A dohányreklám-tilalom veszélyezteti a médiapiacot?
Bosszankodik a német gazdasági lap, a Handelsblatt szerkesztője: a reklámtilalom - a cigarettázást nem, csak a média bevételeit csökkenti, ezáltal veszélyezteti a médiapiac sokszínűségét - véli Hans-Peter Siebenhaar.
A német kormány szerdán terjesztette elő törvényjavaslatát, amely az EU-direktívának megfelelően kitiltja az újságokból, folyóiratokból és az internetről a dohányreklámot. A német költségvetés mintegy 14 milliárd euró bevételre tett szert 2004-ben a dohánytermékek adójából, a német sajtó pedig mostantól évi 40 millió euró hirdetésibevétel-kiesést lesz kénytelen elkönyvelni, ami némely kiadvány létét, ezáltal a médiapiac sokszínűségét veszélyezteti. „Ez pedig nem lehet sem Brüsszelnek, sem Bonn-nak az érdeke” - írja a német napilap szerkesztője.
Siebenharr felhívja a figyelmet: a dohányosok is emberek, és az egyén szabadságába az élvezethez való jog is beletartozik, legyen szó éppen cigarettáról, szivarról vagy pipáról. Rámutat arra is, hogy az állam hatalmas összegeket kasszíroz ezekből az „ördögi szerekből”.
Az Európai Bizottság további reklámtilalmakon gondolkodik: a lista élén a táplálék-kiegészítők mellett az alkohol is ott van.
Siebenharr úgy véli, Brüsszelbe is el kellett jusson a híre annak, hogy a hirdetés tilalma nem hatékony eszköz: Franciaországban és Olaszországban egyenesen nőtt a dohányosok száma a törvény életbe lépése óta. Az egykori Német Demokratikus Köztársaságban nem létezett cigarettareklám: a fogyasztás mégis „nyugati színvonalú” volt.