Mindenkinek megvan a kedvenc országúti mozija és pontosan ezen virtuális...
Mindenkinek megvan a kedvenc országúti mozija és pontosan ezen virtuális élmények miatt leírhatatlan az az izgalom és a bizsergés, amelyet Amerika útjain érzünk, ha személyesen is átéljük a filmekből jól ismert életérzést.
Ám ahhoz, hogy átadhassuk magunkat ennek a semmilyen más nyaraláshoz nem fogható élménynek, az kell, hogy minden jól elő legyen készítve a kalandozáshoz. Ehhez pedig elengedhetetlen az alapos felkészülés, amely nem kis házi feladat, ebben próbálunk meg most mi is segíteni.
Általános közlekedési tanácsok
Amerikában az autó elengedhetetlen eszköze a mindennapi életnek, és az egész ország úgy épült, hogy kocsival mindenhova kényelmesen eljuthasson az ember.
Ennek megfelelően egy amerikai több időt tölt dugókban és parkolóhelyet keresgélve, mint amennyit evésre szán (ezért néha a kettőt egyszerre csinálják). A nagyvárosok körüli enyhe káoszra nem árt nekünk is felkészülni.
Nem kell emiatt idegeskedni (kalkuláljuk bele az útitervünkbe), hiszen mi nyaralunk, de az amerikaiak rém dühösek tudnak lenni az utakon, ezért az egyetlen és alapvető biztonsági szabály, hogy senkinek soha ne intsünk be, ne szóljunk oda és ne létesítsünk más vezetővel szemkontaktust, főleg ha mi csináltunk butaságot...a vita elkerülése végett.
Az amerikai vezetési stílus elég heves, itt van néhány tanács, amelyet nem árt megfogadnunk:
- Az előzés bármelyik irányból érkezhet, ahol üres a sáv, és készüljünk fel, hogy állandóan bevághatnak elénk mindenféle jelzés nélkül.
- Ha lassan haladunk kötelező a külső sáv vagyis a „Slow Lane” használata, mert egyébként állandóan dudálni fognak a hátunk mögött. Ám arra ügyeljünk, hogy ez általában a kanyarodó illetve az autópályát elhagyó sáv.
- Az amerikaiak a piros lámpát leginkább csak tanácsadó jellegűnek kezelik, főleg az esti órákban, ezért mindig legyünk extra óvatosak a kereszteződésekben.
- Ha a rendőr megállít, ne tegyünk semmilyen hirtelen mozdulatot. Nagyon sok amerikai tart fegyvert a kocsijában, amire a rendőrök fel vannak készülve, ezért arra fognak minket felszólítani, hogy tegyük a kezünket a kormányra vagy szálljunk ki az autóból, ha lehajolunk, vagy a táskánkhoz nyúlunk, automatikusan azt gondolják, hogy a fegyverünket keressük.
Advantage | www.arac.com |
Alamo | www.alamo.com |
Avis | www.avis.com |
Budget | www.budget.com |
Dollar | www.dollar.com |
Enterprise | www.enterprise.com |
Fox Rent A Car | www.foxrentacar.com |
Hertz | www.hertz.com |
National | www.nationalcar.com |
Payless | www.PaylessCarRental.com |
Rent a Wreck | www.rent-a-wreck.com |
Thrifty | www.thrifty.com |
Autóbérlés
Autót bérelni Amerikában nagyon könnyű és nem is túl drága. A legtöbb autókölcsönző cégnek van kirendeltsége az összes amerikai reptéren. Ahhoz, hogy autót bérelhessünk szükségünk lesz érvényes nemzetközi jogosítványra (okmányirodában lehet igényelni) és dombornyomott bank (kredit)kártyára.
Legyünk résen, ha 25 éven aluliak vagyunk, mert akkor nem minden társaság foglalkozik velünk: az Avisnál például 25 év a minimum korhatár, de a Budget a kormány mögé enged fiatalabbakat is, ha magasabb napi árat fizetünk a bérletért. Ha több személy vezeti az autót, akkor azért felárat kell fizetni, de ha csoporttal vagyunk, akkor néhány társaságnak van kedvezményes csomagja három-négy vezetőre. Az a felelős az összes kárért, balesetért, az autó ellopásáért, akinek a nevére kölcsönzik az autót.
Az amerikai autók majdnem mind automata-váltósak és nagyobbak az európai társaiknál, ezért nem feltétlenül kell a legmagasabb kategória egy négytagú társaságnak. Lehet, hogy a kölcsönző megpróbál rávenni minket egy magasabb kategóriájú autó bérlésére, de ennek ne dőljünk be, ha a cég nem tud éppen alacsonyabb kategóriájú autót rendelkezésünkre bocsájtani (túlterheltség miatt), az extra költség őt terheli, nem pedig minket.
A kategóriák csak árnyalatnyit változnak, és persze minden egyes centiért felárat kell fizetni, Economy típusú kocsit azonban a mi tapasztalataink szerint nehezen találni. A kategóriák a mai kínálat szerint - a teljesség igénye nélkül - a következőek:
Economy: Kia Rio, (2 felnőtt + 2 gyerek + 2 bőrönd)
Compact: Dodge Caliber, Chevrolet Cobalt,(2 felnőtt + 2 gyerek + 3 bőrönd)
Intermediate: Chrysler Sebring, Pontiac G6(2 felnőtt + 3 gyerek + 3 bőrönd)
Full size: Dodge Charger (3 felnőtt + 2 gyerek +5 bőrönd)
Prémium: Chrysler Pacifica, Buick Lucerne(3 felnőtt + 2 gyerek + 5 bőrönd)
Luxus: Chrysler 300 Touring, Cadillac DTS (2 felnőtt + 3 gyerek + 5 bőrönd)
Minivan vagy SUV: Dodge Caravan, Jeep Commander, GMC Yukon, (3 felnőtt + 4 gyerek + 5 bőrönd)
Speciális típusok is bérelhetők, mint pl. a Limuzin, a Hummer, a Ford Silverado vagy a lehajtható tetejű Chevrolet és a két személyes Ford Mustang. Ezekért érdemes kiadni extra dollárokat, főleg a lehajtható tető esetében, amely isteni a Kaliforniai vagy a Floridai napfényben. Az alapárak 6 ezer Ft/nap körül mozognak a kisebb kategóriákban, és 15-18 ezer forint a nagyobb járművek esetében, ez persze függ a szezontól, a környéktől, a helyi akcióktól is.
Az alapár és az all-inclusive ár között az a különbség, hogy az all-inclusive az alap ár duplája, és ez az ár tartalmazza a helyi adókat, költségeket és extra biztosításokat (SLI vagy EP), ám ezek a költségek nem teszik ki a napi bérlet összegét, ezért néha nem árt alapárat kérünk és a többi adót helyben fizetni (ennek nézzünk utána, mert sok weboldal a helyieknek és nem a turistáknak szánt árakat tartalmazza).
A személyi biztosítást (PAI), amit egyes cégek helyben kínálnak, nem mindig kell igénybe venni, mert ha van mindenre kiterjedő balesetbiztosításunk, az fedezi a kórházi költségeket.
A benzin ugyan nem drága Amerikában, de ha nagy teljesítményű autót választunk, akkor akár a kétszeresét is fizethetjük annak, amit alapkategóriák esetében fizetnénk.
Amerikában a tankoláskor gyakran előre kell fizetni, a mennyiséget gallonban mérik (1 gallon= kb. 3,78 liter). Az autókölcsönzőben kérjük az autót tele tankkal, ilyenkor így is kell visszavinni, de így mi vásároljuk a benzint, és ez semmilyen extra költséggel nem jár.
Ahol leadjuk a kocsit, az nem minden esetben ugyanaz a hely, mint ahol felvettük, erről pontosan tudakozódjunk a kölcsönzés elején, nehogy kicsússzunk a bérlési időből (a legtöbb autóbérlő társaság 1 óra idő túllépést engedélyez, ezután pedig egy teljes napot felszámol).
Ne adjuk le az autót anélkül, hogy egyeztettünk volna a kölcsönző cég munkatársával. Kérjünk írásos papírt arról, hogy semmilyen új horpadást, karcolást nem talált a járművön, és távozáskor nézzük meg a végső számlát.
Ha a cég mégis kiszámláz valami horpadást, ne fizessünk, amíg tételekre lebontott írásos számlát nem kapunk arról mi mennyibe került javításkor. Ami az extrákat illeti, az európai GPS memóriájában nem minden esetben van benne Amerika, az autókölcsönzők ezt ki is használják, 10 dollár körüli napidíj fejében GPS navigációs rendszert is bérbe vehetünk az autónkkal.
A gyerekülés általában 20-30 dollár hetente, de legtöbbször öreg, törött, ragad az ételmaradéktól. Ha kisbabával utazunk, az a legjobb, ha visszük a saját ülést, tíz éven aluliaknak pedig elég a magasított ülés, amely minden bőröndbe belefér.
Amint látjuk, az autóbérlés nem könnyű dolog, és sok előkészítést igényel, de megéri, mivel egészen biztosan imádni fogjuk azt a határtalan szabadságot, amelyet egy Fly and Drive típusú nyaralás kínál, főleg Amerikában.
Sokak szerint ez a nyaralási forma annyira megkedvelhető, hogy egy ilyen kaland után hazaérkezve az ember máris elkezdi szervezni a következő útját. Mi ehhez annyit tehetünk hozzá saját tapasztalatból, hogy egy igazi amerikai road trip után a szervezett nyaralások valóban óvodás szintű időtöltésnek tűnnek.
Krisztina O'Brien