„A polgári költő akassza fel magát”
Örökéletű-e a népi–urbánus vita? Vagy csak felmelegíttetett egy nem túl jelentős sérelem? A hatalom és az író perfid viszonya az ötvenes években szükségszerűen vezetett-e nívós alkotók egymástól való elhidegüléséhez? Nemes Nagy Ágnes, Illyés Gyula, Ferencz Győző, Kodolányi Gyula – vita a Holmiban.
Nemes Nagy Ágnes. Indulóban |
Az eddig kiadatlan A népiek című szösszenetet az írói-költői hagyatékot gondozó Ferencz Győző publikálta a Holmi áprilisi számában. Amikor Nemes Nagy ezt írta, férjével, Lengyel Balázzsal együtt már túl volt élete legnehezebb korszakán, az ötvenes éveken. A Kádár-korszakban a háború után induló „polgári” nemzedék nem csak publikálhatott, de az állami kultúrpolitika is elismerte alkotóit, Nemes Nagy például 1983-ban kapott Kossuth-díjat. Az Újhold nemzedékét ekkorra már rehabilitálták, Szabó Magda, Mándy Iván, Pilinszky János vagy éppen maga Nemes Nagy nagy példányszámban nyomott könyvei eseménynek számítottak, a kritika elismeréssel szólt róluk. Mégsem enyésztek el nyomtalanul az ötvenes évek hideglelős tapasztalatai. Nemes Nagy szigorú ítéletét elsősorban a népi írók elmaradt, általa elvárt szolidaritása magyarázza. Ebből a szempontból (a megbántottságot tekintve) tulajdonképpen mindegy is, hogy az újholdasok „csak úgy érezték” vagy valóban komiszul bántak velük a népiek.
Nemes Nagy azért eleveníti fel Illyés harminc évvel korábbi bárdolatlanságát mint a koszorús költőre „jellemzőt”, hogy személyes, így a költő számára elsődleges fontosságú élménnyel támogassa meg a népiekkel szembeni keserű ítéletét: „Ezek az emberek, akik a 30-as években bátrak voltak és tisztességesek […], szinte kivétel nélkül bezupáltak a rákosizmusba. Ott ültek fő- és albizottságokban, állami, nagy fekete autón szaladgáltak, miniszterkedtek, pénzben, hírnévben, díjakban úsztak […] – miközben a magyar paraszt padlását kisöpörték. […] Az a fő bajuk, hogy nem bírtak lemondani. […] Ők »útitársak« lettek. […] Hogy aztán mi ennek a népdolognak a veleje, a döntő faktora, amit magyarázatként meg lehetne ragadni, arra nehéz válaszolni. Talán mégis: a politikai hatalomvágy.”
Erdei Ferenc, Darvas József vagy Veres Péter fején koppanthatnának e szavak. Miért mégis Illyés „jellemző magatartásán” rugózik Nemes Nagy? Hiszen maga is elismeri, „vele korántsem a legrosszabbakat vesszük szemügyre a népi frontból”, és nem téveszti össze Illyést Rákosival vagy Révai Józseffel. Csakhogy Illyés „volt a legnagyobb tekintély, Babits örököse, két lábon járó nemzeti klasszikus, három és fél rezsim poéta laureatusa”. Ami szép teljesítmény – jegyzi meg epésen. A megkérdőjelezhetetlen tehetség, a nemes hagyomány (Babits, a Nyugat, a nyugati „formalisták”, a valóságfeltáró szociográfia) sokszoros elárulása tette Illyést különösen ellenszenvessé Nemes Nagynak.
Az első Újhold. Akasztófavirágok |
Kodolányi ezen is túlmegy: „Illyés helyzete nem volt könnyebb akkor az övéknél, és méltán várhatta volna el tőlük [Lengyeltől és Nemes Nagytól], hogy ha pontos tudásuk nem lehet is róla, valahogy mégiscsak megérezzék.” A két fiatal, kétségbeesett irodalmárnak ’éreznie kellett volna, hogy Illyés titokban megírta az Egy mondatot, ami, ha kiderül, börtönbe juttathatta volna a költőt. Meghökkentően hat Kodolányinak az az aduja is, hogy Illyésnek „1947-ben volt annyi lelkiereje, hogy jelen akart lenni »újságíróként« a párizsi békeszerződés aláírásánál, amely visszaállította a trianoni határokat, át akarta élni minden pórusával a tragédiát.” Talán akkor inkább Nagyváradra kellett volna mennie – de ez most mindegy is.
Illyés „akasztófahumorának” magyarázatához persze lehet azért komolyabb érveket is találni. Kodolányi sorba veszi, miként járt közben a hatalom által megkörnyékezett költő Mikó Zoltán, Szabó Lőrinc vagy Bárdossy László ügyében, vagy hogyan játszott műveiben bújócskát a diktatúrával. Nyoma sem volt benne az osztálygyűlöletnek vagy -gőgnek, viszont „élete végéig megőrizte mélységes együttérzését azokkal, akik alulról, hátrányos helyzetből indultak el, s igyekezett tenni értük”. És persze voltak polgári barátai is.
Abban lehet valami, hogy Kodolányi úgy sejti, Illyés akár provokációnak, ÁVH-s beugratásnak is tarthatta Nemes Nagy „naiv” kérdését. Ezt a lehetőséget maga Nemes Nagy is felveti egyik kései interjújában. Kodolányi elismeri, hogy lehet, hogy nem ez a jó tanács volt a legszerencsésebb Illyéstől, „de félisteni empátiát és nyugalmat elvárni tőle a fenti helyzetben – talán az sem volt indokolt”. Végezetül a szöveget publikáló Ferencz Győzőnek szögezi a kérdést: helyes volt-e közölni Nemes Nagy írását?
A szöveggondozó határozott válasza: igen. Ferencz a Holmi augusztusi számában bizonyítja, hogy a költőnő nem első felindulásból vetette papírra gondolatait Illyésről és a népiekről. A „retorikailag pontosan felépített esszé” állításai többször is megjelennek a publikált életműben, már csak ezért is indokolt volt a közlése. Válaszában egyben bemutatja, mennyiben volt hasonló helyzete Illyésnek az ötvenes években, mint az újholdasoknak – amint azt Kodolányi állítja. Az 1951-es írókongresszuson valóban megpróbálták sarokba szorítani Illyést (tényleg érdemes elolvasni Ferencz sűrítményét arról, hogyan!), valamint Révai József, a párt főideológusa valóban bírálta a költőt, de végül mégis azt mondta: „harcolunk Illyés Gyuláért”. Személye mindig fontos maradt a hatalomnak, három Kossuth-díjának ténye és időpontja (1948, 1953, 1970) is ezt bizonyítja. Az ötvenes évek Illyését „ha tiltották, ha hallgatott, mindez csak viszonylagos volt. Jelen volt könyveivel, drámáit játszották, filmet készített, hiszen a politikai vezetés nem tudta és nem is akarta megkerülni. Tárgyalási pozícióban volt.” Míg Nemes Nagy és az Újhold-generáció nem, nem számítottak. „Az érett és megkerülhetetlen Illyésnek tehát a hatalommal egészen más viszonya volt, mint a kezdő és mellőzhető Nemes Nagynak” – összegez Ferencz Győző.
A költőként is ismert filológus szerint két egymással szöges ellentétben álló irodalomfelfogás jelenik meg Nemes Nagy (Újhold), illetve Illyés (népiek) életművében. A köz szolgálata, közéleti, népképviseleti szerep vállalása, vagy inkább önmagunk, illetve a saját, hatalomtól független író hang „képviselete”.
Ferencz Győző elismeri a kor – Kodolányi által is felemlegetett – sötét abszurditását. Egyben elfogadja, hogy nem csak Nemes Nagy nem volt abban a helyzetben, hogy értse Illyés akasztófahumorát, de „Illyés sem volt abban a helyzetben, hogy megértse Nemes Nagy álláspontjának valódi tétjét”. Mindkettőjüket saját helyzete akadályozta ebben. De kettejük helyzete alapjaiban tért el egymástól, még akkor is, ha egyiküknek sem volt könnyű.
(Holmi, 2008/4; 7; 8)