2005. január. 22. 18:35
hvg.hu
Utolsó frissítés: 2005. január. 24. 14:58
Márka- és logótár
Linux
Más, hosszú időn át felépített, ritkán, de akkor nagy gonddal átalakított, dollár milliárdokat érő márkalogókhoz képest sajátos helyzetben van a Linux pingvinje. A Tux névre keresztelt jószág ugyanis szabadforrású kép, azaz bárki felhasználhatja Linux-hoz köthető termék promócióhoz, licencdíjat nem kell érte fizetni, mint ahogyan engedélyt sem kell kérni felhasználásához.
A szokásos gyakorlattól eltérően egyébként Tux nem érinthetetlen: felhasználásakor – aki akar – módosításokat hajthat végre rajta (
mint ahogy hajtanak is), bár nyilván nem lenne ésszerű túlzottan átszabni Tux-ot, mert úgy már valóban nem derülne ki róla, hogy a Linuxhoz köthető.
A Linux-pingvin nem egy csapat reklámszakember többhetes tervezőmunkájának eredménye, megrajzolását piackutatás sem előzte meg, s nem is került pénzbe létrehozása. Egy Larry Ewing nevű férfi rajzolta 1996-ban, mikor a Linux-fejlesztők rájöttek, hogy szükségük lesz egy logóra. Tux-ot – ki hitte volna – a GIMP nevű ingyenesen hozzáférhető képszerkesztő programmal rajzolta meg Ewing.
Honlapján ő maga engedélyezi a logó használatát, változtatását.
Tux megrajzolását megelőzően a Linux-levelezőlistákon számos erős és vérengző vadállatot javasoltak logónak. Azok után, hogy mégis a pocakos pingvin lett az embléma, a linuxosok – tréfából – legendákat gyártottak a logó keletkezésének okairól: az egyik ilyen szerint Linus Torvalds-ot, a Linux alapítóját korábban megharapta egy megvadult óriáspingvin. Az azonban már nem legenda, hogy az állat neve a "(T)orvolds (U)ni(X)” betűkből állt össze, azok után, hogy a sokak által javasolt Homer nevet a Simpson család rajzfilmfigurájával való névazonosság miatt végül elvetették.
A Linux logója gyakorlatilag márkaépítésre fordított milliók nélkül jutott oda, hogy mára a legerősebb brandek közt jegyzik.