Volt idő, amikor törvényben tiltották viselését, és sokáig csupán az utcalányok kenték az ajkukra. Most újra divat lett a vörös ajak, ezért végigpróbáltuk az kínálatot, az olcsótól a csókállóig.
Csőre töltött női fegyverként csak 1915-ben jelent meg, miután az amerikai Maurice Levy feltalálta a fémtubust, előtte papírba csomagolták a piros rúzst. De a XX. század előtt eleve jól meg kellett gondolni, hogy nyilvánosan kimerészkedik-e a nő festett szájjal az utcára.
A színésznőknek is inkább a színpadon volt ajánlatos viselni, 1770-ben pedig a britek hoztak egy törvényt, miszerint a nász előtt tilos a rúzs, és érvénytelen a házasság, ha kiderül, hogy az asszony piros ajkakkal tetszelgett más férfiak előtt. Holott I. Erzsébetnek a 17. században védjegyévé vált uralkodása alatt a smink, és halotti maszkjáról sem hiányozhatott a rúzs, sőt a középkorban még úgy vélték, elijeszti a halált a festett arc.
Az első tartós rúzst 1927-ben betiltották, mert annyira jól sikerült, hogy le sem lehetett szedni. A francia Paul Baudercroux találta fel a Rouge Baiser-t, a túlságosan csókálló rúzst, és több mint két évtizeddel később, 1950-ben Hazel Bishop dobta piacra az úgynevezett No-smear lipsticket az Egyesült Államokban, amit ugyancsak csókállósággal reklámoztak; ez már hatalmas sikert aratott a nők körében.
A férfiakat minden kétséget kizáróan vonzza, ezt már számtalanszor megállapították szexuálpszichológusok, még akkor is, ha a férfiak egy része azon dolgok közé sorolja, amiről a nők azt hiszik, hogy szexi, pedig nem. Bár ezen férfiak biztos nem Robert Palmer Simply Irresistible, illetve Addicted to love című számán nőtt fel, és többek között Marilyn Monroe-t vagy Gwen Stefanit is kidobnák az ágyukból.
Hiába azonban minden prüdéria és ellenérzés, a rúzsozott száj a történelem folyamán többször volt kívánatos, mint elítélendő: már az ókori Mezopotámiában is az volt - akkoriban a halpikkelyekből kinyert csillogás volt a menő, manapság éppen ellenkezőleg: a matt hatás javasolt. Az utóbbi években népszerűvé vált szájfényt tehát ideje visszacserélni anyáink retiküljéből kicsent fémtubusos változatra, és újra megtanulni szájat festeni.
A rúzsozás módszertan |
A helyes módszerhez három dologra van még szükség a kiszemelt piros rúzson kívül: egy jó ajakbalzsamra, egy alapozóra és egy szájceruzára. A balzsamozás elengedhetetlen, és nem csak azért, mert repedezett szájból képtelenség szexi piros ajkakat varázsolni, hanem mert a rúzs szárít. Hogy felkenése után elkerüljük a ráncosodó ajkakat, kenjük be egy kis szőlőzsírral (vagy annak modern változatával). Az alapozót azért ajánlják, hogy egyenletes hatást érjünk el a rúzzsal, illetve, hogy az eredeti színe a lehető legjobban érvényesüljön. A szájceruza használatának is van titka, az alsó ajak vonalát nem kell például akkurátusan követni, ugyanis ebből keletkezhetnek a csúnya, amorf bohócszájak. A szakértők szerint le kell kerekíteni mind alul, mind felül a vonalat, majd a száj sarkai felé ráerősíteni, és óvatosan telíteni a keretet, ami aztán segít, hogy a rúzst hiba nélkül fel tudjuk vinni. A száraz ajkak ellen tanácsolt balzsamozáson kívül még fontos, hogy sok vizet igyunk: ezzel azonban veszélyeztetjük a rúzsos ajkainkat, ahogy egy háromfogásos menüt sem biztos, hogy túlélünk makulátlanul kifestett szájjal, akkor sem, ha long lastingnak (tartósnak) árulják. |
A divat tehát adott, azonban nem mindegy, mit vásárolunk. Éppen ezért megnéztük, hogyan teljesítenek a legismertebb márkák vadítóan piros termékei használat közben.
Stylezone, 549 forint. Az olcsó kozmetikai márka 240-es kódja mögött a mostanság oly divatos sokkoló pink szín rejlik. A felvitele egyszerű, súrlódásmentes, azonban még a jól bebalzsamozott ajkakat is is csúnyán szárítja pár perc után, viszont 3-4 órán át bírja a teázást, vízivást. Az ebédet már megsínyli, csak az ajkak peremén marad meg a szín.
She, 899 forint. Kellemes a felvitele, de kissé csomósan fed. Pár órán keresztül marad, de étkezéssel együtt felszívódik.
Alverde, 899 Ft. A 40-es számú Red Love rúzs kellemes meglepetés, a természetes kozmetikum lényege, hogy nem tesztelik nyulakon, és nem tartalmaz mesterséges színezéket, sőt vannak vega, azaz mindenféle állati eredetű hozzátevőt nélkülöző termékeik is. A felvitelekor kellemes, nagyon picit szárít csak, és 2-3 órán át még úgy is „egyben marad”, hogy közben iszunk. Az étkezést nem éli túl, de legalább teljesen eltűnik, így nem kell aggódni, hogy hülyén fest a szánk foltosan.
Manhattan, X-treme Last&Shine. 1899 forint. A 45 G árnyalat felvitelekor kellemes, de pár perc múlva elkezd száradni, és folyamatosan ott marad velünk a rúzsozott érzet. Az italokat bírja, az ételt csak rúzsmaradványok hátrahagyásával.
Maybelline, Color Sensational. 2399 forint. Az 547-es kódra és Pleasure me red fantázianévre hallgató rúzs az említett matt divatot szolgálja ki. Tartós, ezért vigyázni kell, mert ha véletlenül összekenünk vele bármi mást a szánkon kívül, akkor szinte lehetetlen lemosni. Felvitele is kényelmetlen, mert alig csúszik, hanem inkább recésen súrlódik, a szárító hatás pedig a felhordás után szinte beszippantja az ajkakat. Inni nyugodtan lehet benne, az ebéd után azonban már feltétlenül javítani kell, ha nem akarjuk, hogy az ajkaink karimája vérvörös, belül viszont színtelen legyen.
Clinique High Impact Lip colour, 4-5 ezer forint körül. A C14 Cider Berry-je már a magasabb árkategóriába tartozik. Felvitele kellemes, enyhén szárad pár perc múlva, de a háromfogásos menü elfogyasztása után már csak halovány emlék a kifestett száj.
Shiseido, Perfect Rouge, 6 ezer forint körül. A Tender sheer árnyalat próbája az egyik legkellemesebb élmény volt. Hidratáló összetevőket ígérnek, és valóban nem szárít, illetve nagyon szépen egyenletesen fed. Nincs természetellenes érzetünk az alatt a pár óra alatt, amíg el nem fogyasztjuk az étellel együtt, de maradék sem marad utána az ajkakon.
Chanel, Rouge Coco, 8-9 ezer forint körül. A 25-ös számú termék felvitelekor szinte balzsamozó hatású, nagyon szépen egyenletesen fed, és evés után is nyomok nélkül tűnik el.
Dior, Addict extreme, 9-10 ezer körül. A 789-es rúzst tartósként árulják, és bár felvitelekor kellemes, pár perc után elkezd kényelmetlenné válni, ahogy szárad. A luxusmárka nem hagyja nyugton az ajkakat, bár valóban, sokáig négy-öt órán keresztül is makulátlan, természetellenesen ül az ajkakon. Evés után csak az ajak szélén marad belőle, ami igazán csalódás ezért a pénzért.
A fináléban az Alverde és a Shiseido végzett a legjobb helyen, az elsőt a tudatos, nyuszikímélő vásárlóknak, a másodikat a márkaérzékeny dívajelölteknek ajánljuk.