Vállalkozóként kiszolgáltatottak a platformcégeknek, romlanak a munkafeltételeik, kedvezőtlen az adózásuk. Összefogást akarnak, és bizonyos munkaóra-mennyiséggel járó automatikus alkalmazotti státuszt.
A kata adózási forma kivégzése óta egyre rosszabb futárként dolgozni, van, aki korábban heti öt nap dolgozott 10 órákat, mára hat nap 10 órás munkával keresi meg ugyanazt a pénzt, mint előtte – derül ki a 444.hu írásából. A lap szerint a platformcégeknek (Wolt, Foodora) dolgozó futárok nem csak a kedvezőtlenebb átalányadózás miatt járnak rosszabbul, de az őket foglalkoztató cégek is egyre rosszabb feltételekkel alkalmazzák őket, és az alvállalkozói létből is fakadnak hátrányok:
- a cégek újabban már nem fizetnek az állásidőért,
- maguknak kell saját költségen javítani kerékpárjukat/motorjukat/autójukat,
- nincs táppénz, aki kiesik, bevétel nélkül marad,
- bármikor elbocsáthatják őket,
- egyes platformcégek olcsó külföldi munkaerőt (főleg vietnámi és filippínó dolgozókat) alkalmaznak.
A Futárok Ligája ezért szakszervezet igyekszik felállítani, amivel el szeretnék érni, hogy legyen minimális órabér, 80 százalékos költséghányadba kerüljenek az átalányadózásban, és az állam szabályozza megfelelően a munkavégzés kereteit, amit egyébként az Európai Bizottság is szorgalmaz: például egy bizonyos mennyiségű havi ledolgozott munkaóra utána automatikusan alkalmazotti státuszba kerüljenek.
A futárszakszervezetnek 2300 forintos tagdíja lenne, amivel biztosítás járna.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.