A számítógépes játékiparban a férfiak dominálnak ugyan, mind kereslet, mind kínálat terén, de akadnak speciálisan nőknek szánt programok is. A készítők most kezüket tördelve kutatnak játékfejlesztő nők után, akik jobban megértik, mire van szüksége a női léleknek.
Kertészkedés, földművelés, sütés-főzés, lakberendezés, állattartás. A legtöbb emancipált nő akkor kerül közelebbi kapcsolatba a kerti munkával, traktorral vagy a gereblyével, ha leül a Facebook elé és belép a farmjára, vagy bármely más online stratégiai játékba, ahol anélkül lehet virágoskertje, hogy kosz kerülne a gondosan ápolt körme alá. Ezek a játékok szerte a világon egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a 30-40-es korosztály női felhasználói körében.
A német játékfejlesztő cégek most fejvesztve kutatnak olyan nők után, akik programozóként segítenének feltérképezni a nők piaci igényét a számítógépes játékok terén. Egy közülük Katja Baumrucker is, aki annál a hamburgi játékfejlesztő cégnél dolgozik, amely a németeknél rendkívül népszerű, de magyarul is játszható online gazdálkodást, a Farmeramát készítette.
„A nők egyszerűen jobban tudják, mire van szüksége egy női játékosnak, melyik üzleti modell válhat be náluk” – mondta Maximilian Schenk, a BIU szoftver cég üzleti vezetője a Spiegelnek. Véleménye szerint a vegyes programozói csapat kétségkívül jobb, színesebb és kreatívabb.

A kétségbeesett kereslet a női fejlesztők után pedig nem véletlen, a Spiegel Magazin szerint ugyanis a számítógépes játékiparban ma már több pénz van, mint a zeneiparban, közel kétmilliárd euró a játékokra fordított költség évente, csak Németországban a rendszeres felhasználók száma eléri a 25 milliót.
A játékosok nagy része ma már nem unatkozó tinédzser, hanem háziasszonyok, fiatal anyukák és nagymamák. Az ő köreikben különösen népszerűek a stratégiai játékok, így például a The Sims is, amelynek majdnem minden második felhasználója nő, átlagéletkor: 32 év.
Pasziánsztól a saját tevéig
Jellemzően a nők azok, akik a közösségi oldalak játékait is használják, legyen szó gazdálkodásról, halak etetéséről vagy épp étterem-üzemeltetésről, a legkedveltebb közösségi tér játékközösségének nagy részét ők teszik ki. A cél az, hogy minél több ismerős játsszon vele, hiszen annál több esély van beszerezni egy pár deszkát az új disznóólnak, vagy még néhány díszes guppit az akváriumba.

Egy kattintás az internetablakban és új világban érezhetik magukat, távol a mosogatnivalótól vagy a határidős munkáktól. Az online játékok nem igényelnek technikai tudást, és gyakran csak pár percet vesznek el a napból, mégis egyfajta rendszert jelentenek, kikapcsolódást a valóságból, egy olyan kis teret, amelyben az irányítást senki sem veheti el a játékostól.
Bár kétségtelen, hogy a nők körében elsősorban az online stratégiai játékok népszerűek, az idősebb korosztály előnyben részesíti az egyszerű kártyajátékokat, és ügyességi játékokat is, egyre több nagymama tanul meg pasziánszozni a számítógépen. A 27 éves Baumrucker szerint a nők nem szeretik magukat játékosként definiálni, egyszerűen csak játszanak. A programozó szerint ők szívesebben játszanak egymással, mint egymás ellen, számukra ez nem a versengésről szól, ahogy az is igaz, hogy a nők inkább építenek, mint rombolnak – ellenben a férfi játékosokkal.
Magyar nem-valóság
A helyzet nálunk sem különbözik a némettől: az online játékok nyilvánvalóan egyre népszerűbbek a nők körében, köszönhetően a változatos női oldal kínálatnak, és annak, hogy még mindig a nők az elsődleges közösségioldal-felhasználók. A Nők Lapja Cafén, a Női Portálon, vagy bármelyik ezotériával foglalkozó oldalon is akadnak rövidebb-hosszabb online játékok, legyen szó összetett, folytatásos stratégiai játékokról, vagy egy egyszerű majongról. A nagy hazai facebookos Farmville-láz talán már lecsengett, azonban a közösségi portálok online játékai még ma is népszerűek.

A kilencvenes évek azon generációja, amely tevét vagy ősembert nevelgetett az általános iskolai számítástechnika órákon, lassan felnő, és megszokásból vagy élvezetből, de feltehetően később is „harapni fog” a népszerű online játékokra, vagy csak leül este fáradtan és pasziánsszal kapcsol ki öt percre.