Nagyítás hvg.hu 2013. július. 09. 12:25

Láttuk, mit vennél jövő nyáron – Európa legnagyobb street fashion vásárán jártunk

Egy árubeszerző életét aligha gondolnák túl izgalmasnak – kivéve, ha az a dolga, hogy a világ legsikeresebb márkáinak jövő évi divatkollekciójából válogasson. Rendszeresen július elején tartják a Bread and Butter-t Berlinben, ahová a "buyerek" azért mennek, hogy vásároljanak és egy hatalmasat bulizzanak. A múlt hetin ott jártunk. Kép+riport.

Vasárnap ért véget Berlinben a Fashion Week, melynek különálló, és leginkább nemzetközi mércével mérhető rendezvénye a Bread&Butter (B&B), melyet 2010 óta a bezárt Tempelhof reptéren tartanak évente kétszer. Itt nem az haute couture játszik, hanem a legkülönfélébb árkategóriájú, magas minőségű utcai divat (street / urban fashion), ami okos húzás, hiszen az előbbiben Berlin aligha rúgna labdába Párizs mellett. Bármennyire is nagy a hype körülötte, a B&B voltaképp egy szakkiállítás- és vásár, ahol az egy évvel későbbi szezon kollekcióit mutatják be a világ minden tájáról ideérkező forgalmazóknak, akik megnézik a kínálatot, rendelnek, majd sokan közülük mennek tovább Párizsba, egy hasonló méretű tradeshow-ra (Who’s next Paris). A B&B-n idén a korábbinál is jobban megszűrték a vendégeket, így jószerével csak az jutott be, aki rendelt is. Ennek következtében szellősebbek voltak a hangárok, s a kávézók, kiülők sem voltak igazán tele. A kereskedők imádják a B&B-t, mert a háromnapos rendezvény felér egy nagy partival. A belépés maga pedig egy időutazás: a regisztráció azoknál a pultoknál történik, ahol egykor check-in zajlott, a kiállítókat bemutató B&B bibliákat pedig a poggyászkiadó szalagokról osztják.
Bogár Zsolt
A Tempelhof központi repteret (Zentralflughafen) 2008-ban zárták be végleg. Az 1,2 km hosszú, félkör alakú épületet Hitler idején építették, a 30-as években a legforgalmasabb európai repterek közé tartozott, máig ez a kontinens leghosszabb egybefüggő épülete. Amikor 1948-ban az oroszok akadályozták Nyugat-Berlin ellátását, a közel egy éven át fenntartott légi hídon Tempelhofra érkezett a legtöbb áru a nyugatnémet városokból. A már bezárt reptéren tavaly 70-nél több rendezvényt tartottak, főként termékbemutatókat és vásárokat, de nagyszabású koncerteket is. Az épület hasznos felületének csak egyharmadát használják rendezvényekre, viszont 100-nál több szervezetnek van itt a telephelye: rendőrséget, óvodát és éjszakai revüszínházat is látni a főbejárathoz közeli karéjban.
Bread and butter / Cordula Groth
A B&B sokáig rendkívül válogatós volt. Míg eleinte az avantgarde, a friss vagy kisebb márkák gyűjtőhelye volt, és szinte elitista volt a szelekciós elv, az elmúlt években egyre inkább nyitott a divatos mainstream felé. Bár a vásár még mindig úgy értelmezi magát, hogy itt csak a legtrendibb minőségi márkákkal találkozni (nemrég a Levi’s-t és a Dieselt is kiszortírozták, hogy aztán visszajöjjenek), a legfontosabb szempont egyre inkább az, hogy mi éri meg üzletileg. Természetesen: a nagy divatházak futtatása. Ennek keretében vonult be most a B&B-re a Vero moda és a Jack and Jones, a dán design válasza a tömegigényekre (és a nem túl vastag pénztárcára), ami a vásár történetében korábban elképzelhetetlen lett volna. Most az anyacég, az összesen 12 márkát futtató Bestseller-csoport külön hangárt kapott.
Bread and butter / Mavie Bellay
A B&B még annyira sem német, mint amennyire a Sziget Fesztivál magyar. A szervezők nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a B&B-n mindent angolul hívjanak. Event, show, location, area – a beszerzőket is angol nevükön emlegetik (ők a buyerek, elnézve őket, aranyéletük lehet), az egyes kiállítóterekről nem is beszélve. Mára már a B&B összefonódott Berlinnel, pedig 2007 és 2010 között szüneteltette az itteni működését, és a vásárokat kizárólag Barcelonában tartották. Aztán a csapat visszajött Berlinbe, és rátalált a Tempelhofra: a vintage és a farmer pedig igazán passzol egymáshoz.
Bread and butter / Julia Nitzschke
Denim is back, hirdeti a B&B, azaz a farmer újra meg újra megtalálja a vásárlóját. Pedig egyre nehezebb a dolga az erre specializálódott gyártóknak. A nagy divatláncok saját márkás termékei egyre inkább uralják a terepet, és nehéz igazolni egy Joop- vagy egy Boss-, de még egy Levi’s farmer árát is, például a Zaráéval szemben. Nyilvánvaló, hogy a hagyomány és a minőség hangsúlyozása ma már kevés. A farmerbizniszben dolgozók egyre extrémebb üzletportálokkal jelentkeznek, a G-Star pedig újrahasznosított anyagból készíti öko-ruháit, ami bejöhet legnagyobb piacán, Németországban.
Bogár Zsolt
Nagyon nehéz eldönteni, melyik volt a legkülönlegesebb stand. Legtöbb látogatót minden bizonnyal a Scotch and soda show-ja vonzott, mely egy pálmaházszerűségbe költöztetett egy elegáns koktélbárt, és ott mutatta be 2014 tavasz-nyári kollekcióját. A legszellemesebb viszont azé az illatszergyártóé, amely szagolható emlékeket mutatott be (egy frissen festett lakásétól kezdve a felláció szagáig).
Bogár Zsolt
Amellett, hogy a B&B-t egy nyitó- és egy záróparti keretezi, az egymást váltó jobbnál jobb DJ-ék szinte három napon át tolják – a hét hangár legtöbbjében van belőlük legalább négy-öt.
Bread and butter / Dennis Branko
A reptér épületének középső traktusát a kifutók felé megnyitották: étterem-kávézó, napozó-ejtőző plázs, medence, strandröplabdapálya és bárok adtak lehetőséget egy kis pihenésre. A szolid italozást és lustálkodást street art művészek produkciói színesítették – a buyerek szemmel láthatóan itt is szívesen folytattak üzleti megbeszéléseket.
Bread and butter / Robin Kirchner
A legfelelősebb kiállító: a TOMS cipőmárkát 2006-ban hozta létre egy amerikai világutazó, aki Argentínában sok olyan gyerekkel barátkozott össze az útja során, akiknek a lábát nem védte cipő. Kitalálta a TOMS-ot, amely minden pár cipővel együtt elkészít egy másikat egy nélkülöző gyereknek a világban. A TOMS hasonló módszerrel orvosi kezelést is finanszíroz látásproblémákkal küszködő gyermekeknek. A térkép azt mutatja, hogy a TOMS a világ mely részére juttatott helyi civil szervezeteken keresztül lábbeliket rászoruló gyerekeknek.
Bogár Zsolt
A B&B fórumot teremtett olyan fiatal startupoknak, melyek az e-kereskedelemben kínálnak integrált szolgáltatásokat a divatszegmensen belül. Ilyen az outfittery.de, amely elfoglalt férfiaknak állítja össze a személyes ruhatárát alapos lekérdezést és direkt stylist tanácsadást követően. De a Trendforum nevű panelben bemutatkozott például egy felhasználók bejegyzéseire épülő divatmagazin (amazine.com), ami a megemlített termékek forgalmazóinak a webshopjaihoz vezet. Szintén a vásárlókat vezeti célirányosan a webshopokhoz a Mybestbrands divat guide, melyen keresztül 100 vezető divatmárka érhető el, a szerkesztőség folyamatos kalauzolása, ajánlatai mellett. De bemutatkoztak olyan alkalmazások is, melyek integrált megrendelő- és rarktárprogramot (Nu order) vagy számlázási programot (iZettle) kínáltak online-ra hangszerelve. Egyébként maga a B&B is fejleszt olyan plattformot, amely a vásárrendezésből szerzett információira támaszkodva kínál az ügyfeleknek személyes mustrát. (B&B Selection). Tekintve, hogy a divatszakmában az e-kereskedelemből származó árbevétel évente tíz százalék fölötti növekedést mutat, a startupok projektjei iránt nagy volt az érdeklődés.
Bread and butter / Cordula Groth
Volt olyan stand, ahol hajat nyírtak vagy borotváltak, máshol kosárra lehetett dobálni, pólót festeni – a standok a legkülönfélébb módon csalogatták be magukhoz a látogatókat.
Bogár Zsolt
Tévéstábok, divatfotósok is dolgoztak a standoknál, miközben a buyerek a jövő évi rendeléseiket adták le az asztaloknál.
Bogár Zsolt
Egy utcaszobor fusizik az egyik standnál.
Bogár Zsolt
Szabnak-varrnak: így készül a konfekció
Bread and butter / Christoph Neumann
Címkék