Tapasztalatból tudják ezt a manipulátorok áldozatai.
Egy-egy jól irányzott kérdéssel akár hat hónapra szóló nyomot hagyhatunk másnak a viselkedésén – a marketinges világ számára aranyat érő megállapításból egyénekként is sokat profitálhatunk.
A Washington Állami Egyetem kutatásában 40 év vizsgálati anyagát, összesen több mint száz tanulmányt tekintettek át a kérdezés viselkedésbefolyásoló hatásáról a kutatók.
A szociálpszichológiából ismert jelenség szerint, ha egy embert arról kérdezünk, hogy a jövőben bizonyos módon fog-e viselkedni (például arról, hogy volán mögé ül-e ittasan vagy szelektíven gyűjti-e a szemetet?), az befolyással lesz későbbi cselekedeteire.
A vizsgálat szerint a legnagyobb hatást olyan kérdésekkel érhetjük el, amelyekre igennel vagy nemmel lehet válaszolni, ideális esetben írásos formában, és amelyek illeszkednek a megkérdezett értékrendjéhez, normáihoz – miképp azt a Journal of Consumer Psychology hasábjain publikálták.
Hasonló cikkeket a legújabb HVG Extra Pszichológia magazinban találhat, amelyben az élet értelmével foglalkozunk. Megjelent a legújabb HVG Extra Pszichológia Plusz különszám is: ebben az érzelmi intelligencia témáját járjuk körül.
Fizessen elő a HVG Extra Pszichológia magazinra, most sokféle kedvezmény várja.