Nagyítás hvg.hu 2013. december. 22. 18:45

A szemét útja Budapesten - Nagyítás-fotógaléria

Lehet gyermekkori álom, melyhez jár szolgálati kocsi, céges munkaruha, tekintélyt parancsoló érkezés, megannyi kedves ''köszönöm''. Meg lehet meló dudáló és idegeskedő autósokkal, rengeteg erőfeszítéssel, olykor veszélyes munkakörnyezettel. Megnéztük: a kukások nem éppen nyugodt munkájához mindenképpen jó kondi és nagyfokú tűrőképesség szükséges. Bár a pontos összeget senki nem árulta el, a közhiedelemmel ellentétben a kiemelkedően jól fizető munkáktól a kukásoké igen távol áll. A Fővárosi Közterület Fenntartó Zrt. Ecseri úti telepéről indulva követtük a háztartási, illetve a szelektív szemét elszállítását.

Hajnali fél öt, lassan gyülekeznek a munkatársak.
Fülöp Máté
A szükséges papírok tárolója. Jelenléti ív, illetve a járatokhoz szükséges iratok vannak itt.
Fülöp Máté
A reggeli szonda minden járaton elmaradhatatlan, nemcsak a sofőr, hanem a hátul tevékenykedő rakodók (''dobálósok'') számára is. Bár manapság nagyon ritkán fordul elő iszogatás, akit rajtakapnak, elbúcsúzhat munkájától.
Fülöp Máté
Némi adminisztráció és kávé után öt óra körül indul a járat.
Fülöp Máté
A kocsit mindenki maga takarítja, szemetelt, elhanyagolt autóval nehéz találkozni.
Fülöp Máté
Fülöp Máté
Van, ahol várják a háztartási hulladékot szállító autókat, így az edény rögtön visszakerül az utcákról...
Fülöp Máté
... máshová pedig kulcsot kapnak, hogy kihúzhassák a kukákat.
Fülöp Máté
Az autóforgalom akadályozásának elkerülése végett a nagyobb és fontosabb belvárosi utakat a környező utcákkal együtt legkésőbb hét óráig igyekeznek leszedni; egyes területekre pedig érdemes adott időben érkezni: nyolc előtt picivel például áruszállítás miatt, tizenöt perccel később viszont a parkoló autók miatt nehéz behajtani.
Fülöp Máté
Remek példa erre a Baross utca végénél találató szervízút Dobozi utca - Lujza utca által határolt területe (képünkön) az Orczy tér mellett: a keskeny szervízúton amúgy is nehezen közlekedő kukásautónak a parkoló járművekkel is küzdenie kell. Gyakran két centin múlik a behajtás, így ezt az útszakaszt néha tolatva kénytelenek megközelíteni. Mindezek ellenére nagyon ritkán kell betétlapot kitölteniük.
Fülöp Máté
Fülöp Máté
Fülöp Máté
A vezető harmadik szeme. A forgalom mellett folyamatos a tükör figyelése, emellett a kollégák munkáját is követni kell. Utóbbira szolgál a hátsó kamera. Ha hátul probléma van, gombbal is jelezhetnek.
Fülöp Máté
A fél éve indult szelektív program makettkukái. A házakhoz kihelyezett, papírt és műanyagot befogadó edényeket külön autó gyűjti, az ezekben elhelyezett hulladékok pedig - az általános vélekedésekkel ellentétben - valóban külön telepen kötnek ki, ahol szétválogatás után újrahasznosítják a menthetőt.
Fülöp Máté
Nem ritka a találkozás: gyakran futottunk bele más utcákat szedő autókba. A kétirányú utcákat két körrel szedik. A baleseteket, illetve a forgalom akadályozását elkerülendő, nincs rohangálás az úttesten.
Fülöp Máté
Menet közben is akad pihenő
Fülöp Máté
Ha gyorsan megy a munka, tíz-fél tizenegy körül már az újrahasznosító műnél járnak, ahol kiürítik az autókat. Utána némi takarítás következik, majd indulás vissza a telepre.
Fülöp Máté
Fél Budapest szemete a Pusztazámor melletti hulladéklerakóba kerül
Stiller Ákos
A hulladéklerakót egy korábbi homokbánya 30 méter mély bányagödrében 1996-ban alakították ki.
Stiller Ákos
Sirályok köröznek a frissen lerakott szemét fölött
Stiller Ákos
A 12 hektáros terület mintegy 3 millió köbméter hulladék befogadására alkalmas
Stiller Ákos
Őzek szaladnak fel az egyik rekultivált szemétdombon
Stiller Ákos

Kövessenek minket a Facebookon is!