Button diadalmaskodott a Spanyol Nagydíjon
Jenson Button, a Brawn GP brit pilótája nyerte vasárnap a Forma-1-es Spanyol Nagydíjat, a világbajnokság ötödik futamát. Barrichello a második helyen végzett, így újra duplázott az újonc istálló.
Izgalmas stratégiai csatát hozott az elmúlt években általában unalmas Spanyol Nagydíj, amelyen Jenson Button, a Brawn-Mercedes vb-éllovasa szezonbeli negyedik győzelmét aratta. A dobogó legfelső fokán karrierje során ötödször pezsgőző brit a futam közben végrehajtott taktikai huszárvágással utasította maga mögé csapattársát, Rubens Barrichellót, míg a 3-4. helyen a két Red Bull végzett.
A viadal rajtjánál szinte minden szempár az élboly egyetlen KERS-szel szerelt autójára, Felipe Massa Ferrarijára szegeződött, a kialvó piros lámpák után azonban Barrichello rugaszkodott el a legjobban. Míg a brazil megelőzte a pole pozícióból startoló Buttont, addig Massának sikerült megfosztania a harmadik helytől Sebastian Vettelt.
A hátsóbb régióban a toyotás Jarno Trulli a williamses Nico Rosberggel vívva, egy hirtelen kormánymozdulat miatt keresztbe sodródott a pályán és autóját eltalálta Adrian Sutil Force Indiája. A kavarodásban összeütközött egymással a két Toro Rosso, Sebastien Bourdais és Sebastien Buemi is. A négy pilóta kiesett, míg a roncsok miatt a versenyigazgatás pályára küldte a biztonsági autót, amely a 6. fordulóig vezette a mezőnyt.
Ez a kép jellemző volt erre a futamra is: elöl egy BrawnGP © AP |
A Torók részéről Bourdais elmondta: „Hirtelen lelassultak előttem, időm sem volt fékezni és máris átrepültem a csapattársam autója felett. Fogalmam sincs, hogy mi történhetett, bár azt láttam, hogy Trulli megpördül és visszatér a pályára.”
Az újraindítás után Barrichello Button előtt maradt, a páros kezdett elszakadni Massától és Vetteltől, míg a helyi közönség bíztatásától űzött-hajtott Fernando Alonso megelőzte Webbert, de a Red Bull menője elképesztő agresszivitással azon nyomban visszafoglalta az 5. helyet a Renault kiválóságától. Tavalyi csapattársa, David Coulthard a BBC közvetítésében a remekbe szabott mozzanatért a verseny legjobbjának titulálta az ausztrált.
A 19. fordulóban Button a boxba hajtott és a viadal kulcsfontosságú mozzanataként változtatott eredetileg három kiállásosra tervezett stratégiáján. A brit jókora üzemanyagmennyiséget vételezett, míg a következő fordulóban szervizelő Barrichellót csak később tájékoztatták csapattársa húzásáról, a brazil maradt a három kiállás mellett, így rövidebb időt töltött a Brawn-Mercedes garázsa előtt és az élre tért vissza.
Barrichello a folytatásban körönként 0,8 – 1 másodperccel gyorsabb volt a nehezebb autót hajtó Buttonnál, de mivel a következő kiállására 12 körrel később került sor, nem sikerült megtartania a vezető pozíciót. Button a 48. fordulóban tudta le második, egyben utolsó szervizét, míg Barrichello két fordulóval később, a Massa-Vettel párost rendkívül hosszú, 31 körös középső etappal átugró Webberrel egyszerre tudta le utolsó tankolását és a végső sorrendet kialakítva a brit mögé, a 2-3. helyre tértek vissza.
A dobogósok mögött zajlott az élet: Vettel mindent bevetett Massa ellen, de úgy sem sikerült a brazil elé kerülnie, hogy mindkét boxkiállásukat egyszerre tudták le. A csata végül négy körrel a leintés előtt dőlt el: miután néhány körrel korábban versenymérnöke jelezte Massának, hogy vegyen vissza, mert utolsó tankolásánál nem sikerült elegendő üzemanyagot tölteni a Ferrari tankjába, a dél-amerikai kénytelen volt átengedni a 4. helyet a németnek.
A lelassuló Massát röviddel a befutó előtt a vérszemet kapó, néhány kör alatt közel 16 másodpercnyi hátrányt ledolgozó Alonso is maga mögé utasította. Noha a verseny közben az F60-as bíztató tempót produkált és a 6. helyezéssel újabb pontok érkeztek a vörösök konyhájára, a tankolással kapcsolatos baklövés mellett rossz fényt vet a maranellóiakra az is, hogy Kimi Räikkönen nem tudta befejezni a futamot. A finn járgányában előbb megadta magát a KERS, majd a 19. körben – állítólag a gázpedál-szenzor hibája miatt – az autó végleg felmondta a szolgálatot.
A pontszerzők közé beférkőzött a hosszú középső etapjából profitáló BMW-s Nick Heidfeld is, akit az utolsó egységet felmarkoló Williams-kiválóság, Nico Rosberg követett a célban. Csapattársaik nem jutottak szóhoz: Robert Kubica a 11., míg Kazuki Nakajima a 13. helyen fejezte be a viadalt.
Lewis Hamilton, a McLaren-Mercedes vb-címvédője elkerülte a rajt utáni balesetet, de emiatt visszaesett az utolsó helyre, ahonnan 9. helyre sikerült felzárkóznia, maga mögé utasítva a korai első boxkiállás miatt teret veszítő toyotás Timo Glockot. A másik Ezüstnyíl volánja mögött Heikki Kovalainen ismét balszerencsésnek bizonyult: a finn a 7. fordulóban műszaki hiba miatt kénytelen volt feladni a futamot.
Az európai nyitány után Button 41 ponttal rendelkezik, 14 egységgel előzi meg az egyéni tabella 2. helyén álló Barrichellót, míg a 3. pozícióban állomásozó Vettel hátránya 18 egység a brithez képest. A Brawn-Mercedes 68 ponttal áll a konstruktőri tabella élén, 29,5 egységgel előzik meg az üldöző Red Bull Racinget.
automenedzser.hu
FORMA-1, SPANYOL NAGYDÍJ, BARCELONA |
A FUTAM VÉGEREDMÉNYE: 1. Jenson Button (brit, Brawn GP) 1:37:19.202 2. Rubens Barrichello (brazil, Brawn GP) + 13.056 3. Mark Webber (ausztrák, Red Bull Racing) + 13.924 4. Sebastian Vettel (német, Red Bull Racing) + 18.941 5. Fernando Alonso (spanhyol, Renault) + 43.166 6. Felipa Massa (brazil, Ferrari) + 50.827 7. Nick Heidfeld (német, BMW Sauber) + 52.312 8. Nico Rosberg (német, Williams) + 1:05.211 9. Lewis Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) + 1 kör 10. Timo Glock (német, Toyota) + 1 kör 11. Robert Kubica (lengyel, BMW Sauber) + 1 kör 12. Nelson Piquet Jr. (brazil, Renault) + 1 kör 13. Kazuki Nakadzsima (japán, Williams) + 1 kör 14. Giancarlo Fisichella (olasz, Force India) + 1 kör Nem értek célba: 15. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) műszaki hiba - 17. kör 16. Heikki Kovalainen (finn, McLaren-Mercedes) műszaki hiba - 7. kör 17. Jarno Trulli (olasz, Toyota) baleset - 1. kör 18. Sebastien Buemi (svájci, Toro Rosso) baleset - 1. kör 19. Sébastien Bourdais (francia,Toro Rosso) baleset - 1. kör 20. Adrian Sutil (német, Force India) baleset - 1. kör Leggyorsabb kör: Rubens Barrichello (brazil, Brawn GP) 1:22,762 28. kör |
Úszóelnök: Sokadszorra alázzák meg Virth Balázst
Wladár Sándor szerint az, ahogyan Milák Kristóf korábbi edzőjével bánnak, egyenesen történelemhamisítás. Úgy fogalmazott: „fekélyes a seb, és egyre mélyül. Hosszú időt igényel a gyógykezelése”.