A zenei harmónia megtanulható
A zene szeretete, a zenei harmónia élvezete nem csupán természetes emberi képesség, hanem tanulás útján elsajátítható - derítette ki egy ausztrál kutatás.
A szakemberek eddig azt feltételezték, hogy a zene pontos érzékelése a hangok fizikai tulajdonságán, a fülön és a harmónia meghallásának vele született képességén alapul. "Tanulmányunk azonban megmutatta, hogy a zenei harmónia megtanulható, tehát az agy képezhető arra, hogy meghallja a hangokat" - hangsúlyozta Neil McLachlan, a Melbourne-i Egyetem vendégprofesszora.
Az ausztrál kutatók tanulmányukba 66 olyan önkéntest vontak be, akik valamilyen zenei nevelésben részesültek, és 19 másikat, akiknek semmi közük nem volt a zenéhez. A vizsgálatok során mérték képességüket a hangok kombinációinak felismerésére, megállapítandó, hogy az általuk hallottak ismerősen csengenek-e, illetve kellemes érzetet keltenek-e bennük.
"Azt találtuk, hogy ha az emberek ismerik a különböző hangszerekkel adott hangok kombinációja által keltett hangzást, képesek meghallani az egyes hangokat is. És ha nem ismerték fel a hangokat, a hangzást korábban kellemetlennek vélték. Ez a felfedezésünk megdönti azt a több évszázados elméletet, hogy a fül fizikai jellemzői határozzák meg, hogy mit találunk harmonikusnak" - magyarázta McLachlan.
A tanulmány azt is kimutatta, hogy a képzett zenészek sokkal érzékenyebbek a disszonanciára, mint az, aki nem foglalkozik zenével. "Ha a zenészek nem ismerték fel a hangokat, akkor kellemetlennek írták le a hallottakat, míg a másik csoport nem volt ennyire érzékeny. Ez rámutat az agy képzésének a fontosságára bizonyos hangkombinációk megkedvelésére, például azokra, amelyek a dzsessz vagy a rock zenében találhatók" - idézte Sarah Wilson professzort, a tanulmány társszerzőjét a ScienceDaily tudományos hírportál.
Képzésüktől függően egyes zenészek pontosan meg tudták határozni egy-egy különleges akkordot vagy egy gong hangját, és még kellemesnek is írták le a hangot, míg mások nem tudták felismerni, hogy mi az, és kellemetlen hangzású volt számukra. Ez azt jelzi, hogy a hang meghallása tanulás, nem pedig kizárólag képesség kérdése - tette hozzá Wilson. A tanulmány a Journal of Experimental Psychology: General című szaklapban jelent meg.