XI. Napnyugtától napkeltéig - 1. díj - Nagy Göncöl - A kép elkészítése igazi technikai és etológiai kihívás volt. Sokéves előkészületi munka után 74, lesben töltött éjszaka és rengeteg technikai kísérletezés eredményeképpen jött létre ez a fotó. Olyan helyet választottam ki a lesemnek, ahol a korábbi években éjszaka is láttam a madarakat. A képet állványra helyezett fényképezőgéppel, kézzel készítettem, ezért a lesben rendkívüli elővigyázatosságra volt szükség, hiszen a legkisebb fény- vagy hanghatás is elzavarta volna a gémeket. A legnagyobb fotótechnikai feladatot az jelentette, hogy a csillagok és a madár nem esett egy mélységélességi síkba, ezért házilag épített, speciálisan erre a célra készített felszerelésre volt szükségem. A kép készítésének folyamata a következő volt: amikor a gém megfelelő távolságba ért, kézzel beállított, becsült fókusztávolsággal, zárt (f/10 es) blendével elkezdtem a ''bulb'' idejű expozíciót. Az expozíció elején 4 vaku világította meg az előttem lévő madarakat. Fél másodperccel később egy apró, az objektívre szerelt motor kitolta az élességet a végtelenbe, majd egy másik motor expozíció közben teljesen kinyitotta a blendét (f/2,8-ra), hogy a csillagok is rendesen beexponálódhassanak. 32 másodperccel később befejeztem az expozíciót, és ekkor láthattam meg az eredményt. Mivel a gémek mozogtak, érdekes formákat rajzoltak ki a csillagos ég előtt. Nagyon ritka volt az olyan éjszaka, amikor a rezzenéstelen vízfelületen szépen tükröződtek a csillagok; nem volt fent az égen a hold, ráadásul még az égbolt is teljesen tiszta volt. Tovább bonyolította a feladatot, hogy a Föld forgásának következtében csak hajnali fél egy és két óra között volt olyan állásban a Nagy Göncöl, hogy ilyen módon meg tudtam jeleníteni, a víztükörrel együtt.
Máté Bence