Plázs hvg.hu 2013. április. 18. 11:04

Teljesen átalakítanák a budapesti hajózási piacot

Külföldi turistákat kiszolgáló kulturális, szolgáltató, illetve kereskedelmi központtá alakítaná a főváros a Közraktárak között álló CET épületegyüttesét. Ide telepítenék az egyik jövőben kialakítandó saját tulajdonú szállodahajókat fogadó termináljukat - írja a Népszabadság.

A közgyűlés a múlt hónapban tárgyalta és fogadta el a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapest Fővárosi Városépítési Tervező Iroda (BFVT) Kft. Duna-partra vonatkozó fejlesztési és hasznosítási tervét. Eszerint a Közraktár utcával párhuzamos ferencvárosi partszakasz mellé tíz darab 130 méteres hajót helyeznének el. A kikötők kiszolgáló funkcióit pedig betelepítenék a CET épületébe.

A koncepció készítői összesen 13 szállodahajó-kikötő kialakítására alkalmas partszakaszt „azonosítottak”. Ám ezek közül középtávon csak három működtetése ésszerű. A meglévő Belgrád rakparti mellett a CET-nél és a Szent István parknál építenének új kikötőt. Ezekben összesen 25-30 hajó köthetne ki egyidejűleg - írja a Népszabadság.

Fazekas István

"A belvárosi kikötőkbe érkező turisták többségét buszok szállítják, amelyek eddig a kikötő környékén parkoltak. Ha ezt a forgalmat a főváros most betereli a Belvárosba, akkor az ott várakozó, forgolódó buszok hatalmas dugókat eredményeznek majd. De a napközben többször, illetve reggel-este üresen, utasok nélkül le-fel ingázó hajók is jelentősen növelik majd a környezetterhelést" – magyarázza Horváth Imre, a Magyar Hajózási Országos Szövetség (Mahosz) főtitkára, aki azonban azt se hallgatja el, hogy a változás kiugróan magas költségnövekedést okozna a hajós szolgáltatóknak.

Az érdekvédelmi szervezet szerint a koncepcióban foglaltaknak akár részleges végrehajtása is a budapesti személyhajózási és kikötői piac teljes átalakítását, a jelenlegi piaci szereplők tönkretételét eredményezné - írja a Népszabadság. Az érintett 22 személyhajózással foglalkozó gazdasági társaság jelenleg 550-600 főt foglalkoztat, de több mint 100 beszállító céggel állnak kapcsolatban.

A hajósszakmával nem egyeztetett hasznosítási koncepcióval véleményük szerint évente 2,5 millió Budapestre látogató, személyhajózást is igénybe vevő turista kiszolgálását lehetetlenítenék el. A tervkészítők több helyen téves következtetésre jutnak, és hibás, esetenként végrehajthatatlan megoldásokat irányoznak elő – írják Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesnek küldött levelükben a hajóstársaságok. A főváros ezzel teljesen átrajzolná a jelenlegi parthasználati térképet elsősorban az itt lévő kisebb hajóstársaságok hátrányára.

A BKK a lap kérdésére adott válaszában tagadta, hogy az átrendezés bármely cég érdekeit szolgálná.