A folyamat már elkezdődött egy nemrég publikált tanulmány szerint.
A német autóipar átalakulása 2035-ig 186 ezer munkahely megszűnéséhez vezethet – derült ki a Német Autóipari Szövetség (Verband der Automobilindustrie – VDA) megbízásából kedden közzétett tanulmányból.
A Prognos kutatóintézet által készített kutatás szerint a fent említett munkahelyek közül 2019 és 2023 között már megszűnt 46 ezer, mégpedig az elektromos járművek miatt. A jelentésben az is szerepel, hogy a német autóipar versenyképességére nagy csapást mértek a magas energiaárak, az adókulcsok, valamint a növekvő bürokrácia – írja a Reuters.
„Tény, hogy versenyképes közegre van szükség a megfelelő politikai keretfeltételekkel, hogy minél több hozzáadott érték és munkahely maradjon Németországban, és új munkahelyek is létrejöjjenek” – áll a VDA közleményében.
Mint mi is írtunk róla, Volkswagen-konszern több költségcsökkentési lehetőséget vizsgál névadó márkájánál, hogy jelentősen – 4 milliárd euróval – lefaragják a költségeiket. Állítólag már felmerült a bérek 10 százalékos csökkentése, valamint a béremelések két évre szóló befagyasztása is, illetve felső vezetés bónuszainak korlátozása, a munkavállalói jubileumi kifizetések csökkentése, és egyes németországi gyárak esetleges bezárásának lehetősége is. A bérek alakulásával kapcsolatos tárgyalások következő hivatalos fordulóját október 30-ra tervezik.
A munkavállalók tiltakozásainak részeként több németországi üzemben figyelmeztető munkabeszüntetést tartanak a héten a tervezett gyárbezárások ellen. Mindeközben órákon belül életbe lépnek a kínai elektromos autókra vonatkozó új uniós vámok, amelyeket Olaf Scholz német kancellár szerint Németország nem támogat, úgy véli, a német gyártóknak nem kell félniük a versenytől.
(Kiemelt képek: A BMW lipcsei gyárának dolgozói sztrájkolnak Németországban 2024. október 29-én.)