2010. december. 21. 11:38 Medipress Utolsó frissítés: 2010. december. 21. 11:40 Plázs

A Happy Meal miatt perlik a McDonald's-ot

Egy kétgyermekes kaliforniai anya, és a Közérdekű Tudományos Központ közösen igyekszik jogi úton rávenni a McDonald’s-ot, hogy többé ne használjanak fel játékokat ételeik eladásához.

A felperesek azt állítják, a gyorsétteremlánc több fogyasztóvédelmi előírást is megszeg azzal, hogy a Happy Meal menüket közvetlenül a kisgyerekeknek kínálja, mert ezzel kihasználja a sebezhetőségüket. “Ami a gyerekeknek egy izgalmas játék, az voltaképp egy kifinomult, fejlett marketingeszköz" – állítja a sacramentoi anya, Monet Parham.

Parham ügyvédei, akik keresetüket San Francisco bíróságára adták be, azt kérték, ügyüket kezeljék csoportos perként. A vádirat nem tér ki a károkra, csak azt kérik, a bíróság tiltsa meg, hogy a McDonald’s reklámozza a játékokat tartalmazó ételeit. A világhírű gyorsétterem azonban büszke a Happy Meal menüre, és kész megvédeni a hírnevét és az ételeit. “Harminc éve kínálunk vidám élményt a gyerekeknek és családjaiknak” – nyilatkozta a cég.

A McDonald's, mint a világ legnagyobb gyorsétterem-hálózata részletes vizsgálatnak néz elébe, amiért játékokat értékesít a menükhöz. San Franciscoban már betiltották, hogy olyan menükhöz kínálják őket, melyek 600 kalóriánál nagyobb energiatartalmúak, vagy a tápanyag több mint 35 százaléka zsiradékból áll.

A fogyasztói csoport elmondta, hogy azért a McDonald’s-ot vették célba, mert ez a legnagyobb gyorsétterem-hálózat, vetélytársainál sokkal többet költ a gyermekek felé irányuló reklámokra. Ha reformokat vezetne be, abban vezető szerepet tölthetne be. Az amerikai Közérdekű Tudományos Központban már akad példa arra, hogy rávették az élelmiszeripart, változtasson a szokásain. A Kellogg Co. például beleegyezett, hogy a gyermekeknek kínált termékeken feltüntetik a tápanyag-standardokat, a KFC-nél pedig elérték, hogy felhívják a figyelmet a transzzsírok használatára, miután pert vesztettek a részlegesen hidrogenizált olajok használata miatt.

2006-ban a gyorsételt kínáló cégek több mint 520 millió dollárt (körülbelül 115 milliárd forint) költöttek a gyermekételek reklámozására, ennek háromnegyedét pedig a játékok tették ki. A játékok miatt a gyerekek a tápanyag szempontjából kiegyensúlyozatlan Happy Meal menüt fogyasztják, így emiatt nő az elhízott gyerekek aránya – kifogásolta a központ.

Az igaz, hogy lehetőség van arra, hogy egészségesebb alkotóelemeket kérjenek a Happy Meal menühöz, például almát a sült krumpli helyett, az üdítő pedig tejre cserélhető, a központ azonban azt találta, hogy a McDonald’s alkalmazottai csak akkor szolgálják fel ezeket az egészségesebb ételeket, ha az ügyfél kifejezetten kéri.