A Balaton Park Motorsport (BPM) Kft. rendkívül értékes projektet visz, mégis évek óta mikrogazdálkodói beszámolót ad le.
Indulása óta minden évben mikrogazdálkodói céges beszámolót ad le a Balaton Park Motorsport (BPM) Kft., holott ez a társaság fejleszti Magyarország egyik legértékesebb magánkézben lévő ingatlanát, a Balaton Park MotoGP versenypályát, írja a Népszava.
A céget, mely a jövő évi magyarországi MotoGP és Superbike világbajnoki futamainak otthont adó pályát fejleszti, 2019-ben alapították. A mérlegek mellé leadott mellékletben azóta is minden évben mikrogazdálkodóként hivatkozik magára a cég, a grémium rendre elfogadta az ügyvezető, a Magyarországra települt, izraeli származású Hanóch Nísszání által ismertetett „mikrogazdálkodói beszámolót”.
Ez azért furcsa, mert a BPM Kft. a Balaton Park versenypálya képében Magyarország egyik legértékesebb – 200 millió eurósra becsült, azaz mintegy 75 milliárd forintba kerülő – magánkézben lévő ingatlana fejlesztéséért felel.
A Népszava rámutat: a számviteli törvény szerint érdemi feltételei vannak, ha valaki mikrogazdálkodói beszámolót akar készíteni. A következő három mutatóból legalább kettőnek teljesülnie kell: mérlegfőösszeg nem haladhatja meg a 100 millió forintot, az éves nettó árbevétel a 200 millió forintot, míg az üzleti évben a foglalkoztatottak átlagos száma a 10 főt.
Ezek a mutatók nem feltétlenül egy 75 milliárdos projekthez tipikusan passzoló számok, ám a lap szerint a BPM – beszámolói alapján – nem feszegeti ezeket a határokat, a vállalat árbevétele az elmúlt évben mindössze 995 ezer forint volt. Adózott eredménye 223 ezer forintra, a mérlegfőösszeg pedig alig 4,078 millió forintra rúgott.
Pedig a munkálatokhoz szükséges milliárdok a jelek szerint házon belülről jöttek. A HUMDA Magyar Mobilitásfejlesztési Ügynökség Zrt., a versenyek hazai szervezője és promótere a Népszava érdeklődésére közölte, hogy most folyó fejlesztéseket a BPM finanszírozza. Egy sajtótájékoztatón pedig Walterné Dancsó Adrienn, a Balaton Park Circuit operációs igazgatója úgy nyilatkozott: tervezik a most még csak FIA Grade 2 licenccel rendelkező pálya továbbfejlesztését, hogy megkapja a Grade A licencet is (ez már elméletileg Forma–1-es futamok megtartásához is elegendő), és az ehhez szükséges extra költség is a rendelkezésükre áll.
A Népszava előzőleg a pályánál is érdeklődött, hogy kik állnak projekt mögött, de csak annyit írtak: „A pálya Hanóch Nísszání úr vezetésével, külföldi magánbefektetési alapok tulajdonában van”. A lap szerint a nyilvánosan elérhető cégadatokban sem látszik a pálya mögött álló céghálóban annak a tetemes összegnek a nyoma, amibe egy ilyen színvonalú pálya kerül, a cégháló végén pedig rendre belize-i társaságokat találni, amelyek tulajdonosait nem lehet kideríteni.