell előre jóváhagyott témákat kiválasztania, és csak ilyen tárgyú leveleket fogadhatnak vagy küldhetnek. Ez megint csak bizalmi kérdés: ha ennyire nem bízik a kollégáiban, miért alkalmazza őket?

AFP / Sebastian Willnow

A mosdóhasználat korlátozása

Akit az foglalkoztatja és zavarja, hogy az emberei túl sokat járnak WC-re, az vegyen robotokat. Részben egy idő után hozhat új szabályokat, mert szinte biztosan lesz a dolgozók közül, aki orvosi igazolást hoz arról, hogy neki bizony óránként kell a mosdót látogatnia. Másrészt készüljön fel, hogy hamarosan új munkatársakat is kereshet.

Szánalmas kísérletek a politikai korrektségre

Egy olyan világban, amely tele van gyűlölettel és diszkriminációval, fontos és nagyon pozitív dolog, ha egy cégnek fontos az egyenjogúság, a negatív megkülönböztetés elutasítása. De nem kell átesni a ló másik felére. Amikor egy cég boszorkányüldözésbe kezd egy „Isten veled” miatt, az nem a politikai korrektség, hanem a paranoia jele.

Mobiltelefonok betiltása

Ha az irodában betiltják a mobiltelefonok használatát, akkor nyilván senki sem fog a családjával vagy ismerőseivel beszélgetni és sms-ezni, ezzel pedig értékes percek maradnak meg, amit a munkára lehet fordítani. Egy vezetőnek meg kell tanulnia, hogyan kell kezelnie, ha valaki alulteljesít vagy túl sokat lóg privát ügyek miatt a telefonján. De ezt egyénre szabottan kell kezelni, és nem a többi jól dolgozót büntetni.

Dress code és személyes tárgyak tilalma

A meztelen poszterek eltávolítására valóban megkérhetjük a munkatársunkat, de megtiltani, hogy kitegye az asztalára a gyereke fotóját, az már túlzás. És ha minden személyes tárgyat betiltunk az asztalon, akkor egy üveg víz vagy a dolgozó táskája sem lehet rajta?

Ami pedig a dresszkódot illeti, feltételezni kellene az emberekről, hogy ha felvesszük őket egy pozícióba – vagyis megfeleltek a szakmai és egyéb követelményeknek –, akkor fel is tudnak öltözni hozzá. Ha pedig mégsem, akkor a menedzsernek megint csak személyesen kell megbeszélnie és nem kiskosztümre vagy öltöny-nyakkendőre kötelezni a takarítót is.

A teljes cikk itt olvasható

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!