Vállalkozás hvg.hu 2024. július. 12. 10:33

Nincs megállás: a gödi akkugyár vízigényének duplájával készül akkuberuházás Esztergom mellett

Az LG–Toray szeparátorfólia-üzeme napi 13,5 ezer köbméter vizet igényel majd.

Felkerült a Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal honlapjára az LG–Toray bővülő nyergesújfalui akkugyárának vízellátásáról és szennyvízkezeléséről szóló előzetes vizsgálati eljárás közleménye – írja a Facebookon Tordai Bence, a Párbeszéd egykori társelnöke, jelenleg független képviselő. Az eljárás célja annak eldöntése, hogy van-e szükség egységes környezethasználati engedélyre a jelentős környezeti hatás miatt, illetve Natura 2000 hatásbecslésre az érintett Natura 2000 terület miatt.

A közlemény és a tervdokumentáció szerint a gyár napi 13 500 köbméter vízkivételt igényelne a tevékenysége bővítéséhez, és napi 9000 köbméter tisztított szennyvizet engedne a Duna sodorvonalába; a megvalósítás érintené a Duna Natura 2000 besorolású árterét is. A kivett és a visszaengedett vízmennyiség különbsége, napi 4500 köbméter a technológiából adódóan elpárolog. „Hogy oldószerekkel vagy oldószerek nélkül, az a környezetvédelmi előírások (gyárkapun belül nehezen ellenőrizhető) betartásától függ…” – figyelmeztet az ellenzéki politikus.

A vízmennyiség nagyságrendjét egyetlen adat is pontosan érzékelteti: a gödi Samsung SDI-akkugyár (Magyarország második legnagyobb ipari üzeme) a környezetvédelmi felülvizsgálati eljárásban közölt adatok szerint napi 7500 köbméter vizet igényel, vagyis alig több mint a felét, mint amennyiről a nyergesújfalui eljárás szól.

A 2021-es bejelentés szerint a dél-koreai LG és a japán Toray közös üzeme 2028-ra érheti el a teljes kapacitást, ekkor már évi 800 millió négyzetméter akkumulátor-szeparátorfóliát fog gyártani.

hvg360 Fülöp István 2025. április. 24. 14:25

MoHu-vezér a hulladékkoncesszióról: Ha ugyanolyan hatékonyan tudják csinálni, mint mi, akkor övék a megbízás 35 évig

A MoHu a hulladékkoncesszió 2023. közepi indulása óta az első másfél évét veszteséggel zárta. Nem akarnak más kárára nyereségesek lenni – mondja a HVG-nek Pethő Zsolt. Hova építene évi 360 ezer tonna kapacitású hulladékégetőt a cég? Miért magasabbak itt egyes csomagolásdíjak, mint Ausztriában? Elképzelhető, hogy később az egész országban csak a MoHu szállítja majd a szemetet? Ezekről is kérdeztük a Mol leánycégének vezérigazgatóját.