Képes-e Közép-Európa megadni a tiszteletet a holokauszt-áldozatnak?
A második világháború előtt a lengyelországi Drohobicsban mintegy 15 ezer zsidó élt. Közülük négyszázan maradtak életben. Bruno Schulz egyike volt azoknak, akik nem élték túl a háborút. Részlet Jonathan Webb és Julian Radcliffe Ellopták! című könyvéből.
Amikor 1939-ben a németek megszállták Drohobicsot, egy Gestapo-tiszt, Felix Landau megparancsolta Schulznak, hogy fessen képeket házában a gyerekszoba falaira. Schulz engedelmeskedett, mert ez egyfajta védelmet kínált a náci gyilkosok ellen. A védelem azonban nem bizonyult elegendőnek. Schulzot egy másik Gestapotiszt – tulajdonképpen Landau ellen irányuló kicsinyes bosszúból – hátulról főbe lőtte. A várost 1945-ben a szovjet erők foglalták el.
Landau háza egy ideig üresen állt, majd akik beköltöztek, lefestették a falfestményeket. Lengyelországnak az a csücske, ahol Drohobics fekszik, a Szovjetunióhoz tartozó Ukrajna része lett. Landau egykori házának falfestményeit német filmesek tárták fel 2001-ben. A képek azonnal nagy érdeklődést váltottak ki, s egy bizottság alakult a konzerválás legjobb módjának eldöntésére. A kérdés azonban akadémikussá vált, amikor a holokauszt áldozatául esett zsidók emlékét ápolni hivatott jeruzsálemi Jad Vasem Intézet ügynökei megjelentek a színen és – egy kivételével – a vakolattal együtt gyorsan leszedték, majd elvitték a falfestményeket.
Ellopták! | |
„Lengyelországban, ahol a vészkorszak előtt mintegy 3,5 millió zsidó élt, ma a zsidó lakosok száma mindössze néhány ezerre tehető. Annak ellenére, hogy a holokauszt-túlélők többsége Izraelben él, az egykori nyüzsgő zsidó élet maradványai és az áldozatok, illetve a túlélők szenvedéseinek nyomai mind Európában szétszórva találhatók meg. A Jad Vasemnek ezért erkölcsileg joga van a Bruno Schulz által festett faliképek maradványaihoz.”
Ezzel nem mindenki ért egyet. A The New York Review of Books 24 tudós szerzője, miközben feltételezi, hogy a Jad Vasem „a legjobb szándékkal cselekedett”, úgy véli, hogy a múzeum "lelkiismeretlenül kifejezésre juttatta erkölcsi és kulturális felsőbbrendűségét. Ez a hozzáállás – folytatják a tudósok – sértő Közép-Európa népeire és mindazokra nézve, akik törődnek ezzel a térséggel, és úgy vélik, hogy Ukrajna és szomszédai képesek megadni Bruno Schulznak az őt megillető tiszteletet és megbecsülést."