Éppen harmincöt évvel ezelőtt, 1979. június 9-én jelent meg először a HVG. Az eltelt három és fél évtized mozgalmas volt – nemcsak a világ és Magyarország, hanem a hetilap életében is. A HVG körül azóta már egy egész kiadó épült fel, tucatnyi nyomtatott magazinnal, internetes portálokkal, rendezvényekkel, könyvkiadással. Van azonban valami, ami soha nem változott, ez pedig a függetlenség, a minőség iránti elkötelezettség és a megújulásra való képesség!
Eseménytelennek nehezen nevezhető az a harmincöt esztendő, ami alatt a HVG az ország egyik befolyásos hetilapjából egész kiadócsoporttá nőtte ki magát. Ha egy picit hátrébb lépünk, és kellő távolságból tekintünk az 1979-től 2014-ig terjedő időszakra, akkor két nagyobb csúcsot látunk kirajzolódni: az egyik az országot alapjaiban átalakító rendszerváltozás, a másik pedig a sajtó működését gyökeresen megváltoztató, digitális forradalom. A HVG mindkét kihívásra megtalálta a hatékony válaszokat, és vezető pozícióját megőrizve kiadóvállalatként az egyedülálló módon korán megkezdett online terjeszkedéssel, valamint a magazin-, a könyvkiadási és a konferencia-üzletágának kiépítésével használta ki az új médiafelületekben és a sokféleségben rejlő lehetőségeket.
Gondolta volna? |
A HVG eddig eladott példányai...
- egymásra rakva 500 kilométer magasra nyúlnának. |
„Amikor elmentem a Szovjetunióba, akkor még arról volt szó, hogy megszüntetjük a Világgazdaságot. Most azt látom, hogy kettő van belőle. Hát meg vagytok ti bolondulva?” 1 – kérdezte állítólag 1979-ben felháborodva Várkonyi Péter, a Tájékoztatási Hivatal elnöke, visszatérve néhány hónapos moszkvai továbbképzéséről. A Heti Világgazdaság ugyanis annak idején azzal az igénnyel jött létre, hogy a Világgazdaság című, nagy presztízsű napilap mellett legyen egy olyan, összefoglaló jellegű gazdasági hetilap, amelyik megvilágítja a magyar gazdaság és a világgazdaság közötti kapcsolódási pontokat a nagyközönség számára. Az ötlet és az alapító szerkesztőség egy része is a Világgazdaság szerkesztőségéből került ki, és innen származnak azok az értékek is, amelyek a közben HVG-vé rövidült nevű hetilap alappilléreit jelentik: a tényszerűség, a kritikus szellem és a nyitottság a világ dolgaira. Az erre épülő szakmai munkáját elismerve kapott 1992-ben Pulitzer-díjat a szerkesztőség.
1999-ben már a hvg.hu is igazi hírportálként működött. A közéleti, a gazdasági, a tudományos és a kulturális események gyors követésével, áttekinthető és megbízható megjelenítésével, tematikus blogjaival, mobil-applikációival és közösségi médiás aktivitásával a hvg.hu megkülönböztetett pozíciót tölt be az online média piacán.
A kiadó fejlesztési programjának következő lépéseként a HVG hetilap 2010-ben jelentette meg az első magyar fizetős, iPadre fejlesztett magazint, a hetilap digitális kiadását, a DHVG-t, ami azóta már androidos táblagépen is elérhető.
A HVG mindezeknek köszönhetően ma már a különböző platformokon hetente másfél millió embert ér el a híreivel és elemzéseivel!
1 Forrás: http://beszelo.c3.hu/cikkek/hogyan-szuletett-a-hvg
Mi a helyzet a világban?
A HVG 35. születésnapja alkalmából pályázatot hirdettünk a fiatal, művészeti képzésben tanuló egyetemi és főiskolai hallgatók körében. Arra kértük őket, hogy fogalmazzák meg egy plakát formájában, mit jelent számukra a HVG, szerintük milyen értékeket képvisel, és milyen érzéseket, gondolatokat társítanak hozzá. A győztes pályaművet a kiadó a HVG 35 éves születésnapjának kommunikációjában használja: óriásplakáton, sajtóhirdetésben és bannereken is.
Jánossy Kingát, a nyertes plakát tervezőjét a pályázatáról kérdeztük, és arról, hogy mivel foglalkozik még a grafikák készítésén kívül.
– Hol tanulsz, és honnan hallottál a HVG35 pályázatáról?
– Tervezőgrafikát tanulok az Eszterházy Károly Főiskola mesterszakán, ahol nagyon jó tanáraim vannak, és rengeteg tapasztalatot lehet szerezni. A pályázatról is a főiskolán hallottam.
– Milyen módon kezdtél el gondolkodni, amikor eldöntötted, hogy indulsz a HVG35 pályázatán?
– Egy olyan mondatot kerestem, amelyben egyrészt szerepel a HVG három betűje, másrészt összefoglalja, mivel is foglalkozik ez a hetilap. Nem volt egyszerű! Sokadik próbálkozásra tudtam leegyszerűsíteni a HVG lényegét, azt, hogy a világban zajló eseményekről közvetít. Ebből már adódott a „Mi a helyzet a világban?” felvetése, és így jutottam el ahhoz az ötlethez, hogy ezzel a kérdéssel egy egyszerű és hatásos plakáttal pályázzak.
– Miért ezt a betűtípust használtad?
– Egy lazább, kézzel írott betűtípust kerestem, ami kellően megadja a kontrasztot a HVG logójából átemelt betűkhöz képest. Fekete alapon fehér színnel írtam a szöveget, amelybe a megfelelő helyeken a logóban is szereplő narancssárgával beleillesztettem a „h”, a „v” és a „g” betűket. Munkáimban egyébként főleg a manuális grafikát és az illusztrációt preferálom.
– Miből merítesz inspirációt a munkáidhoz?
– Egy külföldön töltött fél évnek köszönhetően rengeteg különböző nemzetiségű, például brazil, egyiptomi, vietnámi és ausztrál fiatallal ismerkedtem meg, és ez egyrészt tágította a látókörömet, másrészt pedig nagyon értékes kapcsolatokkal lettem gazdagabb.
– Mi érdekel a grafikán kívül?
– Sok minden, az olvasástól kezdve a zenélésen, a történelmen át a segítő tevékenységekig. Nagyon szeretek tenni másokért. A grafikai tudásomat is szeretném mások segítésére felhasználni, ezért azt tervezem, hogy művészetterápiát fogok tanulni.
Melyik a kedvenc HVG-címlapja?
Válasszon 35 év terméséből, és nyerjen HVG-címlapplakátot!
Nem túlzás azt állítani, hogy a HVG 35 éves története során egy új műfajt teremtett – a HVG-címlap műfaját! A finoman szellemes, vagy éppen találóan kritikus címoldalak egyedi stílusban kacsintanak össze az olvasókkal, és egyetlen vizuális gegbe sűrítve jelenítik meg az adott hét legfontosabb eseményét. A legemlékezetesebb HVG-címlapokból korábban válogatáskötet is készült, majd a Műcsarnokban kiállítás nyílt, amelyik később az egész országot bejárta.
A nem ritkán önálló beszédtémává váló, olykor közéleti vitát generáló címlapok közül most az olvasók dönthetik el, hogy melyik a kedvencük. A HVG 35 éves születésnapja alkalmából a hetilap szerkesztősége minden évből választott egy olyan címlapot, amelyet a legjelentősebbnek ítélt. Most pedig Önön a sor, hogy eldöntse, a 35 címlap közül melyik a legjobb!
A szavazók között 35 darab eredeti, A0 plakát méretű (841 x 1189 cm) HVG-címlapot sorsolunk ki.
A szerencsés nyertesek az elmúlt 35 évben megjelent, több mint 1800 címlap közül választhatják ki, hogy melyiket szeretnék plakát formájában megkapni.