Tucatnyi halálozást előzhet meg évente a biciklizés, a katalán fővárosban mindenképpen – írja a BMJ.com egy friss tanulmányra hivatkozva. A barcelonai biciklibérlő rendszer kiépítése – uniós támogatással – kevesebbe került, mint egy városi busz beszerzése. A budapesti bérbringákra azonban még várnunk kell.
A biciklikölcsönzés beindulása tucatnyi halálesetet előz meg – ezt állapították meg a Centre for Research in Environmental Epidemiology (CREAL) kutatói, akik Barcelonában a városi szintű biciklibérlő rendszer hosszú távú hatásait elemezték.
Barcelonában 2007 óta működik a Bicing névre keresztelt program, amelynek legnagyobb eredménye, hogy két évvel később több mint 180 ezren, a teljes lakosság 11 százaléka választja a városi közlekedés ezen formáját, úgy, hogy nagy részük korábban nem biciklizett. A tanulmány ez alapján azt vizsgálta, kimutatható-e bármilyen pozitív egészségügyi hatás, főleg ilyen rövid időn belül, ha az ember kétkerekűre cseréli az autóját. A bérletesek kétharmada munkába, illetve iskolába jár a kölcsönbringával, és vannak akik tömegközlekedéssel és olykor autóval váltogatják a biciklizést.
A vizsgálat során a kutatók figyelembe vették a rendszeres fizikai aktivitás előnyeit. Többek között azt is, hogy ezzel olyan népbetegségeknek – elhízás, cukorbetegség, vérnyomásproblámák – lehet elejét venni, amelyek a mozgásszegény életmód következményei. Persze azzal is számoltak, hogy biciklin tekerve nagyobb légzennyezettségnek van kitéve az ember, és a balaesetveszély is nagyobb. Ennek ellenére arra a következtetésre jutottak, még így is több a pozitív hatás, amely leginkább abban mutatkozik meg, hogy csökken a halálozási arány.
A tömeges bringázás ugyanakkor csökkenti a szén-dioxid-termelést is, kevesebben járnak autóval, és ritkábbak a közlekedési dugók is a városban. A kisebb autóforgalom pedig kevesebb halálos balesetet eredményzett, mégpedig 24 százalékkal.
Budapest: 2013-ban jön a Bubi
Budapesten 2013-ban adhatják át a biciklikölcsönző rendszert. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója korábban azt mondta, 900 millió forintból gazdálkodhatnak, amelyből első körben 74 dokkoló állomást alakítnak ki, elsősorban a belvárosban – így az már biztos, hogy például a Móricz Zsigmond körtérre vagy a Déli pályaudvarhoz nem jut a bringákból. De a belvárost minden bizonnyal lefedi majd, és ha sikeres lesz az indulás, a későbbiekben 20-30 ezer biciklit is bevonhatnak ebbe.
Bár számunkra mindenképpen követendő lehet a katalán rendszer, van ennél olajozottabban működő példa is: Koppenhágában például a 30 százalékot is meghaladja a kerékpárral való utazás, míg Barcelonában az összes utazásnak alig 4-5 százalékát teszi ki a bringázás.