2012. január. 30. 09:49 MTI Utolsó frissítés: 2012. január. 30. 09:46 Shake

Francia médiakampány indult az iskolai terrorizálás ellen

Az osztály- és iskolatársak zaklatása komoly következményekkel járhat, önbizalomhiányra, pszichikai zavarokra, depresszióra, akár öngyilkos magatartásra is vezethet - ez az üzenete annak a figyelemfelkeltő, figyelmeztető kampánynak, amelyet a francia oktatási minisztérium kezdeményezett a televízióban és az interneten.

A "Tenni az iskolai zaklatás ellen" elnevezésű, egészéves akció keretében három igen valósághű kisfilm mutatja be azt, miként zaklatják, bosszantják, alázzák meg, bántalmazzák vagy rágalmazzák egyes társaikat a diákok. A televízióban spotok mutatják be a témát, honlapot is létrehozott a kormány - erre szintén a kampány nevét beütve lehet feljutni. Ezen kívül országos ingyenesen hívható telefonszámot hoztak létre a hatóságok, bízva abban, hogy a kampány megtörheti a jelenséget övező tabut és hallgatást, felébresztheti a tanulók, a szülők és az oktatási személyzet lelkiismeretét, fellépésre ösztönözheti őket a számtalan formában megnyilvánuló zaklatók ellen. A videókat itt tekinthetik meg: 1. film, 2. film, 3. film.  

A francia tapasztalatok szerint minden tizedik elemista és középiskolás ilyen-olyan formában zaklatás célpontjává válik - a megnyilvánulási formák változatosak. Van, akinek a tízóraiját lopják el, másokkal gúnyolódnak, vagy éppen bántalmazzák őket, megfenyegethetik az áldozatul kiszemelteket, mindez elmehet a verésig, az ütlegelésig, a csoportos zsarolásig és megfélemlítésig vagy akár a szexuális molesztálásig és erőszakos cselekményekig. 

A kampányt előkészítő szakemberek a Dailymotion és a YouTube portálokon indították útjukra a kisfilmeket abban a reményben, hogy a továbbiakban elterjednek a világhálón - magyarázta el az AFP-nek Alexandre Montay, az oktatási minisztérium kommunikációs megbízottja. "Először fordul elő, hogy minisztériumunk így próbálja megszólítani a közvéleményt" - fűzte hozzá. 

A három, egyenként két-kétperces tévéfilmben amatőr művészek elevenítik fel a különböző zaklatási helyzeteket, a sértéseket, a kiközösítéseket, a különböző fizikai vagy szellemi fogyatékosságok kigúnyolását, vagy a "cyberzaklatást" a mobiltelefonon, illetve más eszközökön, a valótlan hírek terjesztését. A helyzet bemutatása után felhívják a figyelmet a bevezetőben említett súlyos lehetséges következményekre. A kisfilmek által ábrázolt helyzet szenvedő hőse a történet végén maga is megszólal, hogy elítélje a vele szemben alkalmazott módszereket. 

"A tanú központi helyzetbe állítása a kampányt előkészítő szakértők tudatos döntése volt" - mondta el az AFP-nek Eric Debarbieux kutató, megjegyezve, hogy egy finn tanulmány következtetéseit és más országokban zajlott hasonló nevelőkampányok tapasztalatait is felhasználták. "A tanúk szerepe elsőrendű fontosságú, mert a cikizés és zaklatás nem egy gyereket kiközösít, kitaszít a közösségből. Amikor ők megszólalnak, kifejezést tudnak adni felháborodásuknak, visszautasíthatják a közönyt, megmutathatják a támadó félnek, hogy nem erőltetheti rájuk akaratát, és ráébreszthetik társaikat arra, hogy a közösségnek kell fellépnie a zaklatás ellen" - fűzte hozzá a kutató. A zaklatásról szóló kisfilmek alapján a francia közszolgálati televíziók térítés nélkül 20 másodperces spotokat is sugároznak a következő üzenettel: "Mielőtt még életre szóló nyomokat hagyna, lépjünk fel ellene". 

A francia oktatási minisztérium által létesített portál pedig olyan gyakorlati kérdésekre ad választ, mint hogy mit lehet tenni egy adott helyzetben, kinek lehet szólni egyes speciális estekben, például internetes molesztálás esetén, milyen számon érhető el szakértő, stb. Az internetezők oktatási pszichiáterek véleményét is kikérhetik.

hvg360 Nemes Nikolett 2024. november. 29. 12:00

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele.