2007. december. 23. 15:45 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. december. 23. 15:43 Shake

Elég szépek vagyunk digitális módosítás nélkül?

A British Fashion Council a modellek egészséges külseje után 2007 utolsó próbálkozásaként a magazinok túlságosan idealizált képeinek témáján keresztül próbálja a divatvilágot jobb belátásra bírni.

A British Fashion Council, amely egyébként a londoni divathetek főszervezője is, így meglehetősen befolyásos szereplője a brit divatvilágnak, azt hányja a magazinszerkesztők és a hirdetők szemére, hogy képeiket addig módosítják digitálisan, amíg azoknak már semmi köze a valósághoz és így hamis ideálokat közvetítenek az olvasók felé. Különösen a fiatal lányokra jellemző, hogy önértékelésük alapját a magazinokban látott modellek jelentik, akik amúgy is távol állnak az átlagostól, de szoftveres segítséggel sokszor hibátlanná varázsolják őket a grafikusok, így a lányok saját magukat egyre tökéletlenebbnek látják.

A korábban a kifutós modellek egészségtelen soványságával kapcsolatosan kirobbant botrány után felvetődött egy önkéntes szabályozási rendszer létrehozása a digitális manipulációk korlátok közé szorítására, de egyelőre nem úgy tűnik, hogy bármelyik magazin magától változtatna szokásain. A British Fashion Council ezért írásban keresi meg a brit magazinszerkesztők társaságát, a kiadók szövetségét és a hirdetők egyesületét a témával kapcsolatban. A Dove brand egy ideje saját hirdetéseiben foglalkozik a női szépség manipulációival, jól eltalált reklámfilmekben győzködve vásárlóit, hogy a természetes szépség az igazi.


Az ausztrál Women's Forum nemrégiben külön tanulmányt szentelt a felvetésnek „Hamisítás: a női kép a fiatal nőknek szóló magazinokban” címmel. A kutatás is arra az eredményre jutott, hogy a sovány, szexualizált és digitálisan módosított képek és a nők alacsony önbecsülése, depressziója, neurózisa és evési rendellenességei között egyértelmű az összefüggés.

A számítógépes képi manipulációkra való igény már a hétköznapokba is beszivárgott egy ezzel foglalkozó brit vállalat szerint. A Snappy Snaps eladásai azt mutatják, hogy a Facebook és a MySpace közösségi oldalak megjelenése óta 550 százalékkal nőtt az igény szolgáltatásaikra, ennyire fontos az embereknek, hogy a lehető legjobb formájukat mutassák a többiek felé az interneten.

A különböző képmódosító szoftverek segítségével nem csak az arc és a test kisebb hibái változtathatóak meg, de gyakorlatilag az eredeti kép csak kiindulási pont egy egészen új fotó megteremtéséhez. A túlsúlyos lefogyhat, rövidhajból hosszú, kis mellből nagy készíthető aránylag rövid idő alatt, az igazán profik még a ruhát is képesek levarázsolni a kép alanyáról.

hvg360 Horn Andrea 2025. január. 15. 19:50

Még viszi a szél a lángokat, hogyan lesz ebből olimpia Los Angelesben?

Még meg sem fékezték a pusztító tüzeket, el sem kezdődhetett az egyébként gigászi összegűre becsült károk felmérése, Los Angeles vezetésének már amiatt főhet a feje, hogyan tudja mindössze három és fél év múlva a nyári olimpiára érkező emberek millióit fogadni. Az egyébként is deficites költségvetésű városnak meg kell találnia az egyensúlyt abban, mennyit költ a természeti katasztrófa utáni helyreállításra, és mennyit az olimpiai felkészülésre. Nem könnyíti a helyzetét, hogy anyagi felelősséget vállalt arra az esetre, ha a 6,9 milliárd dollárosra becsült büdzsé túlszalad.