A különadó miatt a SPAR fordult az Európai Bizottsághoz, ám az Európai Bíróság a Szegedi Törvényszék jogértelmezési eljárásában mondta ki, hogy az árstop – amelynek semmi köze a különadóhoz – az uniós joggal ellentétes volt.
„Normális és tisztességes magyar ember mától be ne tegye lábát egyetlen SPAR-üzletbe sem. Drágák is, szarok is, ráadásul aljas gazemberek is. […] mától nem megyünk a SPAR-ba, soha, semmiért” – hirdetett bojkottot a Magyar Nemzetben Bayer Zsolt publicista, médiaszemélyiség, a Fidesz 5. számú párttagkönyvének tulajdonosa.
A bojkott vélemény, de Bayer kísérletet tesz rá, hogy megalapozza. Hosszasan levezeti, mennyire pocsék üzleti eredményeket produkál a SPAR – miközben versenytársai jobban teljesítenek –, tehát ha veszteséges – miközben versenytársai nem azok –, az csak a saját hibája lehet. (Egyébként valójában tavaly a Tesco is veszteséges volt, mások profitját pedig alaposan megcsapolta a különadó.)
Vagyis Bayer szerint a SPAR nem a kiskereskedelmi különadó miatt veszteséges, ahogy a vállalat maga állítja, és amely miatt az Európai Bizottsághoz fordult. Itt Bayer felemlegeti, hogy a bizottság eddig semmit sem tett, és vélhetően nem is fog, mert a különadót korábban az Európai Bíróság jogszerűnek minősítette.
„Ennek ellenére az EU Bírósága 2024 szeptemberében az uniós joggal ellentétesnek minősítette a magyar kormány által bevezetett árstopot” – írja aztán Bayer, innen már rákanyarodva a bojkottra.
Valójában a két dolognak és a két ügynek (különadó és árstop) semmi köze egymáshoz.
Az Európai Bírósághoz nem is a SPAR fordult, hanem a Szegedi Törvényszék, jogértelmezést keresve. A SPAR egy fogyasztóvédelmi bírságot támadott meg, amelyet azért kapott, mert egy ellenőrzés során nem találtak az árstopszabályok szerint előírt készleteket a hatósági áras termékekből. A kiskerlánc szerint mindig volt elégséges, mármint a vásárlók kiszolgálásához elég készlet mindenből, az árstopszabályok a szükségesnél jóval magasabb készletezésre kötelezték a boltokat.
„Számunkra vásárlóink visszajelzései mindenkor rendkívül fontosak” – Bayer Zsoltot nem nevesítve, de a publicisztika megjelenése után nem sokkal posztolt a LinkedIn közösségi platformon Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország elnök-vezérigazgatója.
„Éppen ezért tölt el büszkeséggel, hogy a Magyar Termékekért Kereskedelmi Nívódíj története során másodszor, 2023 után 2024-ben is a SPAR nyerte el a Vásárlói Nívódíjat, vevőink döntése alapján. Szeretném köszönetemet kifejezni nekik, mert előnyben részesítik a magyar termékeket, de hálával tartozom magyar beszállító partnereinknek is, akik mindenkor a legjobb minőséget hozzák el polcainkra. A kör azonban nem lenne teljes, ha nem emlékeznék meg kollégáim áldozatos munkájáról, akiknek a segítségével elértük az élelmiszer termékterületen, hogy 90% feletti arányban dolgozhatunk hazai beszerzési forrásokkal” – írta Heiszler.