2012. május. 11. 11:17 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. május. 11. 11:40 Plázs

Íme, a két legnépszerűbb élénkítő ital

A felnőtt lakosság jelentős többsége naponta fogyaszt kávét kifejezetten az ébrenlét fokozása érdekében – állapítja meg egy felmérés.

A felnőtt lakosság igen jelentős része ébred gyakran fáradtan, kialvatlanul, így nem meglepő, hogy szinte nincs olyan ember, aki ne alkalmazna valamilyen praktikát az élénkség fokozása érdekében – derül ki a Szinapszis Kft. friss kutatásából. A megkérdezettek közel 60 százaléka napi szinten fogyaszt kávét, kifejezetten ilyen céllal, további közel 10 százalékuk 2-3 naponta teszi ezt. A listát a tea folytatja, az emberek közel 40 százaléka mindennap, 16 százalékuk pedig valamelyest ritkábban, 2-3 naponta fogyasztja fáradtság űzése céljából.

A két leggyakoribb élénkítő ital tekintetében megfigyelhető, hogy népszerűségük lényegesen magasabb a saját bevallásuk szerint stresszes munkát végzők körében. Egyéb demográfiai szempontból a kávéfogyasztás különösen 25 év felett ugrik meg jelentősen, míg a teát említők aránya az átlag körül alakult az egyes korcsoportokban.

Az egyéb, ébrenlétet fokozó megoldások közül egyet mindenképpen érdemes még kiemelni: a lakosok 25 százaléka ugyanis napi szinten valamilyen koncentrált tevékenységgel (például fokozott fizikai igénybevétellel, változatos munkavégzéssel) küzd az álmosság ellen, további 18 százalék hetente néhányszor hívja ezt segítségül. A módszert főként azok választják, akik a mindennapi életben egyébként is fizikai jellegű munkát végeznek.

Az alkalmazott szerek listájában viszonylag utolsók között szerepel az energiaital, hiszen a megkérdezettek alig közel 8 százaléka említette, hogy naponta vagy hetente néhányszor fokozza ezzel élénkségét, ugyanakkor az italt említők aránya jelentős különbséget mutat életkor alapján. 16-25 év között 12 százalékos a napi szinten, további 13 százalékos a 2-3 napos gyakorisággal fogyasztók aránya.

 

hvg360 Gergely Zsófia 2025. január. 21. 19:30

Zsolnai Endre, a Mikulásgyár főszervezője: „Kirakatország vagyunk, Majomország”

„A Mikulásgyár lett szerelem helyett A szerelem az életemben” – foglalja össze elmúlt 20 évét Zsolnai Endre. Utolsó rendezvénye huszonmilliós mínusszal zárt, és ezt nincs miből kifizetnie, ezért most nem lát komoly esélyt a Mikulásgyár fennmaradására, de még nem mondott le róla végleg. Úgy látja, azért fogytak el a támogatók, mert „mindenki idomul, igazodik, tetőfokára hág az öncenzúra, a szervilizmus, a fortélyos félelem igazgat. Hogy valójában nincs szolidaritás”. HVG-portré.