Nagyítás hvg.hu 2012. augusztus. 24. 14:54

Fotó: a legendás sárkányhölgy és 14 elitpilótája

A Gizmodo blogon is közölt fotón az amerikai légierő elit pilótái álltak össze egy közös képre. A képen látható 14 pilóta a háttérben pihenő Lockheed U-2 "Dragon Lady" (sárkányasszony) típusú repülőgépet vezeti.

A legendás kémrepülőgép 1955. augusztus elsején szállt fel először a később 51-es körzet néven ismerté vált titkos bázisáról - bár első repülése a véletlennek köszönhető: a nagysebességű gurulópróbán a gép nem bírt a földön maradni, 130km-es sebességnél elrugaszkodott a talajtól.

Kezdetben a CIA olyannyira titokban akarta tartani a gép létezését, hogy névadáskor sem sorolták egyik ismert gépkategóriába sem. Nem kaphatott B-vel kezdődő bombáz vagy F-fel kezdődő, vadászgépre utaló jelölést, de a felderítő gépekhez sem sorolták, inkább az egyszerű "munkagép" kategóriába került, ahol az 1-es és a 3-as szám is foglalt volt már, így lett a U-2 a "sárkányhölgy" hivatalos neve. A gép először 1960. májusában kapott nemvárt publicitást, amikor is a Francis Gary Powers vezette repülőt nem messze Szverdlovszktól (ma Jekatyerinburg) lelőtte a szovjet légvédelem.

A U–2 fedélzeti berendezései egyszerre képesek rádiós és fényképes hírszerzésre, kameráinak adaptív lencserendszere képes a nagy magasságon megváltozott légnyomási és hőmérsékleti körülményeket kiküszöbölni, és minden körülmények között éles képet készíteni. A gép testét és a felderítő műszereit 1955 óta 17 alkalommal tervezték újra.

Az extrém repülési magasság miatt a pilótáknak űrhajós szkafanderbe kell öltöznie, ruhájukból azóta a NASA is merített ötleteket az űrhajósok védőöltözetének fejlesztéséhez. A 21 000 méteres magasság alacsony légnyomásán az emberi testnedvek felforrnának, a földön felszállás előtt a szkafanderes pilótáknak különleges épületben kellett tartózkodniuk, hogy testük alkalmazkodjon a mostoha körülményekhez. Jeleneg összesen nyolcvan, különlegesen kiképzett pilóta képes vezetni a rendkívül kényes felderítőgépet.

A gép első üzemeltetője a CIA volt, majd az amerikai légierő és a haditengerészet használta felderítő célokra. Az U-2 ma az amerikai légierő Global Hawk programjának keretében teljesít szolgálatot, várhatóan 2015-ig marad a légierő kötelékében, helyét pedig pilóta nélküli felderítőgépek (RQ-4 Global Hawk UAV) veszik majd át.

A fotó az amerikai légierő kiadásában jelent meg, a Gizmodo blogról az eredeti, nagyfelbontású kép is elérhető (18mb).