Plázs life-style.hu 2010. július. 15. 23:20

Nőiesednek vagy csak szépülnek a férfiak?

“Járj kozmetikushoz, ha A+ státuszú nagymenő szeretnél lenni!

“Járj kozmetikushoz, ha A+ státuszú nagymenő szeretnél lenni!” - eképpen válaszolt a férfiak és a divat kapcsolatáról kérdezve egy elismert marketingszakember. Az A+ státusz a legmagasabb vásárlóerővel rendelkező, a köznyelvben egyszerűen milliomosként emlegetett embereket jelöli, akiknek mostanra mintegy 90 százaléka vesz igénybe rendszeresen kozmetikai kezeléseket. A trendeket látva nagyon úgy fest, hogy hamarosan senki sem fog meglepődni azon, ha az üzletemberek férfi szépségszalonba szervezik találkozóikat, ahol egy arcvasalás közben tárgyalják meg soron következő projektjeiket.

A férfiak is egyre több időt töltenek a tükör előtt
Nivea

Metroszexuálisok, előre!
Ekkorát fordult volna a világ? Tíz éve még elképzelhetetlen lett volna, hogy a világ talán legismertebb divatújságírója és bloggere férfi legyen (Brianboy), és nagyobb részben a férfi divatról írjon, hogy a L'Oreálnak saját, számos terméket kínáló férfi részlege legyen és legyen olyan divathét, amin több ruhát mutatnak be férfiaknak, mint nőknek. Mostanra minden jel arra utal, hogy divatipar prominensei a férfiak számára készült termékekben látják a legnagyobb fejlődési potenciált. A gondolat logikus: női emancipáció ide vagy oda, még mindig több férfi van vezető pozícióban, mint nő, és még mindig ők keresnek több pénzt. Miért is ne költhetnék ezt a pénzt ruhákra, táskákra vagy kozmetikumokra a szokásos férfias játékok mellett, vagy akár helyett? Ehhez persze meg kell változtatni a klasszikus férfiideál-képet, a fenti statisztika fényében azonban úgy tűnik, a marketingszakemberek és persze a hölgyek a létező legjobb úton haladnak ezzel. A nők igénye is érthető: ha elvárják tőlük, hogy egyszerre nézzenek ki jól és teljesítsenek munkahelyükön úgy, mint a férfiak, miért ne követelnék ők is az erősebb nemtől ugyanezt?

Férfias öltözet - új megközelítésben
Vagabond

2010 kiemelten fontos év a férfiak és a divat kapcsolatában: a tervezők kollekciói ugyanis soha nem tettek még ekkora és ilyen bátor lépést a férfiak metroszexualizációja felé. Idén a korábbiaknál lényegesen sokszínűbb kollekciót mutatott be szinte az összes vezető márka, ezeket látva a “férfias öltözék” kifejezés már sokkal nehezebben értelmezhető, mint korábban. A klasszikus darabok mellett ugyanis számos olyan ruhát tártak a közönség elé, amiket egészen extrém, vagy éppen nőies díszítések és ötletek dobnak fel. Ilyenek többek közt az egyre szűkebb szárú, a lábat hangsúlyozó nadrágok, vagy a “dekoltázs”, vagyis az egyre nagyobb V kivágás térhódítása, de a szoknya megjelenése sem okozott már meglepetést.

Vagabond

Hiúbbak a hölgyeknél?
A megjelenésre való különös odafigyelés egyáltalán nem merül ki a ruhák és kiegészítők megfelelő összeállításának megtalálásában. Amíg néhány évvel ezelőtt ritkaságnak számított egy-egy botox-kezelés a férfiak körében, addig mostanra elfogadottá - még ha nem is hétköznapivá - vált. A legnagyobb brit plasztikai sebészet, a The Harley Medical Group Botox-kezelést kérő páciensei közül tavaly már öt százalék felett volt a férfiak aránya, az Európa leggazdagabb városrészének számító londoni City-ben élő férfiak pedig több mint 20 százaléka átesett már ilyenen.

H&M

Ők saját bevallásuk szerint részben a maguk nagyobb elégedettsége miatt fizetnek be a kúrára, részben pedig azért, hogy jobb eséllyel induljanak harcba egy-egy állásért. Magyarországon is egyre növekvő igény mutatkozik a férfikozmetikumok iránt, mi több sokkal nagyobb és egyre erősödő az igényszint, mint amilyen a kínálat és az értékesítési csatornák - árulta el lapunk kérdésére Rémai Zsolt, a Senscience ügyvezető igazgatója. Rémai szerint az eltérő vásárlási szokások miatt a férfikozmetikumok kínálati palettája az eltérő vásárlási szokások miatt a jövőben is koncentráltabb marad, mint a női, és kompakt rendszereket kínál.

A kifutókról az utcára
Az utóbbi tíz évben számtalan bátor meghökkentő férfikompozíciót láthattunk a kifutókon, melyeknek csupán egy kis része jelenik meg a nagyvárosi utcaképben. A nyugat-európai nagyvárosokhoz képest különösen lassú az átszivárgás a budapesti forgatagba: a feltűnően divatosan öltözöttek túlnyomó többsége külföldi, igaz a legtöbb vezető magyar divattervező véleménye szerint jó irányba halad a hazai divatkultúra.

Salamander

A magyar férfiak ráadásul öltözködés terén jóval konzervatívabbak a hölgyeknél és sokkal kevésbé mernek a véleményeket jobban megosztó darabot vásárolni, illetve felvenni. Igaz, ez a trend lassan változni látszik: az Ermenegildo Zegna ügyvezetője elárulta, hogy a különleges darabok iránt is egyre nagyobb kereslet mutatkozik Andrássy úti üzletükben, bár továbbra is a visszafogott elegancia a favorit. Magyari Tamás egyben eloszlatta azt a sokat emlegetett tévhitet is, miszerint a luxusüzletekkel mostanra szép számmal ellátott sugárúton kizárólag külföldi vevők költenék a pénzüket. A Zegna vásárlói között ugyanis túlnyomó többségben vannak a magyarok, náluk tíz vevőből átlagosan csak kettő külföldi.

Armani

A férfikollekcióra irányuló megnövekedett figyelem és kereslet egyben azt is magával hozta, hogy egyre több divattervező készít ruhát az erősebbik nemnek. A hazai divattervezők közül ide tartozik a korábban csak nőknek tervező, a Glamour által az Év divattervezőjének választott Konsányszky Dóra, aki jelenleg farmereket tervez, a jövőben pedig tovább tervezi bővíteni férfikollekcióját. A divattervező véleménye szerint egy férfinak sokkal kevesebb erőfeszítésbe kerülne vonzóan öltözködni, mint a nőknek, csak éppen a magyar férfiak többsége még ezt a csekély erőfeszítést sem teszi meg. Mindemellett a férfikollekció a többségi vélemények szerint sosem lesz olyan sokszínű, mint a női, ezt Balog Gyöngyi, a Roland Divatház márkaigazgatója is osztja. Balog szerint ugyan a férfiak valóban többet foglalkoznak a korábbinál a külsejükkel, de “ez még ma Magyarországon jellemzően nem a ruhatár tudatos alakításában nyilvánul meg.”

Más tapasztalatokról számol be az Artelli szabóság vezetője. Mesterházy Péter szerint a vásárlókra jellemző, hogy első alkalommal még a magukkal hozott feleség, vagy barátnő a főnök, de hamar rákapnak arra, hogy maguk állítsák össze az ingüket a legapróbb részletekig (a gallértól kezdve a gombokon át egészen a gomblyukak szögéig). Az Artelli vezetője szerint bőven van még hová fejlődni a magyar férfiak öltözködésének: “az olasz partnereim mindig megrökönyödnek azon, mennyi jó autó van itthon, de a több tízmilliós darabokból is sokszor olyan alakok szállnak ki, akik úgy néznek ki, mint a hajléktalanok.”

H&M

A kérdés csak az volt, hogy a szemmel láthatóan nőiesedő trendek dacára megmaradhat-e a klasszikus férfiideál? Erről megoszlanak a vélemények, az viszont biztos, hogy az egyes generációk között komoly értékkülönbség figyelhető meg divat terén. Támpontot azonban nehezen találni: a divatmagazinok fotói nyílván még kicsit erősek, a budapesti utcakép pedig kevésbé inspiráló. Marad tehát a többnyire eddig is bevett megoldás, a kettő ötvözése, amiből a divattervezők véleménye szerint egyre jobb összkép rajzolódik ki. Onnantól kezdve pedig, hogy kialakul az igény a divatos öltözködésre, már csak egy lépés az, hogy az egyes ruhadarabokat a megfelelő érzékkel tudjuk kombinálni egymással.

Ács Zoltán - Vida Ferenc

Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.