75 fokozottan védett ürgét, becslések szerint az állomány mintegy egyharmadát költöztette el a futópálya közvetlen szomszédságából a Budapest Airport, a Kiskunsági Nemzeti Park és az ELTE szakembercsapata. Az Európai Unió LIFE pénzügyi alapjából támogatott akció repülésbiztonsági és természetvédelmi célokat egyaránt szolgál.
Kellemes lakóhelynek számított a budapesti nemzetközi repülőtér a Magyarországon fokozottan védett állatfajként nyilvántartott Spermophilus citellus, hétköznapi néven az ürge számára – egészen mostanáig. A füves, sík mezőn szinte háborítatlanul élhettek, leszámítva a mellettük fel- és leszálló repülőgépeket, valamint a repülőtér területére betévedő, élelem után portyázó nagytestű ragadozó madarakat.
A Budapest Airport és a Kiskunsági Nemzeti Park, valamint az ELTE szakemberei mintegy 75 egyedet költöztettek el a repülőtérről a nemzeti park területére.
Az akció nemcsak Budapesten, hanem a nemzeti parkhoz közelebb eső kecskeméti katonai repülőtér területén is tartott, mintegy egy héten keresztül. Összesen 200 kis ürge kapott új otthont a Kiskunságban. Az ürgéket nem véletlenül toborozták épp repülőterekről: az akciót az Európai Unió LIFE névre keresztelt pénzügyi alapjából is támogatták, a projekt célja pedig a kerecsensólyom európai állományának védelme. Ha kevés a repülőtéren potenciális táplálék, a madarak messzebbre költöznek, ez pedig nem csupán a madárpopulációnak jobb, de a légiközlekedés is biztonságosabb.
"Különös gonddal kellett eljárnunk a kissé szokatlan repülőtéri akció során, hiszen fokozottan védett állatokról van szó. Minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy minél kevésbé szenvedjék meg az átköltöztetést" – nyilatkozta Szarvas Gábor, a Budapest Airport környezetvédelmi igazgatója.
"Az ürgék önmagukban nem veszélyesek a repülésre, nem így a rájuk vadászó ragadozó madarak, hiszen egy nagytestű madárral történő ütközés nagyon veszélyes lehet egy repülőgép, és persze többnyire végzetes a madár számára. Így az ürge-transzfer a Kiskunsági Nemzeti Park területére mindenképpen a természetvédelmi célok mellett a repülés, s végső soron az utasok biztonságát szolgálja" – tette hozzá.
Legutoljára 2007-ben volt ürgementés, az ezt követő években pedig bizonyíthatóan kevesebb madár ütközött repülőgépekkel.