Nagyítás hvg.hu 2016. április. 13. 11:02

Vitorlázás a múltban

Kalózok és az idén 120 éves vitorláshajó, a Kishamis, kemény szelek és makulátlan fedélzeti elegancia. A balatoni vitorlázást két világháború és a kommunizmus sem tudta megtörni. Nagyításunkban a balatoni yollék és az 50-es cirkálók mellett a tó legszebb hajóinak mondott 30-as cirkálókat is megmutatjuk, ''tudósítunk'' korabeli Kékszalag versenyekről, ahol a Balaton minden legendás – és persze a mindennapos kisebb-nagyobb – vitorlása rajthoz állt és többnyire célba is ért. Vitorlázzon velünk a múltba.

Az 1890-es évek második felében készült felvételen a keszthelyi kikötő partján felépült Hullám és Balaton Szálló látható, a háttérben, jobbra a Festetics-kastély. A hányatott sorsú szállodák közül a Hullám bizonyult szerencsésebbnek, a Balaton Szálló romos épülete az 1980-as évek óta üresen áll.
Fortepan / Budapest Főváros Levéltára
1908-as felvétel a keszthelyi csónakkikötőről. A vitorlás mögött a Sziget-strand és a hajókikötő, a háttérben a Keszthelyi-hegység látszik.
Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór Cége
1929. december 3-án öt vitorlásklub, köztük a képen látható Királyi Magyar Yacht Club megalakította a Magyar Vitorlás Yacht Szövetséget, amelynek első elnöke gróf Széchenyi Béla volt.
Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór Cége
A Balaton jelenleg legöregebb, B-kutter típusú vitorlása, a Kishamis névre keresztelt hajó a Széchenyi család megrendelésére épült 1896-ban. A II. világháború során a legtöbb vitorlást felégették, a Kishamist azonban elsüllyesztették a füredi hajógyár munkásai, így sikerült megmentei. A kuttert az ötvenes években felújították, és a mai napig versenyeznek vele. A felvétel 1935-ben készült.
Fortepan / Turbéky Eszter
1941-es felvétel a siófoki belső kikötőből egy 30-as cirkálóról, a mentőöv alapján valószínűleg a Bohóról, a Kékszalag versenyek rendszeres indulójáról.
Fortepan / Dr. Ember Károly
Kékszalag vitorlásverseny Balatonfüred közelében 1941-ben. ''Egy 140-160 km-es navigációs verseny - a partok érintése nélkül - nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázó tudást és egész embert kíván'' - így szólt a Hungária Yacht Klub eredeti versenykiírása 1934-ben.
Fortepan / Dr. Ember Károly
Vitorláshajók felvonulása 1936-ban Tihanyban a Magyar Tudományos Akadémia Balatoni Limnológiai Intézete előtt.
Fortepan / Somlai Tibor
Horgász a siófoki Magyar Atlétikai Club stégén, a háttérben egy balatoni dingi.
Fortepan / Dr. Ember Károly
Vitorlák és kötelek 1943-ból.
Fortepan / Dr. Ember Károly
Egy kalóz 1962-ben, háttérben a Tihanyi Apátság épülete. A német Carl Martens tervei alapján épült stabil, tágas, könnyen karbantartható modell gyorsan elterjedt, Magyarországon 1942-ben rendezték az első kalózbajnokságot.
Fortepan / Dr. Tóth Károly
Kilátás a siófoki Európa szállóból (1968).
Fortepan / Mészáros Zoltán
Balatoni hajókázás az Uránusz nagyvitorláson 1979-ben. A kétárbócos, közel 16 méter hosszúságú vitorlás a Balatonfüredi Hajógyárban épült 1955-ben, utasbefogadó képessége 31 fő volt. Háttérben a legendás Beloiannisz motoros hajó. Az Uránuszt 2007-ben, a Beloianniszt 2003-ban helyezték üzemen kívül.
Fortepan / Umann Kornél
Balatoni idill egy 50-es cirkálón.
Fortepan / Dr. Ember Károly

Kövessenek minket a Facebookon is!