2010 szeptemberében állították szolgálatba a két ProVision testszkennert, amelyeket tesztelt a hamburgi repülőtér.
2010 szeptemberében állították szolgálatba a két ProVision testszkennert, amelyeket tesztelt a hamburgi repülőtér. Maga Thomas de Maziere, a német belügyminiszter sétált át rajtuk először, és akkor még derűlátóan nyilatkozott arról, hogy az Amerikában bevezetett rendszer milyen jó is lesz majd a terrorizmus visszaszorítására a levegőben.
Gyors emlékeztetőül: az úgynevezett testszkenneres eljárást fémdetektor és motozás helyett alkalmazzák, amely a hivatalos álláspont szerint pont az utasok kényelmét szolgálja, hiszen a biztonsági személyzetnek így nem kell hozzájuk érni, a vizsgálat tehát sokkal emberségesebb és kényelmesebb. Ugyanakkor a tengeren túlon bevezetett biztonsági rendszer - amelyet a Transportation Security Administration közlekedésbiztonsági hatóság irányít - sokak szemében komoly szálka, és most a manchesteri repülőtér kettes terminálján felállított gép is azonnal a jogvédők céltáblája lett, hasonló vitát robbantott ki a hamburgi repülőtéren bevezetett szkenner is (itt önkéntesen lehetett választani a vizsgálatot, tehát nem volt akkora botrány).
A teljes test átvilágítást végző gép ugyanis olyan röntgenfelvételeket készít a biztonsági vizsgálat során, amely az emberi test minden vonalát kivehető részletességgel megmutatja, köztük a nemi szervet is. A biztonsági dolgozók tehát megtudják, hogy kinek milyenek a biológiai adottságai, hord-e testékszert, de még a szilikon mellimplantátumot is kimutatja a rendszer.
Az etikai és személyiségi jogokkal kapcsolatos komoly kételyeken felül a hamburgi tesztek eredménye sem érvelt az új technológia bevezetése mellett. A Die Welt magazin szerint a testszkennerek nem gyorsították az ellenőrzést, túlérzékenységük miatt inkább nőtt a várakozási idő. A ruhák gyűrődése, de még egy izzadságfolt is azonnali riasztást hozott, amitől az utasok rendszerint nagyon meg is ijedtek. A beszámoló szerint az esetek 70 százalékában riasztott a rendszer - 35 százalékban teljesen alaptalanul. "A javításokra tett ígéreteket a gyártó nem hajtotta végre" - írták a jelentés készítői. Ennek pedig egyenes folyománya az, hogy minden eljárást meg kell ismételni kézi fémdetektorokkal is, ami teljesen feleslegessé teszi a szkennereket.
Egy hónappal ezelőtt a strasbourgi plenáris ülésen megszavazott állásfoglalás - az EP sajtószolgálatának tájékoztatása szerint - úgy véli, hogy "a magánélet védelmét és az egészségügyi kockázatok minimalizálását is biztosítaniuk kell a tagállamoknak, ha a repülőtereken testátvilágító szkennereket akarnak működtetni". A parlament emellett megtiltaná az ionizáló sugárzást használó biztonsági szkennerek alkalmazását, és külön kiemeli a gyermekek, idősek, terhes nők és mozgássérültek igényeinek tiszteletben tartását.
A képviselők az állásfoglalásban azt is követelik, hogy 2013-ban töröljék el a folyadékok utastérben való szállításának tilalmát.