Mielőtt lelépnénk, még megtehetünk mindent, ami rajtunk múlik.
Korábban részletesen áttekintettük, hogyan és miért alakulhat ki mérgező légkör egy munkahelyen.
Most nézzünk néhány praktikus tanácsot!
1. Előzzük meg a felmerülő konfliktusokat: adjuk át a munkavégzéshez szükséges információkat, feladatokat pontosan, részletesen, és fogalmazzunk hiánytalanul. Ne hozzunk másokat kellemetlen helyzetbe a munkahelyen.
2. Konfliktus esetén uralkodjunk magunkon, a hangulatunkon, ne az érzelmek vezéreljenek minket, hanem cselekedjünk higgadt fejjel. Ha szükséges, lépjünk hátra két lépést, szellőztessük ki a fejünket, vagy akár számoljunk el húszig.
3. Próbáljuk meg a másik felet is megérteni, az ő fejével gondolkozni. Kompromisszumra törekedjünk, ami mindkét félnek megfelel.
4. Alkalmazkodjunk a munkahelyi szabályokhoz, szokásokhoz, ne lógjunk ki feltétlenül és mindenáron a kollektívából.
5. A munkára fókuszáljunk, ne a kollégára, és a problémára.
6. Szükség esetén forduljunk a felettesünkhöz, kérjük az ő támogató segítségét a helyzet rendezéséhez.
7. Ha szükséges, gondoskodjunk arról, hogy legyenek tanúink, bizonyítékaink.
8. Mi magunk is tartózkodjunk a pletykálástól: ami nekünk nem esik jól, mi se tegyük mással.
9. Ha nincs már megoldás, merjünk váltani, új állást keresni.
Repka Ágnes HR-szakértő, munkajogi tanácsadó
Hasonló cikkeket a legfrissebb HVG Extra Pszichológia magazinban olvashat. Keresse az újságosoknál – online megrendelést és előfizetési akciókat pedig itt találhat.