2006 legviccesebb reklámjai - videókkal
Szexszel és humorral mindent könnyebb eladni, ha pedig a reklám egyszerre vicces és erotikus, tuti a siker. A tavalyi év legjobbjai közül válogattunk.
Az óriási piacokon, mint például az amerikai, a reklám minősége sokkal fontosabb, mint nálunk. Az igazán nagy nézettségű tévéműsorokra külön spotokat csináltatnak a hirdetők, hogy minél jobb hatást érhessenek el. A rengeteg hirdetés között kreativitás nélkül lehetetlen kitűnni, néha az ügynökségek még túlzásba is viszik.
A Toyota RAV4-es modelljének spotját például Új-Zélandon betiltották, mivel "a vicces halál kerülendő" a hirdetésekben. A filmmel kapcsolatos tiltakozás és betiltás teljes dokumentációja itt megtekinthető, és ha valaki végigolvassa, elgondolkodhat a magyar és az új-zélandi reklámetika közötti különbségeken. Az viszont tagadhatatlan, hogy bár a film erőszakos, de a Saatchi & Saatchi jó munkát végzett, a történet szórakoztató és kerek.
Nehéz elképzelni, hogy egy falfesték reklámjának sztorija vicces és izgalmas is lehet. Különösen egy török ügynökségtől meglepetésszerű a Polisan beltéri festékekhez készült sztori. Azért különösen, mert ez az a reklám, ahol a humor és az erotika egyszerre van jelen, sőt, az elején egyfajta szexista történetnek indul, amit a végén sikerül tökéletesen feloldani minden szempontból. A reklám a Markom/Leo Burnett Reklam Hizmetleri ügynökség embereinek képességeit dicséri.
Itthon kevés embernek jutna eszébe a vízművekről az agresszió és a keménység, az amerikai Southern Nevada Water szinte társadalmi célú hirdetéseire mégis ez jellemző. Egy sivatagos államban nyilván jóval komolyabban kell venni a víztakarékosságot, mint Budapesten, és munkájuknak egyébként meg is van az eredménye, a USEPA (Amerikai Környezetvédelmi Hivatal) nekik ítélte a nemzeti víz hatékonysági vezető díjat. De Ms. Nuttington mégis félelmetes, még így a szent cél érdekében is.
Az amerikai foci bajnokság, a Superbowl döntője talán a legnézettebb műsor az Egyesült Államokban, így a reklámblokkok az év hirdetési lehetőségének számítanak. Jól tudta ezt az Ameriquest nevű hitelintézet, amely az utóbbi időben heves brandépítést végzett. Ennek hatására ismertsége egyértelműen növekedett célcsoportja körében, de feltűnően jó reklámjaival mindenki figyelmét felhívta. A Los Angeles-i DDB Direct ügynökség munkájának minőségét mindenki kivétel nélkül elismerte, az Ameriquest mégis rengeteg kritikát kapott tevékenységéért. A hitelintézetet talán a magyar Providenthez lehet hasonlítani, ez sokak számára eleget mond ahhoz, hogy más szemmel nézzék esetleg a filmet.
Míg nálunk az internetet propagáló hirdetések még legtöbbször mindig úsznak a nyálban és a barátságosságban, nehogy véletlenül a potenciális ügyfélnek a pornó vagy a bombakészítés jusson eszébe a netről, a Yahoo megengedheti magának, hogy keményen kinyilvánítsa az internet felsőbbrendűségét az offline-nal szemben. Ráadásul a szokásosnál jóval agresszívabban nyomul, hiszen nem versenytársat szid, csak úgy általában a hálón kívüli világot, ezért pedig talán még Amerikában sem fogja őket senki beperelni.
A magyar reklámpiac idei termései sajnos nem ihlették meg a nézőket annyira, hogy bedigitalizálják a spotokat és feltöltsék az internetre. A 80-90-es évek hirdetései viszont hiánytalanul megtalálhatók a weben, találtunk is egy különlegességet, amelyben Görög Zita vetkőzik a Biopon számára angol hangalámondással.
Kádár Mónika