Miközben mindenki a Gazpromot várta, egy magyar parfümgyártó, a SUPERZ. Budapest érkezett Fradi-mezszponzornak. A cégnek nemzetközi álmai vannak, és a tulajdonosa szerint a focicsapattal kötött szerződés csak a kezdet.
Április végén írta meg a Blikk, hogy az FTC labdarúgócsapata szembemegy az európai fősodorral, és a Gazprommal tárgyal arról, hogy főszponzor legyen, és a neve kerüljön fel a sokszoros bajnokcsapat mezére is.
A hír hallatán már akkor sokan felvonták a szemöldöküket, hiszen bár az orosz állam tulajdonában lévő gázóriás nemcsak a német Schalkénak, hanem az UEFA-nak is kiemelt támogatója volt – 10 évig, 2012 és 2022 között volt a Bajnokok Ligája egyik kiemelt partnere, ezért évente közel 34 millió fontot, több mint 15,5 milliárd forintot fizetett az UEFA-nak – korábban, az orosz–ukrán háború 2022. februári kitörése után mindkét helyen szerződést bontottak vele. Ez pedig nem is meglepő, hiszen Magyarország kivételével az egész EU igyekezett megszakítani kapcsolatait az orosz állami szférával, így az odaköthető cégekkel is, nehogy az a vád érhesse őket, hogy közvetve bár, de támogatják az orosz agressziót Ukrajnában.
A Fradi vezetése is érezhette, hogy kérdések merülhetnek fel az új lehetséges szponzorral kapcsolatban, hiszen kérdőívben kérdezte meg a szurkolókat arról, mit szólnának ahhoz, ha az orosz energiaóriás lenne az új szponzor. Bár ennek a végeredményét nem tudjuk, ahogy azt sem, hogy ez befolyásolta-e a klubot a döntésben, az tény, hogy a IX. kerületi klub végül mégsem a Gazprommal állapodott meg. Pedig az Orbán-kormány úgy fogalmazott, hogy nekik tényleg semmi bajuk nem lenne ezzel, sőt kifejezetten örvendetesnek nevezték annak a lehetőségét, hogy a legnagyobb orosz állami cég a magyar sportba fektessen. Persze nem mindenki volt ennyire lelkes, a momentumos Cseh Katalin például az UEFA elnökéhez fordult, mondván: a magyar kormányfő a Ferencvároson keresztül engedné vissza Vlagyimir Putyinékat Európába.
Amikor felröppent a gazpromos hír, mi is utánajártunk annak, hogy mit jelenthetne a Fradinak, ha sikerül megállapodnia a céggel. Erről itt olvashat bővebben:
Ki jött helyette?
Az FTC végül szerdán jelentette be, hogy a SUPERZ. Budapest lesz 3 évre a csapat mezszponzora. A cég bemutatkozása így néz ki a sajtóközleményben:
A SUPERZ. Budapest mindössze három évvel ezelőtt, 2021 nyarának végén alakult meg, de a magyar parfümmárka rövid idő alatt látványos sikertörténetet mondhat magáénak. (…) Alapanyagaikat 5 kontinensről, több mint 35 országból szerzik be, hogy korszakalkotó parfümök készülhessenek. (…) A SUPERZ. Budapest Magyarország legnépszerűbb parfümbrandje. (…) Tavaly, egyedüli magyar parfüm márkaként képviselték hazánkat a világ legnagyobb kozmetikai kiállításán Dubaijban.
A közleményben megszólalt Szerencsés Szabolcs, a SUPERZ. Budapest egyik alapítója is, aki szerint „nem csupán a klub és cége értékei nagyon hasonlók, de a sikerhez való hozzáállásunk is megegyezik: mindig a legjobbra való törekvés, a befektetett minőségi munka is összekötnek bennünket”. Szavai szerint „a parfümkészítés is, csakúgy, mint a labdarúgás, szenvedély és művészet”.
Ezek olyan fordulatok, amely a világ bármely pontján előfordulhatnának egy szponzori szerződés aláírásánál. Éppen ezért megkerestük Szerencsést, hogy bővebben is nyilatkozzon az együttműködésről.
A cégalapító szerint „gyorsan közös nevezőre” jutottak, amikor asztalhoz ültek a Sportfive-val és az FTC-vel. Bár a tárgyalásokról üzleti részleteket nem árulhatott el, annyit elmondott, hogy „mindkét oldalnak kifejezetten tetszett az az ötlet, hogy két populáris magyar brand támogassa egymást”.
Eddig főként a küzdősportolók körében népszerű a cége, főleg azért, mert együttműködnek Khamzat Chimaev MMA-sztárral. „Habár most már követőink a UFC-ből is ismert Michael Venom Page-dzsel, Guram Kutateladze-dzsel, Andreas Michaellel találkozhattak a promóciókban, rengeteg hazai kick-box-világbajnokot, ökölvívót, birkózót és küzdősportolót is támogatunk.”
„Mivel a másik nagy szerelmünk a foci, egyértelmű volt, hogy a labdarúgás szerelmesei között is próbáljuk terjeszteni brandünk hírét.” Arra a kérdésre, hogy terveznek-e további szponzorációt a sportban, az üzletember azt mondta: „A válasz igen. Így szeretnénk motiválni a fiatalokat, és példákat állítani eléjük.”
Természetesen megkerestük az FTC-t is, hogy kommentálják az együttműködést, ám onnan csak a szokásos sértődött választ kaptuk: „Már többször jeleztük, hogy a HVG magazinnal és annak internetes változatával nem kívánunk együttműködni. Önöket nem érdekli a valóság, az FTC-vel készített anyagok kizárólag eszközül szolgálnának egyoldalú és elfogult tájékoztatási céljaiknak.”
„Van ilyen munkahely a világon, bazz? Nincs! Ez a Superz!”
Ha szigorúan nézzük, akkor nincs is 3 éves, hiszen az Opten adatai szerint 2021. augusztus 30-án alapították a SUPERZ. Perfume Kft.-t. Főtevékenysége testápolási cikk gyártása, amiből az első évben, azaz 4 hónap alatt már 80 millió forintban sikerült értékesíteniük. Ez azt jelenti, hogy már működésének első hónapjaiban nyereségessé vált a vállalat, 2,7 millió forintos eredményt érve el.
A következő évben, 2022-ben már 615 millió forint fölé nőtt a cég árbevétele, amihez 172 millió forintos adózott eredmény kapcsolódott, ez lényegében azt jelenti, hogy a bevétel harmada tiszta nyereség. Nem volt megállás 2023-ban sem, ekkor már másfél milliárd forint fölé nőtt az árbevétel, a nyereség pedig 306 millióra (ezt benne is hagyták a cégben a tulajdonosok) – ami egyben azt is jelenti, hogy romlott az nyereségarány, de még mindig igen szép teljesítmény egy ilyen fiatal vállalkozástól.
A cégben van pénz bőven, amit jól mutat a saját tőkéjének megugrása is: az első, csonka év végén ez 5,5 millió forint volt, egy évvel később 175 millió, 2023 végén pedig már 402 millió forint. Igaz, ehhez kapcsolódik még közel 200 millió forint rövid lejáratú kötelezettség is, de ha a kft. tartani tudja a növekedés tempóját, ennek kifizetése semmilyen problémát nem okozhat. A fenti számokat még szebbé teszi, hogy az Opten adatai szerint a társaságnak mindössze 44 dolgozója van.
Amennyiben a kormányzati e-beszámoló oldalán nézzük a cég beszámolóját és kiegészítő mellékleteit, úgy már olyan információkat is találhatunk, hogy „a cég jelenleg jó piaci helyzetet mondhat magának. Igyekszik ezt úgy kihasználni, hogy tevékenysége színvonalának emelése útján piaci pozícióit megtarthassa (növelhesse)”. Sőt, azt is megtudhattuk, hogy 2023-ban a cégnek nem volt se kutatási, se kísérleti fejlesztési költsége, de semmilyen támogatásban sem részesült. (A vállalkozás támogatási program keretében dotációt nem kapott.) Ellenben, ha minden bevétele elfogyna, úgy 82 napig lenne képes talpon maradni, a vevői átlagosan 13,92 nap alatt fizetnek, a vállalkozás pedig a tevékenységéhez beszerzett és felhasznált anyagjellegű beszerzéseit a szállítóknak 6,46 nap alatt fizeti ki (ez amúgy jóval a magyar átlag alatt van, kifejezetten jó szám).
A tulajdonos Szerencsés Szabolcsról eddig nem sokat írt a magyar sajtó, pedig meglehetősen aktív a közösségi oldalakon: van Instagram- (34,5 ezer követővel), TikTok- (157 ezer követővel) és Facebook-oldala is, ez utóbbi „millionsonair” néven működik. Angol nyelvű bemutatkozása rövid, de velős: Priorities: 1. God 2. Values 3. Family 4. Wealth Life is a test, do not waste any of these mentioned above.
Azaz:
Prioritások: 1. Isten 2. Értékek 3. Család 4. Jóllét. Az élet egy próbatétel, ne pazaroljuk el a fent említettek egyikét sem.
Szerencsés vallásossága szembetűnő, ugyanakkor a magyar viszonyokat ismerve van egy csavar is, hiszen a cégvezető muszlim vallású (amikor a Pesti TV-ben szerepelt, akkor „konzervatív, jobboldali muszlim divattervező” volt a titulusa), ami mondjuk abban nem akadályozta meg, hogy november végén Mikulás-jelmezben jelentse be „az év legnagyobb nyereményjátékát”.
Arról pedig, hogy milyen lehet a cégnél a hangulat, talán jó példa a legutóbbi TikTok-bejegyzése, amelyben arról elmélkedik, hogy a hétfői napokat úgy akarja indítani, hogy reggel 11-kor zongoristát hív a gyártósorra, aki Vivaldit játszik. A rövid bejátszást pedig így zárja: „Van ilyen munkahely a világon, bazz? Nincs! Ez a Superz!”
Szerencséssel a Duol még 2016-ban készített interjút, akkor épp egy ruházati cégét reklámozta, de nem is ez a legérdekesebb, hanem hogy megtudtunk valamennyit az életéről: „Serdülőkoromban elköltöztem otthonról. Felmerült bennem az igény, de jó lenne valaki mellettem. Édesapám arra nevelt, hogy házasodjak korán, alapítsak családot, keressek egy olyan nőt, aki támogat engem. Felvettem az iszlám vallást, ami lemondásokkal jár, az abszolút igazságot kerestem az életemben. Lemondtam az alkoholról, a cigarettáról, párkapcsolat nem is jöhetett szóba, még kezet sem fogtam nőkkel. Ez inkább a környezetemben élőket sokkolta, nekem nem esett nehezemre, annyira tudtam azonosulni az iszlámmal, hogy egy muszlim nő lett a feleségem”.
Arról, hogy a ruhagyártásból hogyan jött a parfüm, már a Forbes tavaly megjelent portréjában olvashattunk: „Szerencsés Szabolcs 2014 óta foglalkozott textillel és férfiruhagyártással, ami mellett elkezdett érdeklődni a parfümolajok iránt. Ennek adott egy nagy lökést az, amikor 2017-ben Törökországba költözött, ahol az illatoknak és a parfümöknek hagyományosan nagy kultúrája van”.
Innen rövid idő alatt elég sokáig jutott, hiszen ahogy a lapnak fogalmazott, „minket a niche kategória vonz. Ebben is van persze egy mozgástér, és a mi portfóliónkban is egyre több a különlegesség, amiknek nyilván az áruk is magasabb. A közönségünk szerencsére ezekre is vevő”. A minőség iránti vágy a szerdai közleményben is megjelenik, ebben ugyanis azt írták, hogy „a parfümolajok és az Extrait de Parfum kollekcióink is méltán viselik magukon olyan, Unióban bejegyzett naturális védjegyet, amely garantálja termékeink 75 százaléknál magasabb naturális alapanyag összetételét”.
A cég pedig a magyar mellett a külföldi piacokra is koncentrál, hiszen, ahogy írtuk, az MMA-szupersztár Khamzat Chimaevvel már dobtak a piacra közös parfümöt (így azt is tudjuk, hogyan reagál Zámbó Jimmy zenéjére), sőt, Szerencsés azt mondta a Forbesnak, hogy nem tartja kizártnak, hogy 2024-ben bevételeik nagyobbik része származik már a külföldi piacokról származzon.
Hogy ez sikerül-e, az a jövő zenéje (avagy zongorán Vivaldija), de a lelkesedés, az biztosan megvan: